Čtvrtek, 14. srpna 2025

První vídeňská cyklomagistrála je hotová

První vídeňská cyklomagistrála je hotová

Vídeň má svou první cyklodálnici spojující centrum s Donaustadtem. Sedmikilometrová Mega-Rad-Highway zajišťuje rychlé propojení třech městských částí a zároveň proměňuje okolí v zelený a příjemný prostor. Projekt odstranil desítky tisíc m2 asfaltu, přinesl do okolí stovky stromů a stal se symbolem městské strategie ,,Pryč s asfaltem".

Rakouská metropole v červenci dokončila práce na klíčové cyklistické tepně. Po třech letech stavebních prací radnice otevřela 7 km dlouhý koridor Mega-Rad-Highway, který spojuje první obvod se severovýchodem města. Nová trasa nabízí moderní infrastrukturu pro cyklisty a zároveň mění veřejný prostor k lepšímu - přidává zeleň a zlepšuje kvalitu městského prostředí.

Podél cyklodálnice město odstranilo přes 30 000 m? asfaltu a vysadilo více než 16 000 m? zelených ploch včetně přibližně 200 stromů, které v létě lidem poskytují stín a ochlazují okolí. Tento přístup odpovídá městské strategii s motem ,,Pryč s asfaltem", která kombinuje rozvoj dopravy s klimatickými opatřeními. Nová cyklotrasa propojuje celkem tři městské části a nabízí rychlé, pohodlné a bezpečné spojení pro denní dojíždění i rekreační jízdu.

Magistrála začíná v prvním obvodu u centra Urania, napojuje se na okružní Ringstraße a dále pokračuje přes Aspernbrücke a ulici Praterstraße k významnému dopravnímu uzlu a nádraží Praterstern. Odtud vede k Dunaji a po mostě Kagraner Brücke vstupuje do severovýchodní části Vídně.

Každý úsek navrhla radnice tak, aby splňoval nejvyšší nároky na bezpečnost a komfort. Úpravy křižovatek zlepšily podmínky pro chodce, přibyly ostrůvky i jasně oddělené trasy pro pěší. Nové propustné dlažby umožňují lepší vsakování dešťové vody, čímž snižují zátěž kanalizace a ochlazují okolí.

V prvním úseku magistrály směrem na Praterstraße vede více než čtyři metry široká trasa, kterou lemují desítky nových stromů a keřů. Širokou obousměrnou stezku nabízí také druhá část cyklodálnice u Lassallestraße, která je oddělená od parkovacích pruhů tak, aby nehrozila kolize s auty. Cyklozónu zde oživuje 36 stromů a 1 300 m? nové zeleně. Dále magistrála pokračuje přes Wagramer Straße až k Donauzentru. Poslední mezeru v páteřní síti nedávno uzavřel otevřený 1,2 km dlouhý úsek mezi Donauzentrem a náměstí Kagraner Platz, který umožnil plynulé napojení Donaustadtu na centrum města.

Mega-Rad-Highway tvoří významnou část rozsáhlé městské strategie, tzv. cykloofenzivy, do níž radnice zahrnula už více než 250 projektů. Do konce roku plánuje dokončit nebo zahájit výstavbu dalších 100 km dalších tras. Tento systematický přístup přináší výsledky - podle modal splitu z loňského roku vzrostl podíl cest na kole z 7 % v roce 2019 na 11 % v roce 2024.
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů