DEMA a. s. zmapovala názor veřejnosti ČR na nyní diskutované téma - pití vody z kohoutku včetně nabídky a poptávky po nebalené vodě v restauračních zařízeních.
DEMA a. s. zmapovala názor veřejnosti ČR na nyní diskutované téma - pití vody z kohoutku včetně nabídky a poptávky po nebalené vodě v restauračních zařízeních.
Zvyk pít vodu z kohoutku
Běžné pití vody, kterou lze natočit z kohoutku, je častější u žen (48%) než u mužů (41%). Současně však každá šestá žena (16%) a každý pátý muž (20%) sdělují, že vodu z vodovodu nepijí vůbec.
Celkově je zvyk pít obyčejnou vodu podmíněn věkem občanů. Platí: čím jsou občané starší, tím častěji pijí kohoutkovou běžně (činí tak 37% osob mladšího, 43% středního a 53%! staršího věku). Čím jsou lidé mladší, tím častěji prohlašují, že pro ně pití vody z kohoutku vůbec nepřichází v úvahu (jde o typické chování 15% seniorů, 17% osob středního a 23%! mladšího věku).
Více než polovina občanů ČR (56%) není zvyklá pít běžně vodu z kohoutku. Čím zdůvodňují své chování? Proč si vodu z kohoutku natočí jen někdy, výjimečně anebo vůbec ne?
V současné době se diskutuje o tom, zda by měla být pitná voda z kohoutku zdarma podávána v restauracích. Jak v tomto směru vypadá poptávka a nabídka?
Průzkum dokumentuje, jak silně konkuruje konzumaci obyčejné vody z vodovodu široká nabídka vod balených (jak neochucených, tak i v nejrůznějších příchutích), limonád (před vodou jim dává přednost především mladá generace) a piva (to vítězí nad vodou dominantně u mužů).
Natočit si v případě žízně sklenici vody není běžné. Samozřejmostí se stalo mít k dispozici vodu balenou. Kohoutková voda je mnohými občany považována za něco příliš obyčejného a nedobrého, nebo i zdravotně závadného. O kvalitě vody z vodovodu se totiž v minulosti hovořilo jen málo nebo povrchně, chyběla systematická, přesvědčivá a o argumenty opřená osvěta, včetně rad a doporučení ohledně potravinové hygieny a skladování pitné vody.
V domácnostech, ve firmách, ale i při návštěvě restaurace se vžilo pití vody balené, aniž by se nabízela alternativa v podobě čerstvě natočené vody. Bourat letitý, strategií obchodu a reklamy sycený zvyk a zaběhnutou nabídku restauračních služeb, není snadné. Potvrzují to i výzkumná zjištění: občané nejenže nevyvíjejí vlastní iniciativu ohledně požádání obsluhy restaurace o obyčejnou vodu, ale navíc dodávají "ani mne to nikdy nenapadlo". Možnost změny však vítají. Ve svých dovětcích k tematice průzkumu vyjadřují víru, že tlak zákazníků vyžadujících kohoutkovou vodu se promítne do větší vstřícnosti restauratérů podávat k objednanému jídlu i obyčejnou vodu ("tak, jak se to mnozí již naučili v případě kávy").
Aktivity ve prospěch kohoutkové vody v restauracích by měly jít ruku v ruce s celkovou propagací pití vodovodní vody. Důraz by měl být kladen jak na aspekty, týkající se zdraví a ceny, tak na vliv na životní prostředí - totiž že pití kohoutkové vody snižuje zátěž v podobě výroby PET lahví, stáčení a balení vod, jejich dopravu, skladování a také následnou likvidaci odpadu.
DEMA a. s. | Michalská 12 | Dům "U zlatého melounu" | 110 00 Praha 1
kontaktní telefon: 224 225 659 | e-mail: info@dema-praha.cz
blíže k tématu viz www.dema-praha.cz