Úterý, 19. března 2024

češi na moři

Michalu Koblížkovi pomohly na moře řasy. Josef Dvorský brázdí oceány na vlastnoručně vyrobené replice korzárské lodi La Grace. Markéta Pokorná je zase jedinou Češkou, která zkoumá mořské dno. Suchozemci, kteří si splnili svůj sen o moři.

češi na moři

Josef Dvorský
Moře je pro mě vším

Josef Dvorský se stal "následovníkem" slavného českého mořeplavce a korzára Augustina Heřmana. Brázdí moře a oceány na velmi podobné lodi s úplně stejným názvem: La Grace.
Když před Josefem Dvorským vyslovíte jméno Richard Konkolski, radostně se usměje. "Je to už odmalička můj guru, však se mu v sedmdesátých a osmdesátých letech klaněl celý námořní svět," říká dnes jednačtyřicetiletý námořní kapitán Dvorský, který vyrůstal u vodních nádrží Seč a Rozkoš na podomácku vyrobených jachtách. "Tu první mi v deseti letech pomáhal stavět táta a jmenovala se Nike, podle lodi Richarda Konkolského," pokračuje Josef Dvorský. "Následovaly čtyři další lodě. Nejpyšnější jsem na jachtu Faraon, kterou jsem si postavil úplně sám jako osmnáctiletý kluk. Jezdil jsem s ní u nás na každé větší louži, v zahraničí však jen tam, kam nás tehdy komunisté pustili. Na vybranou jsme ale moc neměli."

Po vojně v jednadevadesátém roce už se mu hranice otevřely. Člověk mohl jet tam, kam zapíchl prst do mapy. A Dvorský začal jezdit jako profesionál. Zbrázdil všechny vody kolem Evropy, Afriky i Ameriky a k tomu třináctkrát přeplul Atlantik.

Sen o historické lodi

Pokaždé, když se Josef Dvorský vracel z moře, obdivoval v přístavu nádherné lodě s ráhnovými plachtami. Postupem času si říkal, že i on si koupí nebo postaví nějaké historické plavidlo, na kterém by se dal vyučovat jachting v ryzí podobě. Pět let s kamarády hledal, kde by se dala taková jachta koupit, jenže nebyla nikde moc k mání. A když ano, tak strašně drahá.
"Rozhodl jsem se, že si jachtu postavím," vzpomíná Dvorský. "S kolegou Danem Roseckým jsme si řekli, že loď nebude delší než třicet metrů. A pak jsme objevili v české historii muže, který se na takové lodi jménem La Grace plavil. Bylo rozhodnuto. Ten muž se jmenoval Augustin Heřman a byl to první český námořní kapitán, kartograf, obchodník a bukanýr."

Plány La Grace se nedochovaly, proto se Josef a Dan s podporou více než stovky dobrovolníků rozhodli postavit její repliku podle plánů stejného typu lodi z roku 1768.

Část v Egyptě, část na Moravě

Po pěti letech příprav, shánění plánů, sponzorů i řemeslníků se začalo stavět. Vše od paluby dolů v Egyptě, vše od paluby nahoru, včetně stěžňů, ve Valašském Meziříčí.

mirek kubásek"Jedním z důvodů, proč se La Grace stavěla právě v Egyptě, je to, že díky Suezskému průplavu je tam snadno dostupné kvalitní dřevo ze Skandinávie, které bylo ve zlatém věku plachet nejoblíbenějším a nejobvyklejším stavebním materiálem," vysvětluje kapitán Dvorský. "A navíc se tam dodnes lodě staví tradičním způsobem. A pak jsme to měli také blízko k vodě. Při stavbě paluby ve Valašském Meziříčí se na mě nabalilo velké množství stejných snílků, jako jsem já, kteří něco uměli a věřili, že to dokážeme. Už nešlo ustoupit. Dva roky o víkendech více než stovka kamarádů, známých i neznámých fandů zcela zdarma stavěla, co bylo potřeba."
Na vodu šla La Grace slavnostně v prosinci před dvěma lety. Až do loňského října vyškolila její posádka stovky zájemců o námořnický výcvik. A také splnila přání těch, kteří se chtěli svézt na její palubě po Středozemním nebo Karibském moři.

Osudnou pro La Grace se stala noc šestadvacátého října. Loď s méně zkušeným najatým kapitánem plula z Francie na Kanárské ostrovy, u jihošpanělského města Marbella najela na mělčinu a ztroskotala. Kotva za silného větru povolila a poté, co selhal motor, narazila jachta zádí na mělčinu. Tím přišla i o kormidlo a stala se zcela neovladatelnou. Vítr a vlny ji pak nahnaly dál na souš. Do poškozeného trupu se dostala voda a písek.

"Byl jsem zoufalý, stalo se to jen deset dní po mém odjezdu z lodi," říká Josef Dvorský. "La Grace pro mě hodně znamená, ale protože nejsme žádná bohatá firma, jen spolek nadšenců, byl osud lodi vážně ohrožen. Ale díky podpoře lidí a finanční sbírce, která se okamžitě rozběhla po zveřejnění zprávy o nehodě, jsme mohli zajistit odtažení vraku do místního přístavu. Teď už se pracuje na jeho opravě. Všechno musíme stihnout do letošního dubna, protože o měsíc později bude jachta hlavní atrakcí na festivalu Svět pirátů u Marseille."

AUTOR: Petr Melničuk

Zdroj:Víkend
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů