Pátek, 26. dubna 2024

Dobré pro koho?

Dobré pro koho?

Společenská odpovědnost není o tom, společnosti něco vracet, protože tím zdůrazňujete, že jí jinak vlastně pořád něco berete, jak říká PR guru Paul Holmes. Podle něj je podstatné spíše "neškodit", nebo "škodit co nejméně". A zároveň by to mělo být i dobré pro byznys.

Většina korporací, které v současné době představují své programy CSR (Corporate Social Responsibility), se již orientuje na aktivity, které organicky spadají do jejich sféry působení, spíše než na nějakou více či méně velkorysou dobročinnost. Klíčovými slovy sice dále jsou odpovědnost, vztahy, udržitelnost, ekologie, etika a třeba i kvalita života a lidská práva, ale zároveň se hovoří o inovacích a konkurenceschopnosti, o produktivitě.

Příkladem v tomto směru může být firemní strategie udržitelného rozvoje s názvem Dobré pro lidi a planetu (People & Planet Positive), kterou se řídí společnost IKEA. Konstatuje se v ní, že IKEA hodlá využívat udržitelnost jako podnět k inovacím, k transformaci podnikání, utváření investic a rozvíjení nových obchodních příležitostí. "Umožní nám posílit naši konkurenceschopnost tím, že si zajistíme dlouhodobý přístup k důležitým surovinám, udržet a rozvíjet naši dodavatelskou základnu, prohloubit vztahy se spolupracovníky a zákazníky a zvýšit produktivitu."

Udržitelnost IKEA mj. definuje jako "naplňování potřeb lidí a společnosti, aniž bychom ohrozili schopnost budoucích generací naplňovat jejich potřeby - jednat v dlouhodobém zájmu mnoha lidí, a ne jen hrstky".

V případě společnosti IKEA má strategie udržitelnosti tři hlavní body:

  • udržitelnost v domácnosti
  • úsilí o energetickou nezávislost a úsporné využívání surovinových zdrojů
  • lepší život pro lidi a komunity, v jejichž dosahu společnost působí.


Strategie se má stát součástí každodenního fungování společnosti. IKEA v tomto směru formuluje své závazky, ať již se jedná o prosazování kodexu IWAY (jehož součástí je vyloučení dětské práce v celém dodavatelském řetězci), nebo například to, že do konce finančního roku 2020 hodlá vyrábět tolik energie z obnovitelných zdrojů, kolik jí sama spotřebuje.

Jedním z příkladů konkrétních kroků může být postupné zavádění papírových palet namísto dřevěných. Projekt, který přináší zásadní změnu do firemní logistiky a skladování, byl zahájen v roce 2009 a do konce roku 2016 se v jeho důsledku předpokládá snížení emisí CO2 o 20 %. Jen za fiskální rok 2013 pak společnost IKEA deklaruje globální úsporu ve výši téměř 30 mil. eur díky tomu, že se snížil počet kamionů potřebný pro přepravu výrobků.

ZDROJ: MODERNÍ ŘÍZENÍ

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů