Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Být ekologický se vyplatí

27.02.2012  |  88× přečteno      vytisknout článek

etika"Plán A" je eko-etický koncept společnosti Marks & Spencer. Uvedli ho v roce 2007 s cílem stát se do roku 2015 předním světovým retailerem z hlediska udržitelnosti.

Na Retail Summitu jej představil vedoucí jeho implementace Adam Elman.

Již před uvedením tohoto plánu v roce 2007 si společnost Marks & Spencer ověřila, že jejich zákazníky ekologie zajímá. Důkazem byl úspěch kampaně "Look behind the label", která zdůrazňovala původ a udržitelnost nabízených produktů. Proto se do problematiky udržitelného rozvoje a péče o životní prostředí ponořili více a stanovili si 180 bodů, které chtějí do roku 2015 naplnit. Týkají se například snížení emisí, omezení odpadu, zavedení ekologických obalů, původu a složení výrobků, spotřeby energií atd. Každý z výrobků M&S nyní musí splňovat alespoň jedno z těchto kritérií. Adam Elman je s implementací plánu spokojený, ale neustále vidí nové a nové výzvy: "Neustále se objevují nové podněty, co bychom ještě měli zlepšit. Například jsme si stanovili cíl uspořit 25 % energie. Ale s tím, jak se k těmto 25 % blížíme, jsme zvýšili cíl na 35 %," řekl časopisu Regal. Některé body se podle něj musí neustále měnit - například co se týká portfolia organických výrobků: "Měli jsme v plánu jej ztrojnásobit. Bohužel ale celý britský trh s organickými výrobky šel kvůli krizi dolů, což jsme v době vytváření plánu nemohli očekávat," říká.

Ekologie je dobrý byznys

Ne vždy je ale krize na škodu: "Celý svět se nyní potýká s finančními problémy. Pro nás je to ale do jisté míry velká výzva - výzva k tomu, abychom více šetřili," tvrdí Elman. Že se v dnešní době být ekologický vyplatí, dokazují zisky, kterých díky plánu udržitelnosti společnost Marks & Spencer dosáhla: "Víme, že loni nám Plán A vydělal 700 milionů liber. Ale je težké poznat, jestli zákazníci koupili výrobek proto, že je fair trade, nebo proto, že se jim líbí, že jim chutná." Aby měla strategie úspěch, musí být transparentní. "Když si u nás zákazník koupí například košili, bude ho stále více zajímat, odkud pochází bavlna, ze které je ušita, kdo a kde ji vyrobil. Musíme tedy více zapracovat na vybudování infrastruktury, která by nám umožnila tyto informace získávat a předávat je dál," vysvětluje Elman. Je ale jen malé procento lidí, kteří si tyto produkty koupí vždy a za každou cenu. O životní prostředí a etický původ zboží se podle Elmana si ce zajímá stále více lidí, ale jen málokdo je ochotný si za takové produkty připlatit: "A na tom musíme pracovat, najít chytrý způsob, jak jim tyto produkty nabídnout za přijatelnou cenu."

Zapojit všechny

Do Plánu A jsou zapojeni dodavatelé, nevládní organizace i další firmy: "Máme program ,Suppliers Exchange', který umožňuje sdílení informací a zkušeností s dodavateli, jednak na webových stránkách a jednak při osobních setkáních. Letos v březnu chystáme velkou konferenci pro dodavatele, kde by mělo být přes 1600 lidí. Také každý rok pořádáme konferenci k Plánu A. Spolupracujeme s nevládními a mezinárodními organizacemi - Oxfam, Unicef, WWF a dalšími. Ale také spolupracujeme s dalšími obchodníky, jako jsou Tesco, Sainsbury's nebo Ikea," vyjmenovává Elman.

Do kampaně se snaží zapojit i své zaměstnance. Kromě školení o udržitelném rozvoji jim například poskytují slevy na energie, což je sektor, do kterého Marks & Spencer také nedávno vstoupil: prodávají elektřinu z obnovitelných zdrojů, plyn, ale i solární panely nebo zateplení domů. Především se ale Marks & Spencer snaží angažovat své zákazníky, což je podle Elmana prioritou pro tento rok. Ve Velké Británii to začalo zpoplatněním igelitových tašek, které se dříve k nákupu dávaly zdarma (pozn. v ČR jsou stále zdarma). Výtěžek z jejich prodeje nyní putuje na charitu. Pro zákazníky Marks & Spencer také pořádá akce jako "čistka šatníku", kdy mají možnost přinést své obnošené oblečení pro potřebné. Po Vánocích zase společnost organizovala sběr přáníček. Za každých 1000 odevzdaných přáníček od zákazníků pak vysadili jeden strom.

Adam Elman si nemyslí, že by péče o udržitelný rozvoj i další aktivity, jako například benefity pro zaměstnance, které Marks & Spencer ve Velké Británii zavedl jako jeden z prvních, byly součástí CSR (corporate social responsibility - společenské odpovědnosti firem): "CSR je, když máte speciální tým lidí, kteří to mají v popisu práce, soustředí se jen na to a zbytek společnosti se o tyto věci třeba ani nestará. My ale máme starost o udržitelný rozvoj zakotvenou v celém našem byznysu. Není za to zodpovědný jeden určitý tým lidí, ale všichni, ať už jste Marc Bolland nebo pracujete v kanceláři či u kasy." Vidět je to také na prodejnách, ať už na obalech výrobků nebo POS materiálech. Změnil se také způsob, jakým jsou nové prodejny stavěny. První dvě vlajkové lodě tohoto konceptu ve Velké Británii jsou postaveny pouze z ekologických materiálů, využívají elektřinu z obnovitelných zdrojů a uvnitř mají pouze LED osvětlení.

Stále je co dohánět

Prodejny Marks & Spencer mají podle slov Elmana po celém světě rozdílné řízení: "Některé přímo vlastníme, jiné jsou franšízy a jiné joint ventures. Ale Plán A platí samozřejmě pro všechny stejně. Vše, co se týká produktů, je řízeno centrálně z Velké Británie, ale jednotlivé prodejny se samy starají o své lidi a logistické operace, takže mohou mít cíle nastaveny jinak." Elman ale přiznává, že co se týče prosazování strategie v zahraničí, mají ještě jisté rezervy: "Musíme se více zaměřit i na zahraniční zákazníky. V Británii se nám daří, protože to je náš prioritní trh, ale ve zbytku světa, včetně ČR, máme v tomto ohledu ještě co dohánět.

Co chtějí zákazníci ve VB, nemusí být nutně to samé, co chtějí zákazníci v Česku nebo Indii. Chceme být mezinárodní retailer, takže to v ostatních zemích musí fungovat úplně stejně jako ve Velké Británii. Když jako zákazník vejdete do obchodu M&S kdekoliv na světě, musíte očekávat, že zde najdete to samé. Jinak důvěru ve značku nezískáte." Klára Čikarová

Kdo je...

Adam Elman

Je vedoucím implementace Plánu A ve společnosti Marks & Spencer. Je zodpovědný nejen za vývoj tohoto konceptu, ale i za jeho řízení a systém reportování napříč všemi částmi společnosti, včetně vyhledávání a realizování nových příležitostí ve spolupráci s kolegy. Řídí vnitřní komunikaci a implementaci plánu, včetně správy inovačního fondu Plánu A s rozpočtem pět milionů liber. Převzal rovněž vedení divize M&S energie, která nabízí zákazníkům plyn a elektřinu, solární zdroje a izolace podkroví. Před nástupem do společnosti Marks & Spencer v roce 2004 zastával řídicí funkce v oblasti change managementu různých firem napříč odvětvími.

AUTOR: Klára Čikarová
ZDROJ: REGAL


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist