Brigadýr - první československý práškovací letoun
Orličan L-60 Brigadýr je tří až čtyřmístný jednomotorový víceúčelový celokovový hornoplošník s pevným podvozkem
V roce 1951 vypsalo MNO soutěž na třímístný víceúčelový letoun, který by nahradil K-65 Čáp. Soutěž vyhrál návrh konstrukční kanceláře Aera, označený jako XL-60.
Vzhledem k vytížení konstrukce Aera licenční výrobou, byla výrova prototypu předána do Chocně. Prototyp vzlétl v prosinci 1953, ale ještě bez původně plánovaného nového motoru M-208B, poháněn motorem z K-65. Druhý prototyp vzlétl až v 22.3.1955. Stroj již nesl nádrž na chemikálie, dávkovač a rozmetací zařízení a také poprvé jméno Brigadýr. Třetí, vojenský prototyp vzlétl 28.6.1955. Byl určen pro spojovací a průzkumné úkoly a oproti prvním prototypům byl značně přepracován technologicky, aerodynamicky, ale i tvarově.
V roce 1955 prošel státními zkouškami a byla vyrobena 15-ti kusová série v Chocni. Celkem bylo vyrobeno 273 letadel. 64 strojů používal k zemědělským pracím Agrolet, ve Svazarmu se využíval mimo jiné i k vlekání až tří větroňů a k vysazování parašutistů, pětina vyrobených strojů sloužila v letech 1958-1968 v armádě. Letadla byla vyvezena do NDR, Maďarska, Bulharska, Rumunska, Jugoslávie, Polska, Rakouska, SSSR, Švýcarska, ale i na Kubu, do Egypta a na Nový Zéland.
Prohlédněte si krásné video na: http://www.youtube.com/watch?v=gNopxXUWtL8
ZDROJ:http://techmag.valka.cz, kráceno