Pátek, 26. dubna 2024

D8 zamířila přes Krušné hory

D8 zamířila přes Krušné hory
Po deseti letech od první studie trasy dálnice D8 přes Krušné hory začala včera výstavba tohoto technicky složitého úseku. Přes dvacet tři kilometrů dálnice z Trmic na Ústecku k česko-německé státní hranici má být zprovozněno koncem roku 2006.
Součástí stavby je nejdelší český dálniční tunel Panenská, který měří zhruba dva kilometry, tunel Libouchec a několik mostů.
"Z deseti úseků chybí zahájit poslední stavbu na trase, totiž hraniční most," řekl Petr Laušman, šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby.
Náklady na budování úseku odhadlo ŘSD na devatenáct miliard korun. Z toho dvanáct miliard tvoří úvěr od Evropské investiční banky (EIB). Z evropského fondu ISPA získalo Česko 1,8 miliardy korun. Zbytek zaplatí Státní fond dopravní infrastruktury. Ten bude muset uhradit také zvýšení DPH.
"Bude to asi jedna miliarda korun v příštím roce," uvedl Jiří Novák ze státního fondu.
Doposud stavbě bránili někteří ekologové. Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země minulý týden v Ústí nad Labem slíbil, že stáhnou své žaloby a další už nepodají. Motivem k tomuto ústupku byla návštěva obcí na trase silnice E55, po které jezdí kamióny na přechod Cínovec na Teplicku. Lidé zde nemohou větrat, bezpečné není ani přecházet komunikaci. "Nehody jsou tu opravdu velmi časté, proto jsme se dohodli s ministerstvem dopravy, že ustoupíme," řekl Patrik.
Stavba přes Krušné hory je náročná kvůli velkému převýšení. "Výškový rozdíl je 162 metrů, obtížné je také stavět na výsypkách kolem Ústí, to je jako budovat na poddolovaném území, které se hýbe," uvedl ředitel Staveb silnic a železnic Bořivoj Kačena.
Na německé straně se nyní pracuje v okolí Drážďan. Celá dálnice A17 má být zprovozněna koncem roku 2006. K propojení Prahy s hlavním městem Saska poté bude chybět pouze průchod Českým středohořím dlouhý 16,4 kilometru. "Předpokládáme asi roční zpoždění v tomto úseku," uvedl Laušman, který odhaduje náklady na devět miliard korun. Podle Patrika z Dětí Země však bude tento úsek hotov až v roce 2008 nebo 2010.
Dálnice D8 bude po dokončení dlouhá 92 kilometrů. Regionální politici si od ní slibují především příliv investic a úlevu pro obce, které v současné době nadměrně zatěžuje kamiónová doprava.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů