zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologicky šetrné i kempy

10.12.2008
EMS
Ekologicky šetrné i kempy
Ecolabeling prožívá ve světě už několik let velký boom. Zákazníci se však při nákupu nechtějí spolehnout jen na ničím nedoložená prohlášení firem o nezávadnosti jejich produktů a dávají přednost nezávislému ověření těchto prohlášení.

A právě garanci objektivity a nezávislosti dostávají od ekoznaček udělovaných v celém vyspělém světě jak vládními, tak i nevládními neziskovými organizacemi. V Evropské unii patří k nejznámějším celoevropský symbol "Květina". U nás odstartoval program ekoznačení v roce 1994 a značka Ekologicky šetrný výrobek se stala jednou z prvních značek kvality na českém trhu.

V roce 2004 se ekoznačení v ČR začalo zaměřovat i na poskytované služby. "Úspěch značky Ekologicky šetrný výrobek a zkušenosti zahraničních partnerů nás přivedly na myšlenku nabídnout také firmám poskytujícím vybrané služby možnost, jak dát zákazníkům najevo, že jim na ochraně životního prostředí záleží," vysvětluje Pavel Růžička, vedoucí oddělení dobrovolných nástrojů Ministerstva životního prostředí. Ekologicky šetrná služba je zatím určena především firmám poskytujícím ubytovací a obchodní služby. Je udělována ve 4 kategoriích: Turistické ubytovací služby, Služby kempů, Obchody a Školy a vzdělávací zařízení.

KDO JI MŮŽE ZÍSKAT

"Poskytovatelé služeb mají možnost získat ekoznačku, pokud splní předepsaná kritéria v oblastech nakládání s odpady, nakládání s energiemi a vodou, nákupu a prodeje ekologicky šetrných výrobků či informování zaměstnanců a klientů," říká Adéla Petrová, vedoucí Agentury pro ekologicky šetrné výrobky a služby při CENIA. "Hodnocení je velmi přísné a každým rokem se dodržování kritérií kontroluje."

Kritéria pro udílení značky jsou v ubytovacích službách shodná s kritérii pro udělení evropské značky Květina. Pro obchody byla inspirována skandinávským modelem, pro školy byly využity zkušenosti z Rakouska.

PROČ SE VYPLATÍ

Získáním ekoznačky dávají firmy jasný signál, že zákazník může očekávat nejen služby na vysoké úrovni, ale i příjemné prostředí a především to, že využitím právě jejich služeb může něco udělat pro kvalitu životního prostředí. Což je pro komunikaci a pro odlišení se od konkurence jedinečný marketingový nástroj. Navíc splnění ekologických kritérií má i ekonomický smysl: firmy uspoří na energiích, vodě i materiálech. Reklamou zdarma je i zařazení do oficiálních katalogů a databází vydávaných či vedených Evropskou komisí či Ministerstvem životního prostředí.

Významnou část hostů v českých ubytovacích zařízeních tvoří zahraniční klientela. A výzkumy v Německu, Rakousku i Velké Británii ukazují, že nadpoloviční většina zákazníků preferuje ubytování v ekologicky šetrných hotelích. V Británii je to dokonce 87 %. Navíc nemalé procento hostů je ochotno si za ekologický hotel připlatit. V případě Rakušanů je to celých 66 % klientů. Získání ekoznačky tak může být rozhodující výhodou, která přesvědčí zákazníka o volbě hotelu.

ČESKÝ ÚSPĚCH

V ČR má ekoznačku pouze 9 hotelů a kempů. I když je situace v zahraničí lepší, přesto se dosud nepodařilo získat ekoznačku žádné ze světových sítí hotelů. Pravidla jsou opravdu velmi přísná. Také proto je český hotel Chateau Mcely teprve druhým ekologicky šetrným pětihvězdičkovým hotelem v Evropě. Vývoj však nejde zastavit. S rostoucím tlakem ze strany zákazníků budou muset i české firmy produkovat zboží a služby, které nebudou ohrožovat životní prostředí. A ekoznačení zůstane hlavní cestou, jak o splnění tohoto náročného cíle informovat zákazníky.

AUTOR: Tomáš Kouřil

AIDYA Czech

O EKOZNAČENÍ:


> Prvním hotelem v ČR, který ekoznačku získal, byl hotel Adalbert v Praze.

> Chateau Mcely je teprve druhým pětihvězdičkovým hotelem v celé Evropě, který ekoznačku získal.

> Jediným ekologicky šetrným kempem v ČR je Autocamp Oasa. Z jeho ekologického desatera: Šetříme vodou, elektrickou energií a upřednostňujeme solární energii a otop odpadovým dřevem, šetříme čisticí a mycí prostředky a upřednostňujeme výrobky s ekoznačkou, třídíme odpad do přistavených kontejnerů, místo plastikových kelímků používáme sklenice; kemp zakoupí kontejnery na papír, na kompostovatelný odpad a na odpad z ryb, zřídí schránku na vybité baterie a zajistí odvoz do sběrného dvora...

> V EU je v současnosti Květinou označeno na 40 kempů a 205 ubytovacích zařízení.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí