Čtvrtek, 28. března 2024

Být eko je v módě

Prozatím je v Česku jen devět hotelů, které mohou používat symbol ekologicky šetrné služby.
Být eko je v módě
Z hasínejte, šetřete vodou, při větrání ztlumte topení a třiďte odpad! Takovými slovy může v České republice své hosty "vítat" jen několik ubytovacích zařízení. Že to vypadá jako sekýrování? Nikoliv. Jsou to základní principy ekologického ubytování.
Z celkového počtu 8535 hotelů, penzionů, ubytoven, hostelů, chat, chalup, kempů a třeba i botelů je v České republice ekologických zatím jen devět. Tedy těch, co se mohou pochlubit symbolem zelené ekoznačky.
"To je ochranná známka, kterou udílí ministr životního prostředí, a na rozdíl od různých certifikačních programů je tento garantován státem, respektive Evropskou komisí," vysvětluje Adéla Petrová z české informační agentury životního prostředí CENIA.
V České republice jsou platné ekoznačky dvě. První je národní (Ekologicky šetrná služba) a druhá je ekoznačka Evropské unie (zelená euroekokvětina). Obě se udílejí za splnění stejných podmínek. Jedno logo přitom v Česku zvolilo sedm z devíti oceněných, dva držitelé užívají loga obě. Jsou to pražská zařízení - Hotel Adalbert a Mamaison Residence Belgická.

Za značku si zaplaťte
Hotel Adalbert, který začal s ekologickým programem už v roce 2005, získal certifikát k užívání ekoznačky na jaře roku 2006. "Přišlo to z mého přesvědčení jakožto "starého" skauta a také z podnětů od skandinávských hostů, kteří si s námi na toto téma povídali. Kromě toho jsme zjistili, že tady ještě tuto značku nikdo nemá, a nemohli jsme si nechat ujít příležitost být první," vypráví ředitel Filip Kühnel.
Podobně první chtěli být i majitelé Chateau Mcely, původně venkovské usedlosti šlechtického roku Thurn-Taxisů, která leží asi hodinku cesty autem od Prahy. Manželé Inéz a James Cusumanovi mysleli na ekologii hned od začátku při zahájení rekonstrukce a příprav a v roce 2006 otevřeli první pěti-hvězdičkový ekologický hotel v Česku.
"Jednali na základě svého přesvědčení a uznávaných hodnot. James Cusumano se věnuje globálním problémům na vědecké bázi," říká Eva Plchová, marketingová manažerka Chateau Mcely.
Získat certifikát přitom není pro některé hotely příliš těžké, je nutné si jej ale zaplatit. Poplatky jsou rozdílné v závislosti na tom, zda žadatel chce ekoznačku EU, nebo ČR. Přihlašovací poplatky se pohybují mezi pěti a deseti tisíci korunami. Roční, takzvané licenční poplatky stojí od 2500 korun a vycházejí třeba také z počtu noclehů v daném zařízení za rok.
"Obecně lze tvrdit, že pro žádného z našich držitelů to obtížné nebylo. Nemuseli jsme nikoho odmítat. Kdo totiž má o ekoznačku opravdu zájem, pro toho nejsou kritéria složitá," říká Adéla Petrová.
Žadatelé tak často zjistí, že většinu požadavků již splňují, protože patří k jejich standardu. Kritérií a požadavků, kterým musí ekologický hotel vyhovět, je přesto mnoho. Některé jsou povinné, jiné volitelné - například půjčování kol, biopotraviny, ekologicky šetrný úklid a další.
"Vždy je daný limit, kolik jich je třeba splnit, aby bylo možné ekoznačku získat. Dokument, kde jsou zaneseny, je veřejný," dodává Petrová.
V praxi to znamená, že hotely musejí mít například ekologicky šetrný vytápěcí systém, okna musejí být dobře utěsněna, aby zbytečně neunikalo teplo, třídí se papír, plasty, sklo i další věci a dodavatelé pokud možno pocházejí z ekologicky šetrných firem nebo zemědělských farem.
"Další požadavky jsou třeba čištění odpadních vod, šetření vodou - třeba k zalévání se může používat dešťová voda, svítí se úspornými žárovkami, elektřina se využívá z obnovitelných zdrojů," vypočítává mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Hlavně kvůli propagaci
Majitelé ekoznaček si přesto nutná pravidla pochvalují. "Zelené fungování je pro Chateau Mcely přínosem. I hosté oceňují, že děláme něco jinak a že i v pětihvězdičkovém hotelu, kde jsou vysoké nároky na služby, lze fungovat ekologicky," myslí si Eva Plchová.
V mcelském "zámečku" tak mají například ekologický kotel na štěpky, který je výrazně dražší než běžné vytápěcí systémy. Jak Eva Plchová přiznává, náklady na provoz jsou o něco vyšší, než by byly bez zeleného fungování. Ale není to nijak dramatické.
Ivo Jedlička, majitel Sporthotelu Zátoň u Větřní u Českého Krumlova, zase tvrdí, že náklady na provoz ekohotelu jsou nižší.
"Vstupní investice byla vysoká, ale při nárůstu cen energií je tato investice výhodná," popisuje Jedlička, jehož Sporthotel v Zátoni je vytápěn tepelným čerpadlem. Přesto vzpomíná, jak bylo ze začátku obtížné přesvědčit zaměstnance ke spolupráci - od třídění odpadu až po kontrolu, zda se energií zbytečně neplýtvá.
Také v pražském Hotelu Adalbert si přínos ve vztahu k úsporám energií pochvalují. "Navíc mám skvělý vnitřní pocit z dobře vykonané práce a přínosu pro udržitelný rozvoj. Od hostů zaznamenáváme velice pozitivní zpětnou vazbu, a samozřejmě je to PR k nezaplacení," přiznává Filip Kühnel.
Ekoznačka je totiž především marketingový nástroj, shodují se téměř všichni oslovení hoteliéři, kteří se se svou "výhodou" rádi pochlubí svým potenciálním zákazníkům. Hosté se se symbolem ekologie setkají na webových stránkách, na propagačních materiálech a podobně.
"Mít certifikát ekologické značky se rozhodně vyplatí. Ubytovací zařízení získá originální marketingový nástroj, který je pro klienta důvěryhodný. Na trhu stále ještě existuje dostatečný prostor k tomu, jak se odlišit od konkurence," konstatuje Adéla Petrová z agentury CENIA s tím, že ubytovací zařízení je díky ekoznačce také propagováno při příležitostech, kam by se samo nemělo možnost dostat.

Za stejnou cenu?
Pro hosty, kteří si v podobném hotelu zamluví ubytování, se nic nemění. "Na první pohled by se dalo říci, že se ekologický hotel ničím neliší. Velká část opatření se týká vnitřního provozu hotelu, a to host nemusí ani zaznamenat. Klientům jsou především určeny informace, jak mohou hotelu pomoci s ochranou životního prostředí a především s úsporou vody nebo energie," vysvětluje Adéla Petrová.
Často jsou tak hosté vyzváni, zda se do "zeleného fungování" chtějí zapojit, ale třeba v Mcelech klidně obsluha vše udělá za klienty. Například odpad roztřídí za ně. "U nás hosty aktivně zapojujeme do třídění odpadu na pokojích, používáme ekologicky šetrné čisticí prostředky, dávkovače na mýdlo a šampon místo jednorázových mýdel," popisuje praxi Filip Kühnel z Hotelu Adalbert.
V něm mají klienti rovněž šanci posnídat "bio", v zázemí hotelu zase omezili na minimum plastové lahve a zakoupili filtrační zařízení na vodu z vodovodu. "Celkově nezatěžujeme životní prostředí tolik jako jiné srovnatelné hotely, a to je velkým přínosem pro klienta," myslí si Kühnel.
Rozdíly proti jiným hotelům tu prý nejsou ani v cenách, tvrdí všichni oslovení hoteliéři. Například v Hotelu Adalbert vyjde dvoulůžkový pokoj v hlavní sezoně na 3600 korun, mimo ni je o šest set korun levnější. Sporthotel Zátoň, kde 60 procent hostů tvoří Češi a zbytek cizinci, nabízí noc v létě pro jednoho na dvojlůžkovém pokoji za 1450 korun.
"Jsme čtyřhvězdičkový hotel a navštěvují nás středně příjmové skupiny hostů, které nás navštěvovaly i před udělením certifikátu," konstatuje ředitel Sporthotelu Jedlička.
V pětihvězdičkovém Chateau Mcely zaplatí návštěvníci během letní sezony za stejně velký pokoj - v té levnější variantě - 5600 korun. "Cena je naprosto stejná jako před zeleným fungováním. Host rozdíl nepociťuje," říká Eva Plchová.
Jen malé srovnání. Podle internetového ceníku vyjde například noc v dvoulůžkovém pokoji pětihvězdičkového hotelu Holiday Inn Brno zhruba na čtyři a půl tisíce korun, v českokrumlovském čtyřhvězdičkovém Hotelu Grand stojí dvojlůžko v extra - tedy letní - sezoně 3300 korun.

Ekologie je v módě
Odborníci očekávají, že zájem turistů o ekologické ubytovací zařízení poroste. Stejně tak se bude nejspíš do budoucna zvyšovat i počet samotných hotelů a dalších ubytovacích kapacit.
"Je to populární trend. Asociace hotelů a restaurací ČR založila v loňském roce Ekologickou sekci, která má toto takzvané "zelenání" ubytovacích zařízení podporovat," popisuje Adéla Petrová. K větší propagaci vyzývá i Tomio Okamura: "Ekologie je nyní v módě a je palčivým, celosvětovým trendem."
Navíc při srovnání s cizinou Česko významně zaostává. Symbol zelené ekokvětiny využívalo podle údajů CENIA k červnu letošního roku 204 turistických ubytovacích zařízení a 39 kempů. Nejvíce jich je v Itálii - celkem 110. Ekohoteliérství se tu rozšířilo po zimní olympiádě v Turíně, kdy byla "zelená" celá olympijská vesnice.
Čeká Česko podobný osud, když jednou třeba získá pořadatelství letních olympijských her?

AUTOR: Hana Mášová

Co musí splnit ekologický hotel
Ekologicky šetrný vytápěcí systém (třeba na bázi spalování dřevěných štěpků, tepelného čerpadla nebo plynu, nesmí se používat uhlí).
Náležitá izolace oken, aby neunikalo zbytečně teplo.
Správné nakládání s odpadními vodami.
Šetření s vodou - průtok vody z kohoutků omezen na dvanáct litrů za minutu, informace pro hosty o možnostech úspor vody například při holení nebo čištění zubů.
Svítí se úspornými žárovkami.
Snaha o používání elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů - aspoň 22 procent.
Třídí se odpad - především papír, plasty, sklo, tetrapackové obaly, náplně z tiskáren a další.
Dodavatelé pocházejí pokud možno z ekologicky šetrných firem a farem.

Zdroj: AČCKA
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů