Zachraňte školní zahrady!
Ve dnech 31. května až 2. června 2002 proběhl ve Středisku pro vzdělávání a
výchovu v přírodě na Chaloupkách již pátý seminář o školních zahradách.
Zúčastnili se jej pedagogové z celé republiky, z Vrchlabí, Pardubic, Rokycan,
Chrudimi, Olomouce, Frenštátu p/R, Brna, Prachatic, Prahy a z regionu Vysočina.
Opakování tohoto semináře si vyžádala situace akutního ohrožení existence
školních zahrad ve většině škol naší republiky. Hostem tohoto semináře byla i
paní Ing. Heidemarie Artner z rakouského spolku EUPRI, která nás seznámila s
projektem dolnorakouské vlády Naturgarten – Přírodní zahrada, který je
rozšiřován v rámci přeshraniční spolupráce i do našich příhraničních regionů. V
projektu “Příroda ve škole – školní přírodní zahrada” chceme tyto zkušenosti
zpřístupnit i pro naše školy. V Rakousku nyní vynakládají nemalé prostředky k
obnovení přírodních školních zahrad, které v minulosti lehkovážně ztratili.
Zástupce ministerstva školství pan PaedDr. Karel Tomek nás seznámil s novými
trendy v dlouhodobých záměrech vývoje výchovně vzdělávací soustavy, kde učebna v
přírodě má své nezastupitelné místo stejně jako tělocvična nebo počítačová
učebna. Během tohoto semináře se účastníci seznámili s různými metodami a
technikami roubování ovocných dřevin, zdravým způsobem stravování a zpracování
zahradní produkce panem Josefem Svobodou. Možnosti biologické ochrany a zásady
správného střídání plodin a smíšených kultur vysvětlila Ing. Jana Kotoučková.
Velkou inspirací byly ukázky výukových hodin zeměpisu, matematiky a botaniky
přímo v zahradě Chaloupek. Inspirativní byly i diapositivy alternativních
struktur vhodných i pro školní zahrady realizované a pedagogicky využívané v
brněnské Lipce. Diskutované problémy jsme shrnuli do několika bodů: Co je to
školní zahrada? přírodní učebna prostor pro získávání pracovních dovedností
možnost sledovat, jak něco roste od semínka pozorování vzájemných vztahů
mezi organismy prevence patogenních jevů ve společnosti pozorování diverzity
(plané i kulturní rostliny) mezipředmětové využití změny v přírodě v průběhu
roku konfrontace s realitou podpora spolupráce – tvorba třídního kolektivu
ověření teoretických informací z výuky v praxi možnost osvojení manuální
zručnosti všech žáků možnost odpočinku a relaxace v přírodním prostředí
naučit se pohybovat ohleduplně v přírodě (respektování uliček, záhonů …) Co by
měla obsahovat každá přírodní učebna: plot ukázky kulturních rostlin /např.
léčivé byliny, zeleniny, atd/ kompost přiměřená travnatá plocha s možností
sezení – pro výuku vodní plocha – i malá pařeniště budky, krmítka cvičná
plocha “hliniště” obklopená trávníkem a lavičkami zdroj pitné vody nářaďovna
vytyčené plošné a délkové míry “divočina” suchá zídka relaxační kout,
přístupný i o přestávce (u školy) půdní profil sbírka hornin a nerostů
meteorologická budka školka semenáčů – každé dítě svůj strom hmatová stezka
houseník pařez (letokruhy) Co nás bolí: nevyužívání zahrady pro všechny
vyučovací předměty a pro volný čas dětí nedostatek odborníků – zrušena
aprobace pěstitelství na PdF nedostatek peněz na rostlinný materiál, nářadí,
vodu … nedocenění významu práce učitele, který se stará o zahradu malý
prostor v učebním plánu – nízká hodinová dotace spolupráce s obcí a rodiči
nechuť samotných dětí k práci nechuť mnohých učitelů učit mimo školní třídu
účastníci semináře Chaloupecká výzva Zachraňte školní zahrady! (Brzy je budete
potřebovat!) Na základě informací zástupce Ministerstva školství vyzýváme
všechny, kdo mají školní zahradu, aby se jí nezbavovali! V blízké budoucnosti
budou tyto plochy využívány jako přírodní učebny, které budou součástí školy
stejně jako tělocvična nebo počítačová učebna. Ve dnech 31. května až 2. června
2002 proběhl ve Středisku pro vzdělávání a výchovu v přírodě na Chaloupkách již
pátý seminář o školních zahradách. Zúčastnili se jej pedagogové z celé
republiky. Zástupkyně rakouského spolku EUPRI (projekt Naturgarten – Přírodní
zahrada) varuje: “Udělali jsme chybu, když jsme zrušili školní zahrady a nyní
vynakládáme nemalé prostředky na jejich obnovení a snažíme se o jejich přírodní
charakter.” Neopakujme tytéž chyby! Účastníci celostátního semináře “Školní
zahrady” na Chaloupkách ve dnech 31.5. – 2.6.2002 Podrobněji na:
www.chaloupky.cz [http://www.chaloupky.cz] Podpořte nás na: info@chaloupky.cz
[info@chaloupky.cz]
Ve dnech 31. května až 2. června 2002 proběhl ve Středisku pro vzdělávání a výchovu v přírodě na Chaloupkách již pátý seminář o školních zahradách. Zúčastnili se jej pedagogové z celé republiky, z Vrchlabí, Pardubic, Rokycan, Chrudimi, Olomouce, Frenštátu p/R, Brna, Prachatic, Prahy a z regionu Vysočina.
Opakování tohoto semináře si vyžádala situace akutního ohrožení existence školních zahrad ve většině škol naší republiky.
Hostem tohoto semináře byla i paní Ing. Heidemarie Artner z rakouského spolku EUPRI, která nás seznámila s projektem dolnorakouské vlády Naturgarten – Přírodní zahrada, který je rozšiřován v rámci přeshraniční spolupráce i do našich příhraničních regionů. V projektu “Příroda ve škole – školní přírodní zahrada” chceme tyto zkušenosti zpřístupnit i pro naše školy. V Rakousku nyní vynakládají nemalé prostředky k obnovení přírodních školních zahrad, které v minulosti lehkovážně ztratili.
Zástupce ministerstva školství pan PaedDr. Karel Tomek nás seznámil s novými trendy v dlouhodobých záměrech vývoje výchovně vzdělávací soustavy, kde učebna v přírodě má své nezastupitelné místo stejně jako tělocvična nebo počítačová učebna.
Během tohoto semináře se účastníci seznámili s různými metodami a technikami roubování ovocných dřevin, zdravým způsobem stravování a zpracování zahradní produkce panem Josefem Svobodou.
Možnosti biologické ochrany a zásady správného střídání plodin a smíšených kultur vysvětlila Ing. Jana Kotoučková.
Velkou inspirací byly ukázky výukových hodin zeměpisu, matematiky a botaniky přímo v zahradě Chaloupek. Inspirativní byly i diapositivy alternativních struktur vhodných i pro školní zahrady realizované a pedagogicky využívané v brněnské Lipce.
Diskutované problémy jsme shrnuli do několika bodů:
Co je to školní zahrada?
přírodní učebna
prostor pro získávání pracovních dovedností
možnost sledovat, jak něco roste od semínka
pozorování vzájemných vztahů mezi organismy
prevence patogenních jevů ve společnosti
pozorování diverzity (plané i kulturní rostliny)
mezipředmětové využití
změny v přírodě v průběhu roku
konfrontace s realitou
podpora spolupráce – tvorba třídního kolektivu
ověření teoretických informací z výuky v praxi
možnost osvojení manuální zručnosti všech žáků
možnost odpočinku a relaxace v přírodním prostředí
naučit se pohybovat ohleduplně v přírodě (respektování uliček, záhonů …)
Co by měla obsahovat každá přírodní učebna:
plot
ukázky kulturních rostlin /např. léčivé byliny, zeleniny, atd/
kompost
přiměřená travnatá plocha s možností sezení – pro výuku
vodní plocha – i malá
pařeniště
budky, krmítka
cvičná plocha “hliniště” obklopená trávníkem a lavičkami
zdroj pitné vody
nářaďovna
vytyčené plošné a délkové míry
“divočina”
suchá zídka
relaxační kout, přístupný i o přestávce (u školy)
půdní profil sbírka hornin a nerostů
meteorologická budka
školka semenáčů – každé dítě svůj strom
hmatová stezka
houseník
pařez (letokruhy)
Co nás bolí:
nevyužívání zahrady pro všechny vyučovací předměty a pro volný čas dětí
nedostatek odborníků – zrušena aprobace pěstitelství na PdF
nedostatek peněz na rostlinný materiál, nářadí, vodu …
nedocenění významu práce učitele, který se stará o zahradu
malý prostor v učebním plánu – nízká hodinová dotace
spolupráce s obcí a rodiči
nechuť samotných dětí k práci
nechuť mnohých učitelů učit mimo školní třídu
účastníci semináře
Chaloupecká výzva
Zachraňte školní zahrady!
(Brzy je budete potřebovat!)
Na základě informací zástupce Ministerstva školství vyzýváme všechny, kdo mají školní zahradu, aby se jí nezbavovali! V blízké budoucnosti budou tyto plochy využívány jako přírodní učebny, které budou součástí školy stejně jako tělocvična nebo počítačová učebna.
Ve dnech 31. května až 2. června 2002 proběhl ve Středisku pro vzdělávání a výchovu v přírodě na Chaloupkách již pátý seminář o školních zahradách. Zúčastnili se jej pedagogové z celé republiky.
Zástupkyně rakouského spolku EUPRI (projekt Naturgarten – Přírodní zahrada) varuje: “Udělali jsme chybu, když jsme zrušili školní zahrady a nyní vynakládáme nemalé prostředky na jejich obnovení a snažíme se o jejich přírodní charakter.”
Neopakujme tytéž chyby!
Účastníci celostátního semináře “Školní zahrady”
na Chaloupkách ve dnech 31.5. – 2.6.2002
Podrobněji na: www.chaloupky.cz
Podpořte nás na: info@chaloupky.cz
Sdílet článek na sociálních sítích