Pátek, 29. března 2024

Společensky odpovědná může být i vaše večeře

Společensky odpovědná může být i vaše večeře

Fenomén společenské zodpovědnosti firem známý jako Corporate Social Responsibility (CSR) postupně dobývá svět. Jedním z pionýrů tohoto směru byly švédské firmy, které nyní pravidelně obsazují přední příčky žebříčků nejzodpovědnějších světových firem.

"Švédsko patří na mezinárodní scéně mezi nejaktivnější hráče. Dokázali jsme, že když se spojí zájmy společnosti, státu a byznysu, mohou být výsledky velmi slušné," říká skupině zahraničních novinářů Lisa Svenssonová ze švédského ministerstva zahraničí. O významu, který vláda CSR přikládá, svědčí i její funkce. Není mnoho zemí, které by měly zvláštního velvyslance pro Corporate Social Responsibility.

Lisa Svenssonová tvrdí, že švédské firmy jsou tradičně pod větším tlakem společnosti kvůli zodpovědnému chování, než je zvykem jinde v Evropě. Proto byla nedávná direktiva Evropské komise týkající se toho, aby firmy ve výročních zprávách reportovaly i o nefinančních indikátorech (včetně společenské odpovědnosti), inspirována i švédským příkladem.

"Pro naše firmy to nebude žádný problém, většina z našich členů už podobné zprávy sepisuje delší dobu, a není to jen formalita. Švédské hospodářství je totiž specifické tím, že ačkoli nejsme velká země, tak máme hned několik vlastních nadnárodních společností. A ty se s dilematy globalizace a jejími odvrácenými stranami, jako je dětská práce, setkávají často a veřejné mínění je nutí s tím něco dělat," říká předseda Konfederace švédských podniků Göran Norén.

Žoviální padesátník nijak neskrývá, že je mu blíže svět peněz a výroby než humanitárních organizací. Ale i on tvrdí, že pro firmy je integrování CSR do firemní kultury otázkou holé existence. "Já nevím, jestli se na tom dají vydělat peníze, jak tvrdí někteří. Co ale vím stoprocentně, je, že pokud se tomu nevěnujete, můžete spoustu peněz ztratit," říká Norén přesvědčeně.

Právě integrace CSR do samotného jádra byznysu je momentálně ve Švédsku největším tématem. "V některých zemích se za společenskou odpovědnost považuje třeba sponzoring kultury, ale to je pro nás už etapa, kterou jsme prošli asi před patnácti lety," říká ředitelka pro CSR největšího švédského řetězce supermarketů ICA Maria Smithová.

Příkladem společensky odpovědného chování podle ní je kampaň její firmy, která má zamezit plýtvání s potravinami. "Zjistili jsme, že až dvacet procent potravin naši zákazníci vyhodí, protože jich koupí moc, takže jsme spustili službu, která by tomu mohla zabránit a ještě ulehčit život našim zákazníkům," říká Smithová.

Podstatou je, že na internetu zákazník objedná nikoli jednotlivé potraviny, ale konkrétní jídlo. "Takže si objednáte třeba tři večeře pro čtyři osoby a my připravíme tašku podle našich receptů," vysvětluje projekt Smithová.

Společnost ICA se také snaží zajistit, aby neprodávala žádné výrobky zhotovené s porušením zaměstnanců nebo dokonce s použitím dětské práce. "Máme specializované oddělení nákupčích, kteří to prověřují. Dvě oddělení máme v Číně, po jednom ve Vietnamu a Malajsii," říká Maria Smithová. Přiznává, že oddělení byla zřízena mimo jiné kvůli dřívějším skandálům. "Nemůžete uhlídat všechny dodavatele, musíme se o to ale snažit," dodává omluvně Smithová.

Firmy se také shodují, že kvalitní CSR jim pomáhá hledat nové zaměstnance. "Pro mladé lidi je to velmi důležité měřítko. Pokud se nestaráte, abyste se choval jako zodpovědná firma, nemáte šanci získat ty nejlepší a nejslibnější absolventy," tvrdí autoritativně Susanne Sweetová ze Stockholm School of Economics.

Potvrzuje to i Göran Norén z Konfederace švédských podniků. "Nedávno jsem byl na své univerzitě, kterou jsem kdysi absolvoval. V sedmdesátých a osmdesátých letech to byla bašta pravice v sociálnědemokratickém moři," směje se při vzpomínce. "Teď jsem byl překvapen, kolik studentů se upřímně zajímá o lidská práva, udržitelný rozvoj nebo životní prostředí. Nešli by pracovat do společnosti, která by se nechovala zodpovědně. To není otázka peněz, oni dobře vědí, že s jejich vzděláním budou mít velmi solidní plat. Nechtějí ale přitom škodit lidem nebo přírodě," říká Göran Norén.


70
lidí zaměstnává švédská oděvní společnost H&M, aby kontrolovali dodavatele. Brání tak zaměstnávání dětí a porušování práv zaměstnanců.

50 milionů
eur investoval majitel nábytkářské firmy Ikea Ingvar Kamprad do venture fondu GreenTech. Ten má podpořit firmy vyvíjející solární panely, šetřiče a čističky vody. Kamprad doufá, že sníží spotřebu prodejen firmy.

AUTOR: Ondřej Soukup

AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů