zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hledá se český Eden

21.02.2009
Příroda
Hledá se český Eden
Česká republika se letos poprvé zapojuje do projektu Evropské komise, který pomáhá zviditelnit méně tradiční a méně navštěvované turistické destinace.
Síť úspěšných národních reprezentantů má působivý název EDEN, což je zkratka anglického názvu European Destinations of Excellence.

Titul znamenité evropské destinace se získává v národní soutěži. Zatím se uskutečnily dva ročníky, přičemž ten první byl pilotní a zúčastnila se ho asi polovina členských států Evropské unie. Loni se tento počet už rozrostl na dvacítku, přičemž se připojily i dvě kandidátské země se silným turistickým potenciálem, Chorvatsko a Turecko. Jako jedenadvacátá přibyla letos Česká republika.

ŠANCE PRO PŘÍRODU

Letošní ročník je ve znamení ochrany přírody. Cílem je představit takový turistický produkt, který klade důraz na zvláštnosti chráněných území. Projekt se tudíž musí týkat buď přímo chráněného území, nebo území bezprostředně s ním hraničícího. Musí zároveň respektovat nejen ochranu prostředí, ale i potřeby místních obyvatel a návštěvníků. Důraz se klade na ochranu biodiverzity a ostatních kulturních zdrojů.

Další podmínkou je poněkud vágně formulovaný požadavek na nízkou návštěv-nost daného místa. Pracovníci organizace CzechTourism, kteří mají soutěž na starosti, proto zvolili kritérium návštěvnosti nižší, než je celorepublikový průměr. Protože ale tento průměr do značné míry ovlivňuje nejvíce navštěvovaná Praha, lze říci prakticky o všech dalších regionech, že je jejich návštěva podprůměrná. Dveře jsou zájemcům o účast v soutěži tudíž otevřeny dokořán, šance mají prakticky všichni.

JAKÉ PROJEKTY VOLIT

Ač to tak na první pohled nevypadá, zaměření na ochranu přírody i podmínky dávají možnost velkému spektru destinací: Může jít o chráněné krajinné oblasti, národní parky, biosférické rezervace UNESCO, horská území.... Vždy má jít o okrajové turistické destinace, na které ale má smysl upozornit.

Zájemci pak mají za úkol vymyslet zajímavý, nápaditý projekt. Nemusí to ale být za každou cenu něco nového, lze přihlásit i zavedený produkt, který funguje delší dobu, jen se o něm z nejrůznějších důvodů moc neví.

A o jaké projekty by mohlo například jít? Jen zcela namátkou uvádějí pracovnice organizace CzechTourism třeba víkend s projížďkou na kolech a spojený s environmentálně šetrným poznáváním chráněné oblasti. Lze se zaměřit na gastronomii, vítané jsou biofarmy a jejich projekty..., škála je široká.

PODÁVÁNÍ PŘIHLÁŠEK

CzechTourism přijímá přihlášky do soutěže od 2. února do 27. března 2009. Odborná porota vyhodnotí projekty do konce dubna a vybere nejdříve tři nejlepší, z nichž pak vzejde národní vítěz. Výsledky budou spolu s prezentací nejlepších projektů vyhlášeny v květnu a v tomto měsíci bude také oznámen vítěz Evropské komisi. Ten se pak může spolu s ostatními národními vítězi těšit na další slávu, která se uskuteční letos v říjnu v rámci zasedání Evropského fóra pro cestovní ruch (European Tourism Forum 2009). Místo ještě není přesně stanoveno. Dál už soutěž nepokračuje, evropský vítěz se nevyhlašuje.

Účastníci získají kromě titulu znamenité evropské destinace národní i evropskou propagaci, počítá se s tím, že Evropská komise zpracuje o vítězných projektech reklamní spoty, které se objeví na webu.

Pracovníci organizace CzechTourism očekávají, že své přihlášky podají nejrůznější organizace jako jsou destinační managementy, zájmová sdružení, mikroregiony, obecně prospěšné společnosti, informační centra. Šanci mají vlastně všechny organizace působící v cestovním ruchu.

FINANCOVÁNÍ

Veškeré náklady spojené se soutěží hradí ze tří čtvrtin Evropská komise a z jedné čtvrtiny zúčastněné země. Pro účastníky je tedy soutěž zdarma, bude je to stát "jen" práci na projektu.

Protože ocenění vítězů se odehrává v rovině propagační a reprezentační, nikoli formou přímého finančního příspěvku, připravil CzechTourism pro národního vítěze ještě další odměnu: V rámci určité částky, o níž má celkem dost jasnou představu, ale jejíž výši zatím nechce sdělovat, poskytne po vzájemné dohodě další podporu ve formě propagačních služeb.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí