Pátek, 26. dubna 2024

Odpůrci dálnice uspěli u Motejla

Odpůrci dálnice uspěli u Motejla
Při schvalování dálnice přes České středohoří porušily úřady několikrát zákon, protože stavba nebyla dostatečně posouzena podle jejího vlivu na životní prostředí. K takovému závěru došel veřejný ochránce práv Otakar Motejl.
Odpůrci dálnice, ekologické hnutí Děti Země, kteří se obrátili na Motejla se svou stížností před dvěma lety, v něm našli rovněž autoritu pro prosazení své představy, aby nová silnice přes Středohoří vedla dlouhým, více než tříkilometrovým tunelem. Tím by se zmenšil její negativní dopad na okolí. Státní Ředitelství silnic a dálnic ovšem zatím počítá se dvěma kratšími tunely.
"Ombudsman říká to, co jsme my říkali už před deseti lety," tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země.
Ministerstvo dopravy, které Motejl ve své zprávě označila za hlavního viníka porušování zákonů, se proti výsledkům ombudsmanova šetření ohradilo. "Veškerá řízení probíhala podle platných zákonů," říká ministerská mluvčí Marcela Švejnohová.

Chyběla ekologická studie
Motejl ve své zprávě konstatuje, že zákon o posuzování vlivu na životní prostředí byl porušen už na počátku devadesátých let. "Hned na počátku stálo porušení zákona dokonce na nejvyšší úrovni výkonné moci," uvádí Motejl, podle něhož Ministerstvo dopravy předložilo vládě koncepci rozvoje dálnic do roku 2005, která obsahovala i úsek přes Středohoří, aniž by jeho součástí bylo posouzení vlivu na životní prostředí. Vláda dokument v roce 1993 přijala i bez této ekologické studie.
"Na porušení zákona v této věci upozornilo také šetření Nejvyššího kontrolního úřadu," připomíná Otakar Motejl.
V roce 1999 vláda přijala novou koncepci rozvoje dálnic, která už posouzení vlivu obsahovala. Z ekologického hlediska byla jako nejlepší varianta vyhodnocena čtyřpruhová silnice, která by vedla okolo Středohoří přes Mostecko. Tato varianta se však podle Motejla nikdy nedočkala plnohodnotného posouzení. Prioritní zůstala trasa přes Středohoří.
"Nedostatku si všímá rovněž odborná studie konzultantské firmy COWI, již si k problematice dálnice D8 nechala zpracovat Evropská komise," uvádí Motejl.
Státním úřadům vyčítá veřejný ochránce práv například i to, že krajinářské hodnocení dálnice v letech 1994 a 1995 se uskutečnilo utajeně bez přístupu veřejnosti.
Motejl doporučil, aby se úřady pokusily zachránit, co se dá, když už je o trase rozhodnuto, a vedly dálnici přes Středohoří dlouhým tunelem. Odvolává se i na návrh Ivana Vorla z Fakulty architektury ČVUT, který tunel před třemi roky rovněž doporučil.
"Současná trasa totiž závažným způsobem poškozuje unikátní krajinný ráz, ojedinělý ze středoevropského hlediska," tvrdí Vorel.

Zdražení o dvě miliardy
O tunelu přes České středohoří budou na konci ledna jednat zastupitelé Ústeckého kraje. Sdružení Děti Země doufá, že krajští poslanci budou souhlasit s tím, aby se kvůli tunelu změnilo územní rozhodnutí. Výsledek jednání zastupitelstva se ovšem dá předem těžko odhadnout.
Mluvčí státního Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření upozornil, že změna územního řízení by prodloužila stavbu dálnice o více než čtyři roky a zdražila o dvě miliardy korun. Dodal, že trasa dálnice se vybírala z mnoha variant a nakonec se zvolila ta, která má nejmenší dopad na životní prostředí.
"Z devadesáti šesti procent vede dálnice přes Středohoří po krajině, kterou už ovlivnila lidská činnost," říká Hoření.
Úsek přes České středohoří je posledním sporným místem dálnice D8 z Prahy k hranicím s Německem. Děti Země na konci roku stáhly žaloby, které se týkaly trasy přes Krušné hory. Zbývajících šest žalob, které napadají úsek přes Středohoří, hnutí stáhne, pokud dálnice povede přes chráněnou oblast dlouhým tunelem.

Stavba dálnice přes České středohoří
Deset let jednání
O stavbě úseku dálnice D8 přes CHKO České středohoří, dlouhém 16,4 kilometrů, se jedná už zhruba deset let. Například Ministerstvu životního prostředí trvalo udělení výjimky ke stavbě přes chráněnou oblast bezmála šest let.
Kdy se začne po dálnici jezdit
Ředitelství silnic a dálnic stále počítá s tím, že by tento úsek dálnice mohl být dokončen na konci roku 2007. Stavbu ovšem mohou prodloužit zdlouhavé soudní procesy, šest žalob proti dálnici podalo ekologické hnutí Děti Země, podle něhož nebude dálnice hotova dříve než v roce 2010 až 2011.
Kolik to bude stát
Podle současných plánů by dálnice se dvěma krátkými tunely měla stát zhruba 8,5 miliardy korun. Pokud by Děti Země prosadily variantu s jedním dlouhým tunelem, cena se zvýší asi o dvě miliardy.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů