Pátek, 26. dubna 2024

Maloobchodníci žádají české biopotraviny!

Maloobchodníci žádají české biopotraviny!

Na začátku listopadu přišla z Ministerstva zemědělství potěšující zpráva: v České republice opět přibývá ekologických farem a ekologických hektarů. Po tříleté stagnaci je to určitě skvělá zpráva. Otázkou zatím zůstává, zda jsou nové farmy motivovány jen navyšujícími se kompenzačními platbami, nebo je přilákala vidina odbytu bioproduktů na trhu za dobré ceny. Pokud platí druhá možnost, je zpráva o to potěšující.

Vzkaz maloobchodníků českým zemědělcům totiž zní jasně: chceme více českých biopotravin!

A tato výzva již zdaleka nezní jen od specializovaných bioprodejen. Poslední dobou se k nim velmi razantně přidávají i obchodní řetězce. Pochopily totiž, že „cenová válka“ nakonec pohřbí všechny a že je potřeba určité skupině zákazníků (zatím malé ale rychle se zvětšující) nabídnout kvalitní výrobky z jasnou identitou, byť za vyšší ceny. Jen s produkty s přidanou hodnotou totiž lze budovat značku, identitu prodejny či řetězce a dlouhodobý vztah se zákazníky. Strategie „nejnižší cena“ je záludná v tom, že zákazníci prostě nakupují tam, kde je zrovna zboží, které potřebují, nejlevnější.

Specializované bioprodejny s místními ekofarmáři již spolupracují nějakou dobu a dá se říci, že úspěšně. Prodávají především bio ovoce a zeleninu, vejce, mléko a mléčné výrobky, případně čerstvé koření.

Letos na českou bio scénu ovšem vtrhnul drogistický řetězec dm-drogerie a ve všech svých 115 prodejnách velmi aktivně nabízí ucelený sortiment (zatím vesměs německých) biopotravin. Do čerstvých biopotravin se zatím nechystá, ovšem vzkaz českých výrobcům biopotravin je jasný: vyrobte stejně kvalitní biopotraviny jako jsou ty německé a my je rádi budeme našim zákazníkům nabízet.

Také další obchodní řetězce v poslední době investují do svého bio programu. Řetězec Delvita ústy svého generálního ředitele prohlásil, že „nízký podíl biopotravin na celkových tržbách se brzy změní“. Výrazné značení BIO výrobků v supermarketech Delvita ještě podpoří vysvětlující informace ke každému BIO produktu, Delvita hodlá zapojit také instore radio. Mimoto začali ve vlastních řadách. Každý zaměstnanec Delvity získá balíček informací a navíc může prostřednictvím kupónů BIO výrobky zdarma ochutnat.

Obchodní řetězec supermarketů Billa již přes rok nabízí českým spotřebitelům vynikající kvalitu rakouských mléčných výrobků pod vlastní značkou Ja! Natürlich, od jogurtů přes smetanu až po sýry, všechny od bio krav z „alpských luk“. Billa ovšem nechce jen dovážet. Má zájem o spolupráci s českými ekologickými farmáři a v tomto směru připravuje řadu novinek.

Další rakouský řetězec Interspar na dnešní tiskové konferenci také představil razantní nástup do oboru bio. Hodlá posílit vlastní značku Natur*pur, kterou převzal z Rakouska. Uvedení těchto výrobků doprovází letáková podpora a na bioprodukty budou dokonce upozorňovat osobní „poradci“ u regálů s biovýrobky. Do několika let chce mít Interspar ve své značce na 200 bio výrobků, ideálně od českých dodavatelů.

Také britský řetězec Tesco hodlá od nového roku zavést vlastní bio značku, Tesco Organic. Tesco je v Británii lídrem na trhu s biopotravinami a velice dobře ví, že zákazníkům je potřeba nabízet také kvalitu,  nejen nízké ceny. Tesco plánovalo vlastní bio značku již na tento rok, zpoždění nastalo jen kvůli převzetí řetězce Carrefour.

Také maloobchodní řetězec prodejen potravin Brněnka na Jižní Moravě má velký zájem o intenzivní spolupráci s místními dodavateli biopotravin. V několika brněnských prodejnách již zahájil prodej bio zeleniny a dalších bio výrobků.

Co motivuje zemědělce k přechodu na ekologický systém a co vede maloobchodníky k rozšiřování nabídky biopotravin? Především sílící zájem spotřebitelů, způsobený jejich lepší informovaností. Akce jako Září-měsíc biopotravin a ekologického zemědělství a větší zájem médií o tuto problematiku jistě dělají pro zviditelnění ekologického zemědělství hodně. Hodně také jistě dělá „příval“ informací ze západu, kde jsou dnes biopotraviny již běžnou součástí nabídky nejen maloobchodu, ale i gastronomie či veřejného stravování. Navíc slavné osobnosti a celebrity se netají tím, že biopotraviny běžně zařazují do svého jídelníčku. Věřme, že se i my v České republice budeme tímto směrem pohybovat.

Nejvíce biopotravin (57 procent) nakoupili čeští spotřebitelé v roce 2005 v super a hypermarketech. Následují prodejny zdravé výživy a biopotravin se 37 procenty. Asi 4 procenta biopotravin se prodá přímo na farmách či tržištích a přibližně 2 procenta v drobných prodejnách potravin.

Green marketing očekává, že český trh s biopotravinami bude v následujících 5 letech  růst o 25 až 30 % ročně a v roce 2011 dosáhne hodnoty 1,3 mld. Kč.

 

Kontakt:

Mgr. Tom Vaclavik, Green marketing, Vinohradská 261, 664 34 Moravské Knínice,

T: 420 541 263 456, E-mail: tom@greenmarketing.cz, www.greenmarketing.cz
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů