Ochrana přírody je mezi firmami v módě
Co mají společného výrobce aut Honda, aerolinie United Airlines, rafinérská
společnost Suncor a obchodní domy Tesco? Všichni se ocitli na prvních místech
žebříčku "nejzelenějších" firem amerického časopisu Fortune.
Co mají společného výrobce aut Honda, aerolinie United Airlines, rafinérská společnost Suncor a obchodní domy Tesco? Všichni se ocitli na prvních místech žebříčku "nejzelenějších" firem amerického časopisu Fortune.
K "zelené image" lze přitom přijít různě: první místo si vysloužila Honda za snahu omezit emise CO2 svých automobilů. Za ní se umístil letecký dopravce United Airlines, který hodlá snížit spotřebu letadel prostřednictvím přídavných křidélek a častějším čištěním motorů.
Rafinérská společnost Suncor obsadila třetí místo zase díky tomu, že spotřebovává míň vody a vypouští míň skleníkových plynů.
A třeba na obchodním řetězci Tesco ocenil Forbes snížení spotřeby elektřiny v obchodech díky úsporným zářivkám a také používání recyklovatelných sáčků.
Ochrana životního prostředí je nyní "sexy" zkrátka v každém odvětví. Dá se na ní přitom i slušně vydělat.
Ekologické Spojené státy
"Zelená image" se nyní prosazuje zejména ve Spojených státech, tvrdí britský časopis The Economist. V roce 2006 investovaly tamní firmy třicet miliard dolarů do alternativních energií.
Americké společnosti, včetně například automobilky General Motors, dokonce lobbují u prezidenta George Bushe za povinné omezení emisí oxidu uhličitého. Chtějí podobný systém obchodování s emisemi, jako je ten, který už funguje v Evropě.
Co k tomu firmy vede? Předpokládají, že dříve či později Kongres nějaký zákon omezující emise skleníkových schválí.
A společnosti tvrdí, že potřebují plánovat investice dlouho dopředu a mají raději jistotu (byť pro ně ne příliš příznivého) zákona, než nejistotu dalšího vývoje. Ve skutečnosti ovšem chtějí, aby zákon raději přišel hned a byl pokud možno podle jejich návrhů. Je to pro ně lepší, než kdyby byl udělán podle požadavků ekologů. V Evropě je naproti tomu už nyní v mnoha oblastech daleko tvrdší regulace, většinou přímo na celoevropské úrovni.
Zákazníci chtějí zelenou
Zelená je nyní v módě u firem i z toho důvodu, že "zelenají" jejich zákazníci. Podle průzkumu veřejného mínění provedeného Gallupovým ústavem minulý rok je více než sedmasedmdesát procent Američanů znepokojeno stavem životního prostředí a odráží se to i v jejich nákupních košících - zvýšil se prodej úsporných žárovek, "přírodního" jídla i hybridních automobilů.
Při hodnocení založeném často na prohlášeních samotné firmy je ale těžké posoudit, nakolik je společnost skutečně "zelená".
Několik měsíců byla za svůj přístup k životnímu prostředí oceňována třeba automobilka Ford: slíbila do konce desetiletí zvýšit dojezd svých plynových vozidel a chtěla vyrábět čtvrt milionu hybridních aut ročně.
Později tento slib stáhla. Hybridy se totiž ukázaly jako velmi prodělečná záležitost, tvrdí časopis Newsweek.
Pneumatiky z brambor
Jistý výdělek z "ekologie" mají zajištěn zatím firmy, které musí dodávat ekologičtější zboží (protože zákony postupně omezují například emise z motorů) či dostávají státní dotace.
Nejde přitom jen o bizarnosti, jako jsou pneumatiky z brambor od anglické firmy WMG, ale třeba i o čistší motory pro lokomotivy a turbíny od firmy General Eletric nebo výstavbu největší větrné elektrárny na světě firmami Shell a E.ON ve Velké Británii.
Velmi se daří i společnostem, které prodávají biopotraviny a další "zelené" spotřební zboží. Ekologické výrobky totiž chtějí zákazníci více a více.
Jenže i tady jsou problémy. Malým firmám přinášela po léta nálepka "ekologické" vyšší zisk - za své zboží mohly dostat o dvacet až třicet procent víc.
Jenže pak potenciál biovýrobků objevili i celosvětoví velkovýrobci, jako je třeba Danone, a tato "prémie" začala výrazně klesat, upozorňuje týdeník BusinessWeek.
K "zelené image" lze přitom přijít různě: první místo si vysloužila Honda za snahu omezit emise CO2 svých automobilů. Za ní se umístil letecký dopravce United Airlines, který hodlá snížit spotřebu letadel prostřednictvím přídavných křidélek a častějším čištěním motorů.
Rafinérská společnost Suncor obsadila třetí místo zase díky tomu, že spotřebovává míň vody a vypouští míň skleníkových plynů.
A třeba na obchodním řetězci Tesco ocenil Forbes snížení spotřeby elektřiny v obchodech díky úsporným zářivkám a také používání recyklovatelných sáčků.
Ochrana životního prostředí je nyní "sexy" zkrátka v každém odvětví. Dá se na ní přitom i slušně vydělat.
Ekologické Spojené státy
"Zelená image" se nyní prosazuje zejména ve Spojených státech, tvrdí britský časopis The Economist. V roce 2006 investovaly tamní firmy třicet miliard dolarů do alternativních energií.
Americké společnosti, včetně například automobilky General Motors, dokonce lobbují u prezidenta George Bushe za povinné omezení emisí oxidu uhličitého. Chtějí podobný systém obchodování s emisemi, jako je ten, který už funguje v Evropě.
Co k tomu firmy vede? Předpokládají, že dříve či později Kongres nějaký zákon omezující emise skleníkových schválí.
A společnosti tvrdí, že potřebují plánovat investice dlouho dopředu a mají raději jistotu (byť pro ně ne příliš příznivého) zákona, než nejistotu dalšího vývoje. Ve skutečnosti ovšem chtějí, aby zákon raději přišel hned a byl pokud možno podle jejich návrhů. Je to pro ně lepší, než kdyby byl udělán podle požadavků ekologů. V Evropě je naproti tomu už nyní v mnoha oblastech daleko tvrdší regulace, většinou přímo na celoevropské úrovni.
Zákazníci chtějí zelenou
Zelená je nyní v módě u firem i z toho důvodu, že "zelenají" jejich zákazníci. Podle průzkumu veřejného mínění provedeného Gallupovým ústavem minulý rok je více než sedmasedmdesát procent Američanů znepokojeno stavem životního prostředí a odráží se to i v jejich nákupních košících - zvýšil se prodej úsporných žárovek, "přírodního" jídla i hybridních automobilů.
Při hodnocení založeném často na prohlášeních samotné firmy je ale těžké posoudit, nakolik je společnost skutečně "zelená".
Několik měsíců byla za svůj přístup k životnímu prostředí oceňována třeba automobilka Ford: slíbila do konce desetiletí zvýšit dojezd svých plynových vozidel a chtěla vyrábět čtvrt milionu hybridních aut ročně.
Později tento slib stáhla. Hybridy se totiž ukázaly jako velmi prodělečná záležitost, tvrdí časopis Newsweek.
Pneumatiky z brambor
Jistý výdělek z "ekologie" mají zajištěn zatím firmy, které musí dodávat ekologičtější zboží (protože zákony postupně omezují například emise z motorů) či dostávají státní dotace.
Nejde přitom jen o bizarnosti, jako jsou pneumatiky z brambor od anglické firmy WMG, ale třeba i o čistší motory pro lokomotivy a turbíny od firmy General Eletric nebo výstavbu největší větrné elektrárny na světě firmami Shell a E.ON ve Velké Británii.
Velmi se daří i společnostem, které prodávají biopotraviny a další "zelené" spotřební zboží. Ekologické výrobky totiž chtějí zákazníci více a více.
Jenže i tady jsou problémy. Malým firmám přinášela po léta nálepka "ekologické" vyšší zisk - za své zboží mohly dostat o dvacet až třicet procent víc.
Jenže pak potenciál biovýrobků objevili i celosvětoví velkovýrobci, jako je třeba Danone, a tato "prémie" začala výrazně klesat, upozorňuje týdeník BusinessWeek.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích