Sníh pro závody dorazil nezákonně
Ještě než Světový pohár v severské kombinaci a běhu na lyžích začal, má na krku
ostudu i pokutu.
Ještě než Světový pohár v severské kombinaci a běhu na lyžích začal, má na krku ostudu i pokutu.
Za nájezd bagrů a těžké techniky, která v chráněné zóně Jizerských hor "těžila sníh", zahájí ochranáři s organizátory do konce týdne správní řízení. Organizátoři pak mohou dostat pokutu dva miliony korun.
Na závodních tratích ve Vesci u Liberce, kde se má pohár o víkendu konat, sníh nebyl a organizátoři ho proto navezli z výše položených míst Jizerských hor.
Náměstek ministra životního prostředí František Pelc dění v horách označuje jako "Divoký západ". "Nedostatek sněhu nemůžu řešit tím, že ho tisíce kubíků budu převážet nákladními auty stovky kilometrů z místa na místo. Zejména v době, kdy vážně hovoříme o klimatických změnách, se mi to jeví ve všech souvislostech jako nešťastné," říká náměstek a dodává, že kromě zničené přírody je poškozena i část běžkařské magistrály. "Organizátoři poháru tak kvůli závodu omezili možnosti sportu pro veřejnost," říká náměstek.
Mluvčí organizačního výboru Zdeněk Soudný připouští, že nájezd do chráněné oblasti byl "necitlivý", ale pochybení výboru odmítá. "Najel tam bagrista, to je osobní pochybení řidiče, ne naše," říká mluvčí. Ještě včera se přitom odvolával na to, že se správou CHKO měl "gentlemanskou dohodu". Ta to ale popřela.
A nejasnosti kolem organizace světového poháru se množí. Otázkou je i to, kdo převoz sněhu vlastně platí. Organizační výbor na podzim ukončil spolupráci s původně nasmlouvanou firmou, která měla závodní trasy v případě potřeby "zasněžit". A odůvodnil to tím, že si výrobu a dovoz sněhu zajistí u jiných firem mnohem levněji.
"Mělo to stát nějakých jedenáct nebo osmnáct milionů korun, přesnou částku si už nepamatuju," říká mluvčí výboru a dodává, že současný odhad vychází asi na tři miliony. A protože se prý organizátorům povedlo s novými firmami uzavřít barterovou smlouvu, nebude to prý stát prakticky nic.
"Budou mít upoutávky na trati, budou je zabírat televizní kamery z celého světa," vysvětluje Zdeněk Soudný, na co spolupracující firmy výbor nalákal. Jenže ani v tomto případě o dohodách druhá strana nic neví. "Řeknu vám to takhle - my jsme nikdy nedělali jinak než za peníze, a tohle pravidlo jsme za žádných okolností neporušili, ani to nemáme do budoucna v úmyslu," řekl HN Pavel Březina, obchodní ředitel společnosti APB Plzeň, která je jedním z dodavatelů.
Za nájezd bagrů a těžké techniky, která v chráněné zóně Jizerských hor "těžila sníh", zahájí ochranáři s organizátory do konce týdne správní řízení. Organizátoři pak mohou dostat pokutu dva miliony korun.
Na závodních tratích ve Vesci u Liberce, kde se má pohár o víkendu konat, sníh nebyl a organizátoři ho proto navezli z výše položených míst Jizerských hor.
Náměstek ministra životního prostředí František Pelc dění v horách označuje jako "Divoký západ". "Nedostatek sněhu nemůžu řešit tím, že ho tisíce kubíků budu převážet nákladními auty stovky kilometrů z místa na místo. Zejména v době, kdy vážně hovoříme o klimatických změnách, se mi to jeví ve všech souvislostech jako nešťastné," říká náměstek a dodává, že kromě zničené přírody je poškozena i část běžkařské magistrály. "Organizátoři poháru tak kvůli závodu omezili možnosti sportu pro veřejnost," říká náměstek.
Mluvčí organizačního výboru Zdeněk Soudný připouští, že nájezd do chráněné oblasti byl "necitlivý", ale pochybení výboru odmítá. "Najel tam bagrista, to je osobní pochybení řidiče, ne naše," říká mluvčí. Ještě včera se přitom odvolával na to, že se správou CHKO měl "gentlemanskou dohodu". Ta to ale popřela.
A nejasnosti kolem organizace světového poháru se množí. Otázkou je i to, kdo převoz sněhu vlastně platí. Organizační výbor na podzim ukončil spolupráci s původně nasmlouvanou firmou, která měla závodní trasy v případě potřeby "zasněžit". A odůvodnil to tím, že si výrobu a dovoz sněhu zajistí u jiných firem mnohem levněji.
"Mělo to stát nějakých jedenáct nebo osmnáct milionů korun, přesnou částku si už nepamatuju," říká mluvčí výboru a dodává, že současný odhad vychází asi na tři miliony. A protože se prý organizátorům povedlo s novými firmami uzavřít barterovou smlouvu, nebude to prý stát prakticky nic.
"Budou mít upoutávky na trati, budou je zabírat televizní kamery z celého světa," vysvětluje Zdeněk Soudný, na co spolupracující firmy výbor nalákal. Jenže ani v tomto případě o dohodách druhá strana nic neví. "Řeknu vám to takhle - my jsme nikdy nedělali jinak než za peníze, a tohle pravidlo jsme za žádných okolností neporušili, ani to nemáme do budoucna v úmyslu," řekl HN Pavel Březina, obchodní ředitel společnosti APB Plzeň, která je jedním z dodavatelů.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích