Elektrokola zažívají v posledních letech skutečný boom. S rostoucím prodejem se zároveň mění věková struktura těch, kteří na elektrokolech jezdí. Po vydařené a dlouhé sezóně nyní nastává čas věnovat pozornost údržbě kola, kde specifickou péči vyžaduje zejména baterie. Zvýšené riziko poškození hrozí, když baterii necháte přes zimu zcela vybít. Přinášíme několik dalších tipů, jak se o baterii v elektrokole starat při zazimování elektrokola, aby dlouho vydržela, a jak s ní naložit, když dosluhuje.
Určitě nic nezkazíte tím, když u elektrokola před zazimováním necháte udělat posezónní servis. Specialistu ve vašem okolí najdete zcela určitě. Na druhou stranu péči o samotnou baterii není zase nic tak složitého, když se budete držet těchto základních doporučení:
Video návod na údržbu baterie naleznete zde.
Obecně lze říci, že ve chvíli, kdy se dojezd nebo schopnost baterie udržet kapacitu rapidně sníží. V průměru baterii v elektrokole cyklisté měníme po 4-5 letech užívání. Na druhou stranu existují i takoví cyklisté, kteří museli vyměnit baterii již po roce užívání. Tento fakt nejčastěji ovlivní jejich přehnaná údržba, například každodenní nabíjení na plnou kapacitu, nebo opačně úplným vybíjením baterie.
Pokud baterie v kole dosluhuje, je možné ji vyměnit za novou nebo repasovat. Provedení repase lithiové baterie elektrokola v podstatě znamená kompletní výměnu všech článků baterie za nové. Z důvodů dlouhodobého balancování článků a jejich různého napětí a kapacity nelze vyměnit pouze jeden nebo několik článků, vždy se mění celý obsah. Šetří se však náklady na novu elektroniku a obal baterie. Protože jsou u repase většinou využity články s větší kapacitou, než byly původní, zpravidla se kapacita celé baterie ještě zvýší. Záleží však na celkovém stavu použité baterie. O vhodném řešení je dobré se poradit ve specializovaném servise.
Článek byl připraven ve spolupráci s firmou BP Lumen, která stojí za značkami Apache a Qayron. Další informace byly čerpány z webové domény www.ecyklistika.cz, www.e-pohon.cz, www.accu.cz
Autorka: Kateřina Vránková
Zdroj: ECOBAT