Recyklace automobilu
Kam s ním? Tuto otázku si kladl nejen Jan Neruda, ale kladou si ji jistě i mnozí
majitelé plechových pojízdných krabiček, když jim jejich miláček přestane
sloužit a oni nepatří zrovna mezi sběratele starožitností. Stejnou otázku si
kladou i zodpovědní politici na západ od našich hranic a Evropská komise již v
září 2000 vydala směrnici, která tuto otázku patřičně upravuje. Jednotlivé
členské země poté mají za povinnost k jejímu transponování do vnitrostátního
práva. Mezi země, kterým se to již podařilo, patří od konce měsíce května i náš
největší soused. Na konci minulého měsíce schválil německý parlament tzv. zákon
o starých autech. Nejedná se o veterány, ale o ryze praktickou záležitost,
neboli o ekologickou recyklaci dílů ze starých automobilů, konkrétně osobních a
malých užitkových vozů. Podle tohoto zákona jsou výrobci a importéři povinni od
roku 2007 bezplatně přijímat vozy, které jsou již v provozu, a odstraňovat je
tak, aby nevznikly škody na životním prostředí. Pro nové vozy platí tato
povinnost již od 1.července tohoto roku. Ve Spolkové republice platil již
podobný zákon od dubna 1998, ale nová úprava přináší podstatné novinky. Poslední
majitel může např. svého doslouživšího miláčka bezplatně předat výrobci či
dovozci, čímž se má zabránit tomu, aby se majitelé zbavovali vozů \"na divoko\".
Výrobci a importéři ponesou podle nového zákona taktéž náklady na zužitkování
starých vozů. Od roku 2006 se bude muset zhodnotit minimálně 85% průměrné váhy
automobilu a minimálně 80% látek recyklovat. V roce 2015 stoupnou tyto hodnoty
na 95%, resp. 85%. Od 1.června příštího roku bude rovněž zakázáno přihlašování
vozů, které budou obsahovat těžké kovy, jako jsou kadmium, rtuť, olovo a
šestimocný chrom. Současně byly odpovídajícím způsobem novelizovány i
související zákonné normy (např. příslušné daňové zákony, obchodní zákoník nebo
zákon o provozu na pozemních komunikací). Má-li český ministr dopravy v úmyslu
dotovat nákup nových automobilů, doufejme jen, že si najde i čas na prosazení
podobného zákona v našich zeměpisných šířkách. V případě vstupu do EU tak budeme
stejně muset učinit. Zdroj: Spolkové ministertvo životního prostředí
Kam s ním? Tuto otázku si kladl nejen Jan Neruda, ale kladou si ji jistě i mnozí majitelé plechových pojízdných krabiček, když jim jejich miláček přestane sloužit a oni nepatří zrovna mezi sběratele starožitností. Stejnou otázku si kladou i zodpovědní politici na západ od našich hranic a Evropská komise již v září 2000 vydala směrnici, která tuto otázku patřičně upravuje. Jednotlivé členské země poté mají za povinnost k jejímu transponování do vnitrostátního práva. Mezi země, kterým se to již podařilo, patří od konce měsíce května i náš největší soused.
Na konci minulého měsíce schválil německý parlament tzv. zákon o starých autech. Nejedná se o veterány, ale o ryze praktickou záležitost, neboli o ekologickou recyklaci dílů ze starých automobilů, konkrétně osobních a malých užitkových vozů. Podle tohoto zákona jsou výrobci a importéři povinni od roku 2007 bezplatně přijímat vozy, které jsou již v provozu, a odstraňovat je tak, aby nevznikly škody na životním prostředí. Pro nové vozy platí tato povinnost již od 1.července tohoto roku. Ve Spolkové republice platil již podobný zákon od dubna 1998, ale nová úprava přináší podstatné novinky.
Poslední majitel může např. svého doslouživšího miláčka bezplatně předat výrobci či dovozci, čímž se má zabránit tomu, aby se majitelé zbavovali vozů \"na divoko\". Výrobci a importéři ponesou podle nového zákona taktéž náklady na zužitkování starých vozů. Od roku 2006 se bude muset zhodnotit minimálně 85% průměrné váhy automobilu a minimálně 80% látek recyklovat. V roce 2015 stoupnou tyto hodnoty na 95%, resp. 85%. Od 1.června příštího roku bude rovněž zakázáno přihlašování vozů, které budou obsahovat těžké kovy, jako jsou kadmium, rtuť, olovo a šestimocný chrom. Současně byly odpovídajícím způsobem novelizovány i související zákonné normy (např. příslušné daňové zákony, obchodní zákoník nebo zákon o provozu na pozemních komunikací). Má-li český ministr dopravy v úmyslu dotovat nákup nových automobilů, doufejme jen, že si najde i čas na prosazení podobného zákona v našich zeměpisných šířkách. V případě vstupu do EU tak budeme stejně muset učinit.
Zdroj: Spolkové ministertvo životního prostředí
Sdílet článek na sociálních sítích