zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Výrobci balených vod bojují o zákazníky s vodárnami

23.09.2009
Pitná voda
Výrobci balených vod bojují o zákazníky s vodárnami

Mezi výrobci balených vod a vodárenskými firmami se rozpoutal souboj o zákazníky. Obě konkurenční strany se na internetu i pomocí novinových inzerátů snaží spotřebitele přesvědčit, že právě jejich voda je pro ně nejlepší variantou.

Češi v posledních letech pijí čím dál méně balené vody a raději si ji načepují doma z vodovodního kohoutku. Ta je totiž přes své každoroční zdražování stále mnohonásobně levnější než balená voda.

Svaz minerálních vod zprovoznil internetové stránky http://www.pijtezdravouvodu.cz/, kde informuje o přednostech balené vody, a investoval také do celostránkového inzerátu, který byl dnes zveřejněn v jednom celostátním deníku. Inzerát obsahuje deset důvodů, proč je lepší pít balenou minerální a pramenitou vodu a ne tu, která teče lidem doma z vodovodního kohoutku.

Mezi výhody balené vody prý patří například to, že pochází z nekontaminovaných zdrojů, má jasné složení a podléhá přísnějším limitům na obsah dusitanů a organických látek než voda z vodovodu. "Kvalitu neovlivňuje lokální vodovod neznámého stavu. Ze zastaralých vodovodů se mohou do vody uvolňovat nebezpečné látky, například olovo, vinylchlorid, hliník a některé organické látky," varuje Svaz minerálních vod.

Vodárny ovšem nezůstávají pozadu a zesilují reklamní kampaň, ve které naopak propagují pití vody z kohoutku. Mnohé vodárenské firmy se nyní v Česku snaží také prosadit nabídku pitné vody z kohoutku v restauracích, čímž by opět oslabily pozici výrobců balených minerálních a pramenitých vod. "Dosud nemáme k dispozici jediný důkaz o tom, že by pití balené vody přinášelo jakýkoli zdravotní benefit, srovnáváme-li samozřejmě vodu hygienicky nezávadnou," uvádí stoupenci pití vody z kohoutku na webu www.vodovoda.cz.

Tuzemská spotřeba balené vody podle údajů Svazu výrobců nealkoholických nápojů od roku 2005 do loňska poklesla zhruba o čtyři procenta na 877 milionů litrů. Hlavní zbraní v souboji o zákazníky je cena. Zatímco litr pitné vody přijde odběratele zhruba na pět haléřů, litr balené vody lze pořídit v přepočtu za tři koruny v diskontních prodejnách, ale také za několik desítek korun, které dá zákazník za značkovou minerální vodu zahraničních značek.

Podle průzkumu společnosti Veolia, která má na tuzemském trhu s vodou zhruba 40procentní podíl, v loňském roce 75 procent jejích zákazníků (meziročně o pět procent více) uvedlo, že někdy pije vodu z vodovodu , zatímco 60 procent (o sedm procent méně než o rok dříve) přiznalo, že kupuje balenou vodu.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí