Američani objevili Ameriku: Voda z kohoutků je stejná jako ta balená
Po pěti letech v USA poklesl prodej balené vody. Příčinou jsou tlaky ochránců přírody a především krize, která nutí lidi šetřit a pít prakticky stejnou vodu z vodovodu.
Recese konečně odpověděla na otázku, na kterou se snažili filozofové najít odpověď po staletí: Sklenice je poloprázdná.
Na odpověď se přišlo jednoduše, a to díky objemu prodeje balené vody, který klesl v letošním roce poprvé po pěti letech. Díky rozhněvaným ochráncům přírody a spotřebitelům s omezeným rozpočtem se přišlo na to, že voda z kohoutku je stejně kvalitní, ne-li lepší, než voda balená a navíc prakticky zadarmo. Dokonce největší americký prodejce balené vody Nestlé začíná pociťovat mírné vysušení a pokles prodeje.
Ze zprávy nápojového kolosu vyplynulo, že zisky za první pololetí klesly o 2,7 procenta, což je první pokles po šesti letech růstu, napsal zpravodajský deník Washington Post.
Hlavním poraženým krize - voda
"Jsou to klasické náznaky odstupu," uvedla vedoucí marketingového průzkumu ve firmě Mintel Joan Holleran. "Lidé si ještě kupují balenou vodu, ale vsaďte se, že si pak doplňují tyto lahve vodou z kohoutku," dodala.
Tato zpráva potěšila právě ochránce přírody, kteří dlouho obviňovali průmysl z plýtvání přírodních zdrojů a ze zatěžování krajiny odpadky v podobě plastových lahví. "Mysleli jsme si, že omezení prodeje balené vody bude nemožné, ale už se to dostává do pohybu," řekla ze společnosti Food & Water Watch Wenonah Hauter.
Není tomu dlouho, co vznikla perlivá voda. Ta se během krátké doby vypracovala na jeden z nejpopulárnějších amerických nápojů a vytěsnila tak na třetí příčku džus. Hned za sodou je nejoblíbenější mléko. Data odpovídají zprávě společnosti Mintel z roku 2008. V letech 2003 až 2008 se prodej balené vody vyšvihl o 59 procent na 5,1 miliardy dolarů a stala se nejrychleji prodávajícím nealkoholickým nápojem. Zhruba 70 procent lidí tvrdilo, že pije balenou vodu.
Lidé šetří
Přišel však nečekaně ekonomický propad a utáhl rychle otěže vzkvétajícímu byznysu. Pod značkou Nestlé jsou vody jako Poland Spring, Deer Park, S. Pellegrino nebo Perrier. Firma má na starost i stravování, ale jedině v sektoru nealkoholických nápojů zaznamenala v prvním pololetí letošního roku pokles prodeje.
Lidé už nyní pečlivě rozmyslí, jestli dají peníze do lahve s vodou. Pokud mají příležitost, tak využívají vody z kohoutku, která se svojí kvalitou balené vodě lehce vyrovná.
Na základě konzultace s firmou Beverage Marketing Corp je známo, že v loňském roce Američané vypili 8,7 galonů balené vody, oproti 8,8 miliardám galonů v předchozím roce. To se jednalo o první pokles v posledním desetiletí. Výhledy ani nějak neočekávají návrat k růstu, spíše naopak.