Dálnice a široké silnice drobí populaci zvířat
To, co jsou pro člověka zdi věznic, jsou pro velká zvířata některé úseky dálnic
a frekventovaných silnic.
Pro jelena, losa, vlka nebo rysa představují důležité dopravní tepny téměř
nepřekonatelnou překážku, což ohrožuje budoucnost mnoha druhů - izolované
skupiny zvěře mohou časem dokonce vyhynout. Dálnice a další komunikace totiž
rozdrobují krajinu i populace velkých savců, kteří pro svůj život potřebují
rozsáhlejší prostory.
Ministerstvo životního prostředí včera zveřejnilo mapu, která má pomoci k tomu,
aby se česká krajina do budoucna co nejméně rozdělovala. Teď je v Česku ještě
více než dvě stě oblastí větších než sto kilometrů čtverečních, které jsou pro
velká zvířata vhodná. Podle Petra Anděla z firmy Evernia, která pro ministerstvo
studii zpracovala, hrozí, že do roku 2025 ubude těchto velkých území o třináct
procent.
"Neříkáme, že se nesmí stavět nové silnice," podotkl Anděl. Nové silnice by se
ale podle něho měly stavět tak, aby se velké volné prostory dále nezmenšovaly.
Náměstek ministra Ladislav Miko uvedl, že mapu bude jeho úřad používat při
jednání o umístění nových silnic. "Základem je, aby se konfliktní místa jasně
pojmenovala už při tvorbě územních plánů, kdy je možné najít takové řešení,
které bude pro krajinu znamenat nejmenší zátěž," řekl Miko.
To, co jsou pro člověka zdi věznic, jsou pro velká zvířata některé úseky dálnic a frekventovaných silnic.
Pro jelena, losa, vlka nebo rysa představují důležité dopravní tepny téměř nepřekonatelnou překážku, což ohrožuje budoucnost mnoha druhů - izolované skupiny zvěře mohou časem dokonce vyhynout. Dálnice a další komunikace totiž rozdrobují krajinu i populace velkých savců, kteří pro svůj život potřebují rozsáhlejší prostory.
Ministerstvo životního prostředí včera zveřejnilo mapu, která má pomoci k tomu, aby se česká krajina do budoucna co nejméně rozdělovala. Teď je v Česku ještě více než dvě stě oblastí větších než sto kilometrů čtverečních, které jsou pro velká zvířata vhodná. Podle Petra Anděla z firmy Evernia, která pro ministerstvo studii zpracovala, hrozí, že do roku 2025 ubude těchto velkých území o třináct procent.
"Neříkáme, že se nesmí stavět nové silnice," podotkl Anděl. Nové silnice by se ale podle něho měly stavět tak, aby se velké volné prostory dále nezmenšovaly.
Náměstek ministra Ladislav Miko uvedl, že mapu bude jeho úřad používat při jednání o umístění nových silnic. "Základem je, aby se konfliktní místa jasně pojmenovala už při tvorbě územních plánů, kdy je možné najít takové řešení, které bude pro krajinu znamenat nejmenší zátěž," řekl Miko.
Život na ostrově
Pokud se krajina rozdrobí na malé kousky, žije pak zvěř odděleně, na "ostrově", a její dlouhodobá existence je nejistá. Podle Mika platí, že čím menší ostrůvky, tím méně druhů dokáže v takové izolaci přežít.
Izolovaná zvěř trpí nedostatečnou genetickou rozmanitostí anebo není schopna vyrovnat nenadálé ztráty způsobené například při extrémním počasí.
Václav Hlaváč ze státní Agentury ochrany přírody a krajiny před časem uvedl, že například v Holandsku kvůli širokým komunikacím ubývá srnčí zvěře a jezevců. Hlaváč poznamenal, že české silnice mohou být nebezpečím například pro losy, kteří žijí na několika ostrůvcích v počtu pouhých několika desítek kusů.
Problémem zůstávají některé úseky především starých dálnic, které se v minulosti stavěly bez ohledu na ochranu zvěře. Ministerstvo životního prostředí podle mapy určilo deset míst, kde velká zvířata nemají šanci najít cestu.
Mosty pro zvířata
Nejhorší situace je na dálnici D1 na Vysočině, kde žije hodně velkých zvířat. Ministerstvo životního prostředí proto požádalo Ministerstvo dopravy, aby tady postavilo za 140 miliónů korun dva "zvířecí" mosty. Ministerstvo dopravy nyní požadavek prověřuje.
Nové dálnice už vesměs průchody pro zvěř mají, což dokazuje dálnice D5. Zatímco na starém úseku z Prahy do Plzně vyznačilo Ministerstvo životního prostředí neprůchodné místo, nová část dálnice z Plzně k hranici nepředstavuje pro zvěř zásadní problém. S mosty pro zvěř počítá ředitelství silnic při stavbě dálnice přes Středohoří. Různá ekologická opatření si tu vyžádají více než miliardu.
Pro jelena, losa, vlka nebo rysa představují důležité dopravní tepny téměř nepřekonatelnou překážku, což ohrožuje budoucnost mnoha druhů - izolované skupiny zvěře mohou časem dokonce vyhynout. Dálnice a další komunikace totiž rozdrobují krajinu i populace velkých savců, kteří pro svůj život potřebují rozsáhlejší prostory.
Ministerstvo životního prostředí včera zveřejnilo mapu, která má pomoci k tomu, aby se česká krajina do budoucna co nejméně rozdělovala. Teď je v Česku ještě více než dvě stě oblastí větších než sto kilometrů čtverečních, které jsou pro velká zvířata vhodná. Podle Petra Anděla z firmy Evernia, která pro ministerstvo studii zpracovala, hrozí, že do roku 2025 ubude těchto velkých území o třináct procent.
"Neříkáme, že se nesmí stavět nové silnice," podotkl Anděl. Nové silnice by se ale podle něho měly stavět tak, aby se velké volné prostory dále nezmenšovaly.
Náměstek ministra Ladislav Miko uvedl, že mapu bude jeho úřad používat při jednání o umístění nových silnic. "Základem je, aby se konfliktní místa jasně pojmenovala už při tvorbě územních plánů, kdy je možné najít takové řešení, které bude pro krajinu znamenat nejmenší zátěž," řekl Miko.
Život na ostrově
Pokud se krajina rozdrobí na malé kousky, žije pak zvěř odděleně, na "ostrově", a její dlouhodobá existence je nejistá. Podle Mika platí, že čím menší ostrůvky, tím méně druhů dokáže v takové izolaci přežít.
Izolovaná zvěř trpí nedostatečnou genetickou rozmanitostí anebo není schopna vyrovnat nenadálé ztráty způsobené například při extrémním počasí.
Václav Hlaváč ze státní Agentury ochrany přírody a krajiny před časem uvedl, že například v Holandsku kvůli širokým komunikacím ubývá srnčí zvěře a jezevců. Hlaváč poznamenal, že české silnice mohou být nebezpečím například pro losy, kteří žijí na několika ostrůvcích v počtu pouhých několika desítek kusů.
Problémem zůstávají některé úseky především starých dálnic, které se v minulosti stavěly bez ohledu na ochranu zvěře. Ministerstvo životního prostředí podle mapy určilo deset míst, kde velká zvířata nemají šanci najít cestu.
Mosty pro zvířata
Nejhorší situace je na dálnici D1 na Vysočině, kde žije hodně velkých zvířat. Ministerstvo životního prostředí proto požádalo Ministerstvo dopravy, aby tady postavilo za 140 miliónů korun dva "zvířecí" mosty. Ministerstvo dopravy nyní požadavek prověřuje.
Nové dálnice už vesměs průchody pro zvěř mají, což dokazuje dálnice D5. Zatímco na starém úseku z Prahy do Plzně vyznačilo Ministerstvo životního prostředí neprůchodné místo, nová část dálnice z Plzně k hranici nepředstavuje pro zvěř zásadní problém. S mosty pro zvěř počítá ředitelství silnic při stavbě dálnice přes Středohoří. Různá ekologická opatření si tu vyžádají více než miliardu.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích