Pátek, 26. dubna 2024

Na Dýšině se zadýcháte

Hřiště u Plzně není nejdelší, ale rozhodně patří k nejobtížnějším v Česku

Jsou tomu právě čtyři roky, kdy bylo na dohled od Plzně, na jejím severovýchodním okraji, otevřeno golfové hřiště Golf Park Plzeň.

Hráči a příznivci mu neřeknou jinak než Dýšina podle jména nejbližší obce.

Golfové hřiště mezi Plzní a Rokycany se začalo stavět v roce 2003 na pozemcích, z nichž byla velká část ohyzdnou skládkou nedalekých úpraven rud v Ejpovicích. Na klubovnu a zázemí byl zase citlivě upraven napůl zřícený historický statek. Tady by mohli zelení aktivisté, místo častých protestů a obstrukcí vůči golfu, stejně jako u Kunětické hory dát tvůrcům vyznamenání, jak dokázali člověkem zničenou krajinu přeměnit ve skvělý rekreační areál.

Na ploše 70 hektarů vzniklo uprostřed březových a olšových hájů a v údolí říčky Klabavy velmi zajímavé osmnáctijamkové hřiště. Na rozdíl od většiny českých a moravských hřišť je atraktivní i řazením jamek za sebou. Nikde se nevracíte, ale uděláte během hry pěkný okruh zajímavou krajinou.

Skutečným unikátem je ostrovní jamka číslo 11. Její green je umístěn v zatopeném lomu a dostat se na ni bez utopení míčku není ani pro zdatné hráče nijak snadné. Právem byla už dvakrát, v letech 2006 a 2007, vyhlášena českými golfisty jamkou roku.

Golfové hřiště v Dýšině má kvalitní zázemí v budovách bývalého velkostatku. Je zde restaurace s krytou terasou, v citlivě rekonstruovaných historických prostorách najdete také dobře ošetřovaný a zásobený vinný sklep. V bývalé vysoké sýpce se můžete ubytovat - čeká tu na vás krásný výhled do krajiny i na prvních pět jamek. I když se vám na hřišti asi nepodaří zahrát ránu snů hole-in-one, můžete alespoň ve stejnojmenném apartmánu přespat. V areálu jsou i kvalitní tréninkové plochy.

Jamka č. 1

* Par 4

* Ze žlutých odpališť 312 m

Hned na začátek pěkně těžká jamka. Po pravé straně a napříč voda, na levé zarostlý svah. Už tady hravě přijdete při troše nepozornosti o první míček. Je lepší hrát takticky, a ne se snažit odpálit co nejdál. Stačí zahrát na jistotu za příčnou vodu a zbývá vám na green nějakých sto metrů. Ten je hodně zvlněný, proto záleží na přesnosti příhry a na místu, kde je navrtaná jamka.

Jamka č. 2

* Par 4, 279 m

I druhý par 4 je poměrně krátký, ale i zde se vyplatí hrát na jistotu. Fairway je totiž poměrně úzká, vlevo číhá voda a křoviny,

vpravo rough. Proto je lepší dát první ránu kratší, ale doprostřed, po stranách se totiž dráha svažuje vpravo i vlevo. Green je sice snad čtyřicet metrů dlouhý, ale proklatě úzký a hned za ním je aut.

Jamka č. 3

* Par 5, 408 m

Dost složitý a úzký par 5, který má po obou stranách vyznačenou vodní překážku. Hned první ránu musíte umístit co nejpřesněji, protože dráha je v místě dopadu velmi úzká. Voda je zrádná hlavně v poslední čtvrtině, zvlášť jezírko vlevo je doslova pastí na nepřesně umístěné míčky. Green je opět dost zvlněný.

Jamka č. 4

* Par 3, 113 m

Relativně lehký par 3, ale pro "milovníky" vody zde opět číhá z obou stran nebezpečí. Naštěstí green je dostatečně velký, a tak by neměl být problém se na něj dostat první ranou. Když přestřelíte, skutálí se vám míček za greenem z prudkého svahu.

Jamka č. 5

* Par 4, 366 m

Poměrně dlouhý par 4. Výhodu tu mají hráči, kterým se míček stáčí trochu doprava, ti rovní musí zahrát mírný fade. Nic se nesmí přehnat, protože vpravo opět číhá voda, která je napravo i v závěru jamky a míčky do ní rády po dopadu odskakují. Je to jedna z nejtěžších jamek na hřišti.

Jamka č. 6

* Par 4, 266 m

Sice krátká čtverka, ale s velkým převýšením. I tady se vyplatí hrát na jistotu první ránu na výhled do míst, kde se dráha stáčí doprava. Svah je tak prudký, že se vám může míček skutálet zpátky. Pozor na aut po celé levé straně. Green je velký, ale vpravo před ním je bunker a kolem greenu svah dolů.

Jamka č. 7

* Par 3, 104 m

I po prodloužení je to nejkratší jamka na hřišti, ale rozhodně ne nejsnadnější. Opět velké převýšení, zde snad ještě patrnější. Green je o sedm metrů nad odpalištěm. Pokud nedostřelíte, balonek vám sjede zpátky; pokud přestřelíte, jste v křovinách ve svahu nad greenem. Tady zdání klame, green se vám zdá kousíček, ale je třeba zvolit o číslo delší hůl, než jakou na tuto vzdálenost běžně používáte.

Jamka č. 8

* Par 4, 378 m

Než se na osmičku dostanete, musíte se vyšplhat do pěkně prudkého kopce. Proto než odpálíte, řádně se vydýchejte. Jamka se láme doprava takřka v pravém úhlu a po celé pravé straně je značena voda, což je ve skutečnosti trnitá rokle. Dá se přes ni hrát, ale dopadová zóna je poměrně úzká a vlevo za ní je aut. Navíc na ni nevidíte, a tudíž nevíte, kam se vám míček v případě, že ji přestřelíte, zakutálel. Kdo nechce riskovat, zahraje na jistotu do ohybu a potom už uvidí dole pod kopcem green. Je sice dost velký, ale za ním je vodní překážka.

Jamka č. 9

* Par 5, 452 m

Stromy z obou stran úzké fairwaye nepůsobí příliš příjemným dojmem, ale při troše přesnosti to není těžký par 5. Za dopadovou zónou po první ráně padá dráha dolů a je ještě užší. Vlevo je bunker, vpravo voda. Dvacet třicet metrů před greenem je celé hnízdo bunkerů. Kdo se necítí, že dostřelí na green, musí hrát vpravo. Přestřelit green se nevyplatí, protože za ním jsou křoviska, kde míček těžko najdete.

Jamka č. 10

* Par 5, 514 m

Nejdelší a také jedna z nejtěžších jamek na hřišti. První ránu můžete hrát naplno, dráha je dostatečně široká a stáčí se doleva. Zato druhá rána je už složitá. Dlouzí hráči mohou riskovat a hrát přes stromy, kratší si raději přihrají, ale pozor na veliký bunker napravo. Tady se už riskovat nevyplatí, protože všude kolem jsou stromy a příroda ne vždy hráči přeje.

Jamka č. 11

* Par 3, 105 m

Jedna z nejhezčích jamek nejen v Dýšině, ale i v Česku. Ovšem nic pro "milovníky" vody. Tady se musíte dostat první ranou na green - ostrov. Jakákoliv nepřesnost znamená utopený míček a trestnou ránu. Jsou hráči, kteří zde dokážou utopit všechny míčky, které si vzali do hry. Ovšem čistá rána na green je o to větší radostí.

Jamka č. 12

* Par 4, 304 m

Dráha se láme doprava v pravém úhlu. První rána přes stromy je riskantní i pro opravdu dobré hráče. Jistější je nahrát si do doglegu, odkud zbývá ke greenu nějakých 150 metrů. Ovšem zde zase číhají bunkery. Přístup na green je ale pěkně úzký a všude kolem je hustá tráva.

Jamka č. 13

* Par 3, 151 m

Poměrně dlouhá jamka z kopce dolů s dlouhým greenem. Můžete zde hrát o jednu hůl méně, než byste použili na rovině. Pro nepříliš přesné hráče je lepší přihrát si před green a neriskovat druhou ránu odněkud z husté trávy - roughu.

Jamka č. 14

* Par 5, 444 m

Opět dost těžký par 5. Už první rána z odpaliště je náročná na přesnost, protože v dopadové zóně je vlevo velký bunker a napravo stromy. Je proto lepší zahrát na jistotu před bunker. Nevýhodou zde je, že nevidíte green a po obou stranách úzké dráhy jsou stromy. Green je z levé strany chráněn bunkerem.

Jamka č. 15

* Par 3, 180 m

Pěkně dlouhý par 3, navíc po obou stranách fairwaye jsou stromy. Pokud nedostřelíte na green, snažte se být co nejpřesnější, protože z lesa se hraje opravdu špatně. Před greenem není žádná překážka, ale za ním svah dolů a opět stromy.

Jamka č. 16

* Par 4, 310 m

Jamka s pěkným výhledem. Green máte o 26 metrů níž než odpaliště, ale zdá se vám to ještě víc dole v údolí. Pokud si nejste opravdu jisti přesností, nesnažte se dát co nejdelší ránu. Buď skončíte ve vysoké husté trávě vpravo, nebo v říčce Klabavě vlevo. Green je sice dlouhý pětatřicet metrů, ale úzký. Střežte se druhou ránu zahrát doprava, ve výhledu na green vám potom bude bránit svah. Vlevo dál teče říčka, která je i těsně pod greenem.

Jamka č. 17

* Par 4, 373 m

Než se dostanete k odpališti, musíte opět vyjít dlouhý a pěkně prudký kopec. Navíc už ubývá sil. Sedmnáctka je sice dlouhý, avšak nepříliš složitý par 4. Fairway je dostatečně široká a také green je dost velký. Je lepší se držet při levé straně, protože dráha má sklon doprava. Za greenem je svah dolů, kam se vám při delší ráně míček rád skutálí.

Jamka č. 18

* Opar 4, 336 m

I zde se fairway mírně svažuje doprava, proto je lepší se držet vlevo a tím se také vyhnout bunkerům vpravo. Další kryjí green zleva a nejsou vidět. Pozor na aut vlevo, hlavně u greenu. Je lepší zahrát na jistotu před green a potom do jeho středu. n

AUTOR: Libor Ševčík

libor.sevcik@economia.cz

Jak se tam dostat

GPS: 49°,46'20.22'' N, 13°,30'20,67'' E

Golf Park Plzeň leží 4 km od dálnice D5 Praha - Plzeň. Po sjezdu z ní (exit 67 Ejpovice) pokračujte dále na Plzeň po silnici č. 26. Těsně před Plzní odbočte vpravo na Chrást. Pokračujte přes Kyšice do Dýšiny, odbočte vpravo na Novou Huť a na konci obce znovu vpravo na Horomyslice.

Informace

Golf Park Plzeň Horomyslická 1, Dýšina Tel.: 373 729 961

www.golfplzen.cz

Poplatky pro nečleny: Po - Pá 1200 Kč So, Ne a svátky 1800 Kč

Knižní tip

Daniela Gaudlová Klíč k českým golfovým hřištím 5

Nakladatelství a.ga.ma

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů