Problém Unileveru: z Evropy mizí olej z řepky
Světová trojka v potravinářském byznysu, koncern Unilever, řeší rébus. Náklady
mu totiž nepříjemně rostou nejen kvůli vysokým cenám ropy, ale paradoxně i v
důsledku šetření s ropou a takzvanému "zelenému" byznysu.
Zisk ve třetím čtvrtletí britsko-nizozemské společnosti poskočil o 26 procent na
1,4 miliardy eur hlavně kvůli prodeji jedné z divizí. Kdyby ovšem nebylo této
finanční injekce v hodnotě 448 miliard eur, spadl by zisk ve srovnání s minulým
rokem o jedenáct procent, napsala agentura Bloomberg. A ke klesajícím maržím
Unileveru kvůli rostoucím cenám surovin se přidává další komplikace. Jako jeden
z hlavních výrobců margarínů je koncern z velké části závislý na oleji z řepky.
Ten se však zejména v Evropě stává nedostatkovým zbožím - v posledních měsících
totiž končí stále častěji v bionaftě.
Výrobci margarínů, majonéz, dresinků nebo čokolád teď volají o pomoc Evropskou
unii. Ta totiž svou daňovou politikou a kvótami podporuje produkci biopaliv,
která se z velké části vyrábějí z řepkového oleje. Rekordní ceny ropy a
ekologické výhody zelených paliv ovšem poptávku zvýšily tolik, že řepková pole
najednou nestačí. Evropští producenti už vyprodali všechen svůj řepkový olej
[https://www.kamsnim.cz/categories/olejJedly] do konce roku a na první měsíce
roku 2006 už zůstávají jen zbytky, napsala agentura Reuters.
Světová trojka v potravinářském byznysu, koncern Unilever, řeší rébus. Náklady mu totiž nepříjemně rostou nejen kvůli vysokým cenám ropy, ale paradoxně i v důsledku šetření s ropou a takzvanému "zelenému" byznysu.
Zisk ve třetím čtvrtletí britsko-nizozemské společnosti poskočil o 26 procent na 1,4 miliardy eur hlavně kvůli prodeji jedné z divizí. Kdyby ovšem nebylo této finanční injekce v hodnotě 448 miliard eur, spadl by zisk ve srovnání s minulým rokem o jedenáct procent, napsala agentura Bloomberg. A ke klesajícím maržím Unileveru kvůli rostoucím cenám surovin se přidává další komplikace. Jako jeden z hlavních výrobců margarínů je koncern z velké části závislý na oleji z řepky. Ten se však zejména v Evropě stává nedostatkovým zbožím - v posledních měsících totiž končí stále častěji v bionaftě.
Výrobci margarínů, majonéz, dresinků nebo čokolád teď volají o pomoc Evropskou unii. Ta totiž svou daňovou politikou a kvótami podporuje produkci biopaliv, která se z velké části vyrábějí z řepkového oleje. Rekordní ceny ropy a ekologické výhody zelených paliv ovšem poptávku zvýšily tolik, že řepková pole najednou nestačí. Evropští producenti už vyprodali všechen svůj řepkový olej do konce roku a na první měsíce roku 2006 už zůstávají jen zbytky, napsala agentura Reuters.
Ceny olejů jdou nahoru
"Je to ironie. Budeme olej muset dovážet a řada potravinářů už přechází ke slunečnicovému nebo palmovému oleji," citovala agentura Reuters Pascala Cogelse, který stojí v čele evropské federace výrobců rostlinného oleje Fediol.
Navíc - řepkový olej v důsledku poptávky zdražil. Od začátku srpna do druhé poloviny října jeho cena poskočila o celých 100 eur na 620 eur za tunu. Podobně je na tom palmový olej, kterým nahrazují ropné produkty výrobci drogistického zboží, jako jsou čisticí a mycí prostředky. A k nim Unilever patří také - producent čajů Lipton, polévek Knorr nebo majonéz Hellmann's totiž vyrábí i kosmetické značky Dove či Lux. Teprve nedávno ho z prvního místa ve světovém žebříčku výrobců spotřebního zboží vytlačil Procter & Gamble.
V jednoduchosti je síla
Unilever nyní spoléhá na pětiletý ozdravný plán, který začal uskutečňovat loni. Zjednodušil svůj dosud velmi složitý duální systém řízení a od února má společnost jen jednoho výkonného šéfa, Patricka J. Cescaua. Postupně také odprodává své až příliš košaté portfolio značek - z původních 1600 jich má za čtyři roky zbýt "pouhých" 400. Aktuálně teď Cescau řeší, zda se koncern nezbaví své divize mraženého zboží. Tvrdé úsporné škrty a reorganizace sice podle Cescaua postupují dobře, ale to všechno nemusí stačit, tvrdí odborníci. Obavy mají hlavně z toho, že plánované investice do inovací a reklamních kampaní, které firma nutně potřebuje k tomu, aby vydržela na špičce v konkurenci svých rivalů, nebudou dostatečné. "Jsou na velmi obtížném trhu," tvrdí Jane Coffeyová z firmy Royal Asset Management.
Zisk ve třetím čtvrtletí britsko-nizozemské společnosti poskočil o 26 procent na 1,4 miliardy eur hlavně kvůli prodeji jedné z divizí. Kdyby ovšem nebylo této finanční injekce v hodnotě 448 miliard eur, spadl by zisk ve srovnání s minulým rokem o jedenáct procent, napsala agentura Bloomberg. A ke klesajícím maržím Unileveru kvůli rostoucím cenám surovin se přidává další komplikace. Jako jeden z hlavních výrobců margarínů je koncern z velké části závislý na oleji z řepky. Ten se však zejména v Evropě stává nedostatkovým zbožím - v posledních měsících totiž končí stále častěji v bionaftě.
Výrobci margarínů, majonéz, dresinků nebo čokolád teď volají o pomoc Evropskou unii. Ta totiž svou daňovou politikou a kvótami podporuje produkci biopaliv, která se z velké části vyrábějí z řepkového oleje. Rekordní ceny ropy a ekologické výhody zelených paliv ovšem poptávku zvýšily tolik, že řepková pole najednou nestačí. Evropští producenti už vyprodali všechen svůj řepkový olej do konce roku a na první měsíce roku 2006 už zůstávají jen zbytky, napsala agentura Reuters.
Ceny olejů jdou nahoru
"Je to ironie. Budeme olej muset dovážet a řada potravinářů už přechází ke slunečnicovému nebo palmovému oleji," citovala agentura Reuters Pascala Cogelse, který stojí v čele evropské federace výrobců rostlinného oleje Fediol.
Navíc - řepkový olej v důsledku poptávky zdražil. Od začátku srpna do druhé poloviny října jeho cena poskočila o celých 100 eur na 620 eur za tunu. Podobně je na tom palmový olej, kterým nahrazují ropné produkty výrobci drogistického zboží, jako jsou čisticí a mycí prostředky. A k nim Unilever patří také - producent čajů Lipton, polévek Knorr nebo majonéz Hellmann's totiž vyrábí i kosmetické značky Dove či Lux. Teprve nedávno ho z prvního místa ve světovém žebříčku výrobců spotřebního zboží vytlačil Procter & Gamble.
V jednoduchosti je síla
Unilever nyní spoléhá na pětiletý ozdravný plán, který začal uskutečňovat loni. Zjednodušil svůj dosud velmi složitý duální systém řízení a od února má společnost jen jednoho výkonného šéfa, Patricka J. Cescaua. Postupně také odprodává své až příliš košaté portfolio značek - z původních 1600 jich má za čtyři roky zbýt "pouhých" 400. Aktuálně teď Cescau řeší, zda se koncern nezbaví své divize mraženého zboží. Tvrdé úsporné škrty a reorganizace sice podle Cescaua postupují dobře, ale to všechno nemusí stačit, tvrdí odborníci. Obavy mají hlavně z toho, že plánované investice do inovací a reklamních kampaní, které firma nutně potřebuje k tomu, aby vydržela na špičce v konkurenci svých rivalů, nebudou dostatečné. "Jsou na velmi obtížném trhu," tvrdí Jane Coffeyová z firmy Royal Asset Management.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích