Doprava poškozuje životní prostředí v Evropě, další kroky jsou nezbytné
Dopravní sektor je nadále příčinou zhoršené kvality ovzduší a nadměrné hlukové zátěže na řadě míst evropského kontinentu, zejména ve velkých městech. Doprava je i významným zdrojem emisí skleníkových plynů. Opatření v dopravě jsou proto klíčová pro další zlepšování životního prostředí v EU, konstatuje zpráva Evropské agentury pro životní prostředí (EEA), která je součástí pravidelné edice zpráv hodnotící vliv dopravy na životní prostředí (Transport and Environment Reporting Mechanism, TERM). Dle EEA je nejvýznamnější příčinou poškozování životního prostředí dálková osobní a nákladní doprava.
Překračování imisních limitů pro suspendované částice a oxidy dusíku v dopravně zatížených lokalitách je způsobeno také tím, že roste zastoupení dieselových osobních automobilů ve vozovém parku kvůli daňovému zvýhodnění nafty nad benzínem v řadě zemí. Zastoupení alternativních paliv a pohonů ve vozovém parku stoupá jen velmi pomalu a dosáhlo 0,5 % z nových registrací v roce 2013.
Celkově Evropané v roce 2012 procestovali 6,4 bil. km, z toho 70 % zaujímá individuální automobilová doprava. Ve srovnání s předchozím rokem 2011 poklesl přepravní výkon osobní dopravy v EU o 1,4 %, zejména zásluhou poklesu individuální dopravy. Výkon nákladní dopravy v EU28 poklesl v roce 2012 meziročně o 2,1 %. Spotřeba energie v dopravě po dosažení vrcholu v roce 2007 klesá, v souvislosti s tím klesají emise skleníkových plynů z dopravy, pro naplnění striktních redukčních cílů by však výrazný pokles musel pokračovat i v příštích desetiletích.
Zdroj: CENIA