zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Voda jako šance pro vaše podnikání

19.10.2011
Pitná voda
Voda jako šance pro vaše podnikání
Pokud si můžete kdykoliv natočit sklenici čisté, studené vody z kohoutku, těžko si uvědomíte, že zajištění dodávek pitné vody poskytuje jednu z největších podnikatelských šancí v 21. století.

Globální poptávka po vodě vzrostla v minulém století šestkrát, zatímco počet obyvatelstva se zčtyřnásobil. Pokud bude tento trend pokračovat, naše nynější zdroje a infrastruktura nebudou stačit. Na rozdíl od ropy, plynu a elektřiny zatím nepřitahuje vodní hospodářství příliš mnoho soukromých investic. Nastal tedy čas pro podnikatele i lídry byznysu, aby se angažovali v hledání kreativních řešení tohoto problému, který vyžaduje nejen skvělé vůdcovství a inovativní výzkum, ale i transformaci celého odvětví.

Spousta lidí neví, že většina pitné vody na naší Zemi je zmrzlá v polárních ledovcích, uvězněná v půdě nebo v nepřístupných podzemních jezerech. Jen pouhé jedno procento veškeré pitné a užitkové vody je přístupné lidem. Z největší části se spoléháme na zdroje, jako jsou jezera, řeky, přehradní nádrže a podzemní prameny, které se obnovují dešťovou vodou a tajícím sněhem. V některých případech jsme překročili povolenou hranici a tyto zdroje zmenšujeme. Podle odhadů OSN nebude mít kolem roku 2050 přes 60 procent obyvatel Země dostatek vody k pití a vaření.

Pokud jste podnikatelem, který doufá, že společnosti přinese něco nového, je to právě vodní hospodářství, které byste měl zvažovat. Vodu potřebuje stále více lidí a každý region má rozdílné problémy. Nabízejí se tu nespočetné možnosti inovací: nové a lepší způsoby zásobování, dodávky, recyklace a úpravy vody.

Pro ty, kdo do tohoto odvětví nově vstupují, to při plánování strategie vyžaduje dlouhodobý výhled. Musíme si být jisti, že v budoucnu poroste poptávka po nových účinných produktech k zásobování vodou. Podle nynějších odhadů vykazuje toto odvětví roční tržby kolem 450 miliard dolarů. Uspokojováním rostoucí potřeby vody v nejlidnatějších zemích, jako je Čína a Indie, se podle odhadů naší skupiny Virgin zvýší v příštích 25 letech na jeden bilion dolarů ročně.

Jedním z problémů je, jak najít takový způsob financování, který podniku umožní dodávat vodu za minimální cenu nebo bezplatně. Naštěstí jsou v tomto odvětví dlouholeté zkušenosti s partnerstvím veřejného a soukromého sektoru. Například švýcarská firma Vestergaard Frandsen vyrábí inovativní filtr LifeStraw, jenž získá pitnou vodu i z té nejšpinavější. Ve spolupráci s vládou africké Keni, která nákup tohoto filtru hradí, získaly přístup k čisté vodě čtyři miliony lidí. Firma vyměňuje tyto filtry bezplatně skoro každé tři roky. A protože není třeba vodu převařovat, a tím vypouštět oxid uhličitý, dostává Vestergaard Frandsen emisní povolenky, které pak prodává znečišťovatelům ovzduší.

Ve skupině Virgin jsme si rovněž takříkajíc smočili prsty ve vodě, když prostřednictvím našeho Zeleného fondu (Green Fund) podporujeme odsolovací podnik Seven Seas Water, který instaluje a provozuje vodárny napříč Karibikem a Amerikou. Naším cílem je zajistit dodávky nízkonákladové, bezpečné a spolehlivé vody.

Odsolování mořské vody je pouze jednou z oblastí tohoto odvětví, ale skýtá neomezené možnosti inovací, protože většina nynějších technologií je zastaralá a nevýkonná. Není tomu tak dávno, kdy energetické náklady na výrobu pitné vody z mořské převažovaly nad výnosy. Technický pokrok to však změnil.

Nastal čas hledat nové cesty k vytváření bohatství, a to nikoliv na úkor přírody. S čím přicházíte vy?

AUTOR: Richard Branson
Autor je vizionář a zakladatel Virgin Group

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí