Americké firmy ukazují vlídnou tvář
Ve firemním světě Spojených států probíhá něco, co připomíná soutěž o
nejzodpovědnější podnik v zemi. Zejména velké koncerny se snaží ukázat světu
svou vlídnou tvář.
V červenci zveřejnilo vedení obchodního řetězce GAP, který prodává textilní
[https://www.kamsnim.cz/categories/textil] zboží, zprávu o poměrech ve více než
třech tisícovkách textilních továren po celém světě, ze kterých odebírá zboží.
Ve zprávě vedení sděluje, že vypovědělo smlouvy se sedmi desítkami dodavatelů.
Důvod: nedodržovali základní sociální standardy. Z dokumentu vyplynulo, že
například v Číně nedodržuje beztak minimální zákonné standardy platné v místě
celá polovina dodavatelů.
Dlužno dodat, že GAP k vypracování a zveřejnění takové zprávy nikdo nenutil.
"Chceme našim zákazníkům dokázat, že v naší činnosti není nic, za co bychom se
museli stydět," píše se ve zprávě. A ta není jediná. Zejména velké koncerny se
předhánějí ve vydávání studií, které je mají předvést jako čestné, otevřené,
ekologické a sociálně zodpovědné.
V takových aktivitách jistě doznívají vzpomínky na velké korupční a podvodné
skandály velkých koncernů, jakými byly Enron či WorldCom. Ale to není vše.
Koncerny chtějí dokázat, že pochopily ducha doby a drží s ním krok. Letos je
například jedním z hlavních témat veřejné debaty pomoc nejchudším zemím, boj s
bídou či nemocemi. Trvalým námětem je ochrana životního prostředí.
Jeffrey Immelt, šéf General Electric, odstartoval osobně akci "Ecomagination",
kterou slíbil, že koncern zdvojnásobí výdaje na hledání a zavádění technologií,
které budou v souladu s potřebami ochrany životního prostředí. Také ropný
koncern Exxon Mobil, jinak tvrdý odpůrce takzvaného Kjótského protokolu na
ochranu atmosféry slibuje, že bude investovat do technologií omezujících emise
takzvaných skleníkových plynů.
Ačkoli mnohé svědčí pro to, že to podniky se svými aktivitami myslí smrtelně
vážně, veřejnost jim příliš nevěří, konstatuje například list Wall Street
Journal. Lidé je považují za další marketinkový trik.
Dokazuje to i studie americké společnosti GlobeScan, zaměřená na průzkum
veřejného mínění, ze které cituje list Welt am Sonntag. Společnost uskutečnila
anketu mezi dvaceti tisíci respondenty. V zemích, jakými jsou Čína, Brazílie,
Indonésie, Jižní Afrika a v některých dalších věří nadpoloviční většina
dotázaných v opravdovost snah koncernů. Ale v Kanadě, Evropě a Austrálii, jsou
lidé mnohem skeptičtější.
Guru manažerských nauk, Peter Drucker, je také skeptický. "I kdyby v šéfovských
kancelářích seděli samí andělé, stejně by také museli myslet především na to,
jak dosáhnout zisku. Vše ostatní je pro ně vedlejší." Podle Druckera se přes
veškerou snahu dodat svým podnikům "líbeznou tvář" řídí většina manažerů - a
nejen ve Spojených státech - poučkou ekonoma Miltona Friedmana. Ten řekl:
"Jedinou sociální odpovědností firem je dosahování zisku. Vše ostatní je
plýtváním peněz investorů."
Ve firemním světě Spojených států probíhá něco, co připomíná soutěž o nejzodpovědnější podnik v zemi. Zejména velké koncerny se snaží ukázat světu svou vlídnou tvář.
V červenci zveřejnilo vedení obchodního řetězce GAP, který prodává textilní zboží, zprávu o poměrech ve více než třech tisícovkách textilních továren po celém světě, ze kterých odebírá zboží. Ve zprávě vedení sděluje, že vypovědělo smlouvy se sedmi desítkami dodavatelů. Důvod: nedodržovali základní sociální standardy. Z dokumentu vyplynulo, že například v Číně nedodržuje beztak minimální zákonné standardy platné v místě celá polovina dodavatelů.
Dlužno dodat, že GAP k vypracování a zveřejnění takové zprávy nikdo nenutil. "Chceme našim zákazníkům dokázat, že v naší činnosti není nic, za co bychom se museli stydět," píše se ve zprávě. A ta není jediná. Zejména velké koncerny se předhánějí ve vydávání studií, které je mají předvést jako čestné, otevřené, ekologické a sociálně zodpovědné.
V takových aktivitách jistě doznívají vzpomínky na velké korupční a podvodné skandály velkých koncernů, jakými byly Enron či WorldCom. Ale to není vše. Koncerny chtějí dokázat, že pochopily ducha doby a drží s ním krok. Letos je například jedním z hlavních témat veřejné debaty pomoc nejchudším zemím, boj s bídou či nemocemi. Trvalým námětem je ochrana životního prostředí.
Jeffrey Immelt, šéf General Electric, odstartoval osobně akci "Ecomagination", kterou slíbil, že koncern zdvojnásobí výdaje na hledání a zavádění technologií, které budou v souladu s potřebami ochrany životního prostředí. Také ropný koncern Exxon Mobil, jinak tvrdý odpůrce takzvaného Kjótského protokolu na ochranu atmosféry slibuje, že bude investovat do technologií omezujících emise takzvaných skleníkových plynů.
Ačkoli mnohé svědčí pro to, že to podniky se svými aktivitami myslí smrtelně vážně, veřejnost jim příliš nevěří, konstatuje například list Wall Street Journal. Lidé je považují za další marketinkový trik.
Dokazuje to i studie americké společnosti GlobeScan, zaměřená na průzkum veřejného mínění, ze které cituje list Welt am Sonntag. Společnost uskutečnila anketu mezi dvaceti tisíci respondenty. V zemích, jakými jsou Čína, Brazílie, Indonésie, Jižní Afrika a v některých dalších věří nadpoloviční většina dotázaných v opravdovost snah koncernů. Ale v Kanadě, Evropě a Austrálii, jsou lidé mnohem skeptičtější.
Guru manažerských nauk, Peter Drucker, je také skeptický. "I kdyby v šéfovských kancelářích seděli samí andělé, stejně by také museli myslet především na to, jak dosáhnout zisku. Vše ostatní je pro ně vedlejší." Podle Druckera se přes veškerou snahu dodat svým podnikům "líbeznou tvář" řídí většina manažerů - a nejen ve Spojených státech - poučkou ekonoma Miltona Friedmana. Ten řekl: "Jedinou sociální odpovědností firem je dosahování zisku. Vše ostatní je plýtváním peněz investorů."
V červenci zveřejnilo vedení obchodního řetězce GAP, který prodává textilní zboží, zprávu o poměrech ve více než třech tisícovkách textilních továren po celém světě, ze kterých odebírá zboží. Ve zprávě vedení sděluje, že vypovědělo smlouvy se sedmi desítkami dodavatelů. Důvod: nedodržovali základní sociální standardy. Z dokumentu vyplynulo, že například v Číně nedodržuje beztak minimální zákonné standardy platné v místě celá polovina dodavatelů.
Dlužno dodat, že GAP k vypracování a zveřejnění takové zprávy nikdo nenutil. "Chceme našim zákazníkům dokázat, že v naší činnosti není nic, za co bychom se museli stydět," píše se ve zprávě. A ta není jediná. Zejména velké koncerny se předhánějí ve vydávání studií, které je mají předvést jako čestné, otevřené, ekologické a sociálně zodpovědné.
V takových aktivitách jistě doznívají vzpomínky na velké korupční a podvodné skandály velkých koncernů, jakými byly Enron či WorldCom. Ale to není vše. Koncerny chtějí dokázat, že pochopily ducha doby a drží s ním krok. Letos je například jedním z hlavních témat veřejné debaty pomoc nejchudším zemím, boj s bídou či nemocemi. Trvalým námětem je ochrana životního prostředí.
Jeffrey Immelt, šéf General Electric, odstartoval osobně akci "Ecomagination", kterou slíbil, že koncern zdvojnásobí výdaje na hledání a zavádění technologií, které budou v souladu s potřebami ochrany životního prostředí. Také ropný koncern Exxon Mobil, jinak tvrdý odpůrce takzvaného Kjótského protokolu na ochranu atmosféry slibuje, že bude investovat do technologií omezujících emise takzvaných skleníkových plynů.
Ačkoli mnohé svědčí pro to, že to podniky se svými aktivitami myslí smrtelně vážně, veřejnost jim příliš nevěří, konstatuje například list Wall Street Journal. Lidé je považují za další marketinkový trik.
Dokazuje to i studie americké společnosti GlobeScan, zaměřená na průzkum veřejného mínění, ze které cituje list Welt am Sonntag. Společnost uskutečnila anketu mezi dvaceti tisíci respondenty. V zemích, jakými jsou Čína, Brazílie, Indonésie, Jižní Afrika a v některých dalších věří nadpoloviční většina dotázaných v opravdovost snah koncernů. Ale v Kanadě, Evropě a Austrálii, jsou lidé mnohem skeptičtější.
Guru manažerských nauk, Peter Drucker, je také skeptický. "I kdyby v šéfovských kancelářích seděli samí andělé, stejně by také museli myslet především na to, jak dosáhnout zisku. Vše ostatní je pro ně vedlejší." Podle Druckera se přes veškerou snahu dodat svým podnikům "líbeznou tvář" řídí většina manažerů - a nejen ve Spojených státech - poučkou ekonoma Miltona Friedmana. Ten řekl: "Jedinou sociální odpovědností firem je dosahování zisku. Vše ostatní je plýtváním peněz investorů."
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích