Pátek, 29. března 2024

O kohoutkovi a slepičce

O kohoutkovi a slepičce

Dlouhodobě špatné plavební podmínky na Labi způsobují lodním dopravcům škodu za miliardu korun ročně. Za situaci může podle dopravců stát, který prý nedodržuje zákonné parametry pro labskou vodní cestu. Dopravci proto podávají na stát žaloby o náhradu škody, vyplynulo z valné hromady Sekce vodní dopravy Svazu dopravy České republiky.

Některým firmám došla trpělivost již před rokem, kdy podaly na ministerstvo dopravy žádosti o náhradu škody. Celkovou výši škod za léta 2004 až 2007 vyčíslily na čtyři miliardy korun. Protože MD žádostem do půl roku nevyhovělo, podaly první čtyři firmy - mimo jiné EVD a ČSPL - od podzimu do konce ledna na stát žaloby, ve kterých zatím žádají 2,1 miliardy korun.

Další žaloby zřejmě budou následovat od dubna, kdy vyprší půlroční lhůta série žádostí, které rejdaři podali na MD loni. Podle právního zástupce dopravních firem Aleše Pejchala mají rejdaři na podání žaloby tři roky od podání stížnosti na ministerstvo. Požadovaná suma údajně přitom bude narůstat o miliardu ročně.

"Jsem jednoznačně přesvědčen, že co do základu žaloby máme pravdu," uvedl Pejchal. Rejdaři žalují stát za to, že neudržuje labskou vodní cestu ve stavu, která by odpovídala zákonu a mezinárodním úmluvám. Dopravci přitom obdrželi koncese za zákonem stanovených podmínek.

Náměstek ministra dopravy Pavel Škvára, který se hromady zúčastnil jako host, postup rejdařů považuje za "legitimní přístup, jak se domoci svého práva". Problém konzultoval s právníky ministerstva. "Naděje České republiky a ministerstva dopravy (na úspěch ve sporu) údajně nejsou vůbec malé," vyjádřil se Škvára k šancím rejdařů.

Stav na Labi lze přirovnat k situaci, kdy stát prodává dálniční známky, avšak nemá dálnice, píše se v prohlášení rejdařů. Situace se vyostřila loni, kdy u hranic s Německem doprava stála 125 dní, což je nejvíce od roku 2003. Splavnost Labe má podle ministerstva dopravy vyřešit jez u Děčína. Jeho stavba se připravuje 15 let, proti jsou především ekologické organizace a ministerstvo životního prostředí.

"Já vám nyní neumím slíbit, že se nám to povede," řekl rejdařům Škvára k šancím na stavbu jezu. Ministerstvo dopravy prý vyvine "veškeré úsilí", aby MŽP přesvědčilo. Podobně se vyjádřil také bývalý první náměstek ministra dopravy Jiří Hodač a bývalý ministr Aleš Řebíček.

"MŽP bude vždy sledovat požadavek na omezení dopadů dopravy a dopravní infrastruktury na životní prostředí, s tím, že v případě plavebních stupňů na Labi existuje řada významných, trvalých a nekompenzovatelných vlivů na přírodu a krajinu," sdělila ČTK Jarmila Krebsová z tiskového oddělení MŽP. Zákon o vnitrozemské plavbě ani evropská úmluva ANG prý navíc nezavazují státy ke zlepšování vodní infrastruktury, ale k jejímu udržování.

Zdroj:Moderní obec
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů