Pátek, 26. dubna 2024

Česko-rakouská firma má na jižní Moravě byznys s bylinkami za více než 150 milionů

Česko-rakouská firma má na jižní Moravě byznys s bylinkami za více než 150 milionů

Cesta dlážděná žulovými kostkami zahýbá do kopce mezi čejkovická stavení a vypadá, že vede k někomu na zahradu, a ne do firmy s ročním obratem ke dvěma stovkám milionů korun. Jenže tam, kde dřív stával polorozpadlý kravín a silo, jsou dnes dva moderní pasivní domy, ve kterých společnost Sonnentor vyrábí čaje, směsi různých bylinek, květů a koření na prodej do padesátky zemí světa. Byli jedni z prvních v Česku, kteří se začali věnovat byznysu s biopotravinami - dnes v něm na tuzemském trhu působí asi čtyři sta padesát firem a ročně se v tomto odvětví protočí zhruba 1,7 miliardy korun."Tady máme uložené byliny a další suroviny," ukazuje ve velkém tmavém skladu Josef Dvořáček, jednatel Sonnentoru. Na policích tam jsou do výšky několika metrů uložené velké pytle s usušenou sklizní. I když jsou pečlivě zabalené, atakuje člověka na jedno nadechnutí přehršel informací - máta, meduňka, kardamom, kmín, hřebíček... Co už nepoznají otupené smysly, dá se přečíst na etiketách, takových rodných listech, které provází pytle s bylinkami a květy od místa vypěstování až sem do výroby.

"Tady máme květy chrpy, vedle jsou okvětní plátky měsíčku. A tenhle kmín je od farmáře Endrleho z Havlíčkobrodska, dočtete se i datum sklizně a další informace," říká Dvořáček a vysvětluje, že Sonnentor bere všechny suroviny od nasmlouvaných farmářů, kteří pro ně byliny pěstují na zakázku.

"V Česku takhle dáváme práci 25 farmám, zbytek bereme z Rakouska, dohromady je to přes 170 pěstitelů. Podobné dohody máme i s farmáři a družstvy třeba v Nikaragui nebo jinde na exotické plodiny a koření, které tady vypěstovat nejdou," dodává.

Prodávají příběhy

Sonnentor v Čejkovicích vyrábí bylinné čaje pro Česko, Rakousko a na export do světa a koření a bylinné směsi na český, slovenský, ukrajinský, maďarský, pobaltský a polský trh. Za účetní rok 2012/2013, který končil v březnu, čejkovický Sonnentor utržil 155 milionů korun a měl zhruba desetiprocentní zisk. Rok předtím měla společnost obrat 142 milionů. "Rychleji růst není zdravé, protože naši zemědělci nemají nekonečnou kapacitu. Museli bychom brát suroviny na anonymních burzách koření někde v Hamburku a to nechceme," prohlašuje Dvořáček.Jak prochází skladem do výroby, ukazuje feromonové lapače a samolepky proti molům. "Je to tu hodně voňavé a to přitahuje škůdce. Ale my nemůžeme používat žádné postřiky, nic chemického," říká Dvořáček. Na tom je totiž postavený byznys Sonnentoru - všechno, co ve firmě vyrobí, musí být bio, pracuje se tu jen s výrobky ekologického zemědělství.

"Nejdrastičtější řešení, ke kterému se občas musíme uchýlit, je hluboké zmrazení sušených bylin. Ale děláme to neradi," uvádí Dvořáček.

V půlce věty ho přeruší šoupání židlí a kroky asi dvou desítek lidí - s průvodkyní zrovna přišli do skladu a sedají si před velké bílé plátno jednoduše pověšené na boční straně regálů s bylinkami. Před jejich očima se pak rozjede přehlídka malebných políček obhospodařovávaných usměvavými farmáři v rakouských krojích nebo českých montérkách.

"Kdokoliv se může objednat nebo přijít na pravidelné každodenní exkurze a vidět, jak naše čaje a koření vyrábíme. Ukazujeme jim taky naše farmáře, protože příběhy táhnou," komentuje to Dvořáček a říká, že tenhle tah se jako součást marketingového plánu osvědčil - a získává na popularitě, od otevření loni v říjnu už přišly tři tisícovky zákazníků. "Kromě toho, že si pak většinou koupí něco v podnikové prodejně, se mezi lidmi zvyšuje i povědomí o naší značce," dodává Dvořáček.

Čech a Rakušan

Na plátně za jeho zády zatím běží další příběh - ten, jak se vlastně Sonnentor před jednadvaceti lety dostal do jihomoravských Čejkovic. Společnost, tehdy ještě pod názvem Sluneční brána, spolu založili Tomáš Mitáček a Johannes Gutmann. Ten začal v roce 1988 v rodném Rakousku pomáhat farmářům okolo dolnorakouského Zwettlu s prodejem jejich sklizně na trhu, dělal pro ně jednoduchý marketing, až rozjel byznys s mícháním a prodejem bylinných směsí.O čtyři roky později, to už měl Gutmann čtyři zaměstnance, se na přednášce setkal s Mitáčkem. V Česku, tehdy vlastně ještě Československu, bylo ekozemědělství v plenkách, ale protože Mitáčka myšlenka nadchla, domluvili se s Gutmannem na tom, že podobný byznys rozjedou i na Moravě.

Od té doby podnik spoluvlastněný Mitáčkem a Gutmannem roste - starý kravín zrekonstruovali, loni sídlo firmy a přilehlé silo s investicí padesáti milionů korun znovu přestavěli, takže vzniklo moderní zázemí jak pro sklady, tak pro výrobu koření a čajů. A protože se trhy české Sluneční brány a její rakouské sestry začaly celkem brzy překrývat, poněmčila nakonec společnost název na Sonnentor.

"Máme na starosti celou střední a východní Evropu, čaje ale děláme pro celou skupinu i na rakouský trh a do světa na export," vysvětluje Dvořáček.

Svoje výrobky Sonnentor dodává jak do českých velkoobchodů s biopotravinami, jako je Pro-Bio a Country Life, tak do sítě menších partnerských prodejen. "Máme tam vlastní dřevěné skříně a na policích kompletní sortiment," vysvětluje Dvořáček. Říká, že rok od roku ale firma víc spoléhá na další distribuční kanály.

"V posledních letech nám hodně rostl segment dárkových prodejen, to jsou takové ty obchůdky v shopping parcích. Ročně to je nárůst i o 30 procent," říká Dvořáček. A důležité jsou pro Sonnentor i zakázky na míru. "Třeba různé banky a pojišťovny od nás chtějí dárkové balíčky, dají zadání 500 za kus a my jim vyrobíme balení pod naší značkou s jejich samolepkou," dodává. Firma navíc letos chystá otevření první vlastní prodejny mimo Čejkovice a příští rok by chtěla rozjet síť franšíz.

Sonnentor v číslech

Počet zaměstnanců

80

lidí zaměstnává firma ve skladech a ve výrobě v Čejkovicích, na sezonu společnost nabírá dalších 50 zaměstnanců. Na základě smluv o dodávkách bylin v Česku se Sonnentorem spolupracuje 25 farem. Dalších 170 zaměstnanců má Sonnentor v Rakousku.

Tržby

155 MIL. KČ

činil obrat firmy ve fiskálním roce 2012/13. Rakouská sestra Sonnentor Kräuterhandels-gesellschaft za stejné období dosáhla tržeb v přepočtu 712 milionů korun.Trh

1,7 MLD. KČ

jsou průměrné roční tržby za prodej biopotravin v Česku. V krizových letech tento trh zhruba o 100 milionů oslabil, od loňska, alespoň podle čísel, začíná opět nabírat dech.

Konkurenti

450

firem v Česku živí výroba biopotravin. Koření, bylinky a další produkty ekologického zemědělství vyrábějí v Česku také společnosti Pro-Bio, Country Life, Špalda nebo Pragosoja.

Sonnentor a region

Jihomoravský kraj

má 1 168 748 obyvatel (3/2013).

Míra nezaměstnanosti

7,97 %

Průměrná mzda

25 281 Kč

Sonnentor sídlí v Čejkovicích na Hodonínsku.

Rychleji růst není zdravé. Museli bychom brát suroviny na anonymních burzách koření někde v Hamburku a to nechceme.
Josef Dvořáček jednatel Sonnentoru

AUTOR: Kristýna Greplová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů