Z Česka mizí stromořadí podél silnic
Silničáři začali měnit ráz české krajiny. V jižních Čechách, na Děčínsku, ale
hlavně na Vysočině si vzpomněli na deset let starý zákon a ve velkém kácejí
stromy v alejích, jež lemují silnice.
V pozadí je prý tlak ze strany policie. Ta se odkazuje na zákon o provozu na
pozemních komunikacích, podle něhož je strom u krajnice překážkou provozu, a
musí proto zmizet. Týká se to statisíců stromů podél silnic všech tříd po celé
zemi.
"Ten zákon je kontroverzní a za celou dobu ho nikdo nebral doslova," říká Otakar
Vacín, ředitel provozního úseku Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Pokud by se totiž zákon doslova bral, musela by třeba zmizet i známá alej
vedoucí k hoře Říp. I zde jsou totiž stromy "překážkou," která by se měla podle
zákona odstranit. A navíc bez náhrady.
Proč tedy silničáři nyní kácejí víc alejí než kdykoliv předtím? "Letošní zima
tolik nezaměstnává silničáře s úklidem sněhu, a mají proto na kácení stromů víc
času," vysvětluje Vacín.
Takto nyní zmizely stovky stromů podél silnice z Havlíčkova Brodu na Svitavy. A
zmizet mají další stromy, které lemují silnici první třídy mezi Havlíčkovým
Brodem a Znojmem v celkem třicetikilometrovém úseku.
"Tlačí na nás policie. Buď zmizí stromy, nebo se bude omezovat rychlost. Navíc
se silnice v této části bude opravovat. Stromy mají kořeny pod vozovkou a po
vyfrézování by stejně uhynuly - tak jak tomu bylo na stejné silnici před šesti
roky u Znojma," říká Marie Tesařová z jihlavské odbočky ředitelství silnic.
Podle ní se silničáři snaží posléze sázet stromy dál od silnice.
Jenže zákon to povoluje až zhruba 4,5 až 5 metrů od krajnice. A tam už často
mají pozemky jiní majitelé, a stromy tak zasadit není možné. "Víme, že
vlastnické vztahy to komplikují, ale nemůžeme tomu nijak pomoci," říká náměstek
hejtmana Vysočiny Václav Kodet.
Přitom odborníci upozorňují že vykácení stromů má negativní důsledky. "Nejde jen
o změnu krajinného rázu, ale v každém stromu žijí další živočichové, stromy také
mohou zpevňovat přilehlé svahy, fungují jako větrolamy, zachytávají prach,"
vyjmenovává Zdeněk Janda z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.
"Proto vážně uvažujeme o možnosti uzákonění výsadby náhradního stromořadí," říká
Eva Tylová ze Strany zelených
Kraje slibují, že nenechají silničáře kácet aleje bez rozmyslu. "U silnic
prvních tříd aleje zmizí, ale u silnic druhých a třetích tříd, které spravuje
kraj, bude přístup individuální," slibuje náměstek hejtmana Vysočiny Kodet.
Policie ale masivní kácení na Vysočině hájí. "Dvacet let se ten problém neřešil
a teď se to nakupilo. Lidské životy jsou přednější," říká policista Jiří
Bouchner. Podle něho už jeden pokácený strom stačil nedávno zachránit řidiče.
"Prostě přelétl přes pařez," říká.
Silničáři začali měnit ráz české krajiny. V jižních Čechách, na Děčínsku, ale hlavně na Vysočině si vzpomněli na deset let starý zákon a ve velkém kácejí stromy v alejích, jež lemují silnice.
V pozadí je prý tlak ze strany policie. Ta se odkazuje na zákon o provozu na pozemních komunikacích, podle něhož je strom u krajnice překážkou provozu, a musí proto zmizet. Týká se to statisíců stromů podél silnic všech tříd po celé zemi.
"Ten zákon je kontroverzní a za celou dobu ho nikdo nebral doslova," říká Otakar Vacín, ředitel provozního úseku Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Pokud by se totiž zákon doslova bral, musela by třeba zmizet i známá alej vedoucí k hoře Říp. I zde jsou totiž stromy "překážkou," která by se měla podle zákona odstranit. A navíc bez náhrady.
Proč tedy silničáři nyní kácejí víc alejí než kdykoliv předtím? "Letošní zima tolik nezaměstnává silničáře s úklidem sněhu, a mají proto na kácení stromů víc času," vysvětluje Vacín.
Takto nyní zmizely stovky stromů podél silnice z Havlíčkova Brodu na Svitavy. A zmizet mají další stromy, které lemují silnici první třídy mezi Havlíčkovým Brodem a Znojmem v celkem třicetikilometrovém úseku.
"Tlačí na nás policie. Buď zmizí stromy, nebo se bude omezovat rychlost. Navíc se silnice v této části bude opravovat. Stromy mají kořeny pod vozovkou a po vyfrézování by stejně uhynuly - tak jak tomu bylo na stejné silnici před šesti roky u Znojma," říká Marie Tesařová z jihlavské odbočky ředitelství silnic. Podle ní se silničáři snaží posléze sázet stromy dál od silnice.
Jenže zákon to povoluje až zhruba 4,5 až 5 metrů od krajnice. A tam už často mají pozemky jiní majitelé, a stromy tak zasadit není možné. "Víme, že vlastnické vztahy to komplikují, ale nemůžeme tomu nijak pomoci," říká náměstek hejtmana Vysočiny Václav Kodet.
Přitom odborníci upozorňují že vykácení stromů má negativní důsledky. "Nejde jen o změnu krajinného rázu, ale v každém stromu žijí další živočichové, stromy také mohou zpevňovat přilehlé svahy, fungují jako větrolamy, zachytávají prach," vyjmenovává Zdeněk Janda z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.
"Proto vážně uvažujeme o možnosti uzákonění výsadby náhradního stromořadí," říká Eva Tylová ze Strany zelených
Kraje slibují, že nenechají silničáře kácet aleje bez rozmyslu. "U silnic prvních tříd aleje zmizí, ale u silnic druhých a třetích tříd, které spravuje kraj, bude přístup individuální," slibuje náměstek hejtmana Vysočiny Kodet.
Policie ale masivní kácení na Vysočině hájí. "Dvacet let se ten problém neřešil a teď se to nakupilo. Lidské životy jsou přednější," říká policista Jiří Bouchner. Podle něho už jeden pokácený strom stačil nedávno zachránit řidiče. "Prostě přelétl přes pařez," říká.
V pozadí je prý tlak ze strany policie. Ta se odkazuje na zákon o provozu na pozemních komunikacích, podle něhož je strom u krajnice překážkou provozu, a musí proto zmizet. Týká se to statisíců stromů podél silnic všech tříd po celé zemi.
"Ten zákon je kontroverzní a za celou dobu ho nikdo nebral doslova," říká Otakar Vacín, ředitel provozního úseku Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Pokud by se totiž zákon doslova bral, musela by třeba zmizet i známá alej vedoucí k hoře Říp. I zde jsou totiž stromy "překážkou," která by se měla podle zákona odstranit. A navíc bez náhrady.
Proč tedy silničáři nyní kácejí víc alejí než kdykoliv předtím? "Letošní zima tolik nezaměstnává silničáře s úklidem sněhu, a mají proto na kácení stromů víc času," vysvětluje Vacín.
Takto nyní zmizely stovky stromů podél silnice z Havlíčkova Brodu na Svitavy. A zmizet mají další stromy, které lemují silnici první třídy mezi Havlíčkovým Brodem a Znojmem v celkem třicetikilometrovém úseku.
"Tlačí na nás policie. Buď zmizí stromy, nebo se bude omezovat rychlost. Navíc se silnice v této části bude opravovat. Stromy mají kořeny pod vozovkou a po vyfrézování by stejně uhynuly - tak jak tomu bylo na stejné silnici před šesti roky u Znojma," říká Marie Tesařová z jihlavské odbočky ředitelství silnic. Podle ní se silničáři snaží posléze sázet stromy dál od silnice.
Jenže zákon to povoluje až zhruba 4,5 až 5 metrů od krajnice. A tam už často mají pozemky jiní majitelé, a stromy tak zasadit není možné. "Víme, že vlastnické vztahy to komplikují, ale nemůžeme tomu nijak pomoci," říká náměstek hejtmana Vysočiny Václav Kodet.
Přitom odborníci upozorňují že vykácení stromů má negativní důsledky. "Nejde jen o změnu krajinného rázu, ale v každém stromu žijí další živočichové, stromy také mohou zpevňovat přilehlé svahy, fungují jako větrolamy, zachytávají prach," vyjmenovává Zdeněk Janda z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.
"Proto vážně uvažujeme o možnosti uzákonění výsadby náhradního stromořadí," říká Eva Tylová ze Strany zelených
Kraje slibují, že nenechají silničáře kácet aleje bez rozmyslu. "U silnic prvních tříd aleje zmizí, ale u silnic druhých a třetích tříd, které spravuje kraj, bude přístup individuální," slibuje náměstek hejtmana Vysočiny Kodet.
Policie ale masivní kácení na Vysočině hájí. "Dvacet let se ten problém neřešil a teď se to nakupilo. Lidské životy jsou přednější," říká policista Jiří Bouchner. Podle něho už jeden pokácený strom stačil nedávno zachránit řidiče. "Prostě přelétl přes pařez," říká.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích