Praha utajeně pokračuje v přípravě vodního kanálu
Olomouc, Praha - Ministerstvo pro místní rozvoj pokračuje v přípravě stavby
kanálu Dunaj-Odra-Labe, aniž by o tom lidé z krajů, kterých se to týká, měli
tušení. Toto zjištění šokovalo senátorku za Přerovsko Jitku Seitlovou (NEZ),
která se o problematiku životního prostředí zajímá. \"Nemáme o přípravě kanálu
žádné informace, odkazují nás stále do obecné roviny a ministerstvo i vláda v
tichosti podepisují mezinárodní dohody, aby se průplav postavil. Od takových
závazků nebude lehké odstoupit. A teprve poté slibuje ministerstvo zpracovat
studii dopadu na životní prostředí,\" stěžuje se Seitlová. Podle informací,
které politička získala, se již v roce 1999 naše země v Evropské dohodě
zavázala, že splavní Labe až po Pardubice. Od roku 2000 pracuje na základě
Česko-polského memoranda na přípravě splavnění Oderské vodní cesty z Polska po
Ostravu společná pracovní skupina ministerských úředníků a odborníků obou států.
\"V prvním čtvrtletí tohoto roku bude podepsáno memorandum se Slovenskem a
následovat bude dohoda s Rakouskem,\" uvedla náměstkyně ministra pro místní
rozvoj Ivana Hanačíková (US-DEU). Ministerstvo připustilo, že i když s kraji,
které zpracovávají územní plány, jednalo, o kanálu nebyla řeč. \"Konkrétní
příklady, jako průplavní spojení, nebyly projednávány,\" uvedla v odpovědi
náměstkyně. Kraj ani ochránci krajiny o plánech ministerstva pro místní rozvoj
nic neví \"Nic takového skutečně nevíme,\" divil se náměstek hejtmana
Olomouckého kraje Vladimír Válek (US-DEU). \"Pokud se takové dohody chystají,
měli bychom být informováni a vše by měla projednat také zastupitelstva krajů,\"
míní. Hejtman Olomouckého kraje nedávno jasně deklaroval, že kontroverzní stavba
kanálu přes území střední Moravy není v zájmu kraje. Proti projektu se zatím
postavil i Moravskoslezský kraj a jihomoravští zastupitelé se naposled odmítli
aktivně na přípravě stavby podílet. Kraj tvrdí, že pouhý plán brzdí rozvoj
jejich území. \"Průplav je velkým zásahem do krajiny a hospodářský rozvoj kraje
v budoucnu asi nezajistí,\" řekl olomoucký hejtman Jan Březina (KDU-ČSL).
Důvodem odmítnutí je rozvoj území a také životní prostředí. Kuriózní je, že
právě další ministerstvo - životního prostředí - dává peníze na studii, která by
měla dokázat, že stavba kanálu v navrhované trase je pro přírodu nebezpečná.
Studii má vypracovat olomoucká Správa CHKO Litovelské Pomoraví. \"Správa
nesouhlasí s výstavbou kanálu. Jednání ministerstva pro místní rozvoj se nám
nelíbí,\" reagoval Libor Tandler ze Správy Chráněné krajinné oblasti Litovelské
Pomoraví. Tu by podle prognóz ekologů stavba na Moravě zničila. Právě Litovelské
Pomoraví se má v nejbližší době stát národním parkem. Senátorka Seitlová sdílí
stejné obavy, že stavba kanálu by nevratně zasáhla nejvíce přírodu na střední
Moravě. \"Je to špatně, měli bychom být informováni, když stát utrácí peníze na
přípravu takové akce. Je to stejné jako s dálnicí D47 a Temelínem. O nás bez
nás. Lidé se vše dozvědí až poté, co již není možné závazky bez mezinárodní
ostudy zrušit,\" kritizuje senátorka. Plánovaná vodní cesta by měla splňovat
technické a provozní parametry pro lodě ponoru minimálně dva a půl, šířky devět
a půl a délky pětaosmdesát metrů. Výška mostů musí být nejméně pět a čtvrt
metru. Zdroj: Mladá fronta Dnes
Olomouc, Praha - Ministerstvo pro místní rozvoj pokračuje v přípravě stavby kanálu Dunaj-Odra-Labe, aniž by o tom lidé z krajů, kterých se to týká, měli tušení. Toto zjištění šokovalo senátorku za Přerovsko Jitku Seitlovou (NEZ), která se o problematiku životního prostředí zajímá. \"Nemáme o přípravě kanálu žádné informace, odkazují nás stále do obecné roviny a ministerstvo i vláda v tichosti podepisují mezinárodní dohody, aby se průplav postavil. Od takových závazků nebude lehké odstoupit. A teprve poté slibuje ministerstvo zpracovat studii dopadu na životní prostředí,\" stěžuje se Seitlová. Podle informací, které politička získala, se již v roce 1999 naše země v Evropské dohodě zavázala, že splavní Labe až po Pardubice. Od roku 2000 pracuje na základě Česko-polského memoranda na přípravě splavnění Oderské vodní cesty z Polska po Ostravu společná pracovní skupina ministerských úředníků a odborníků obou států. \"V prvním čtvrtletí tohoto roku bude podepsáno memorandum se Slovenskem a následovat bude dohoda s Rakouskem,\" uvedla náměstkyně ministra pro místní rozvoj Ivana Hanačíková (US-DEU). Ministerstvo připustilo, že i když s kraji, které zpracovávají územní plány, jednalo, o kanálu nebyla řeč. \"Konkrétní příklady, jako průplavní spojení, nebyly projednávány,\" uvedla v odpovědi náměstkyně.
Kraj ani ochránci krajiny o plánech ministerstva pro místní rozvoj nic neví
\"Nic takového skutečně nevíme,\" divil se náměstek hejtmana Olomouckého kraje Vladimír Válek (US-DEU). \"Pokud se takové dohody chystají, měli bychom být informováni a vše by měla projednat také zastupitelstva krajů,\" míní. Hejtman Olomouckého kraje nedávno jasně deklaroval, že kontroverzní stavba kanálu přes území střední Moravy není v zájmu kraje. Proti projektu se zatím postavil i Moravskoslezský kraj a jihomoravští zastupitelé se naposled odmítli aktivně na přípravě stavby podílet. Kraj tvrdí, že pouhý plán brzdí rozvoj jejich území. \"Průplav je velkým zásahem do krajiny a hospodářský rozvoj kraje v budoucnu asi nezajistí,\" řekl olomoucký hejtman Jan Březina (KDU-ČSL). Důvodem odmítnutí je rozvoj území a také životní prostředí. Kuriózní je, že právě další ministerstvo - životního prostředí - dává peníze na studii, která by měla dokázat, že stavba kanálu v navrhované trase je pro přírodu nebezpečná. Studii má vypracovat olomoucká Správa CHKO Litovelské Pomoraví. \"Správa nesouhlasí s výstavbou kanálu. Jednání ministerstva pro místní rozvoj se nám nelíbí,\" reagoval Libor Tandler ze Správy Chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví. Tu by podle prognóz ekologů stavba na Moravě zničila. Právě Litovelské Pomoraví se má v nejbližší době stát národním parkem. Senátorka Seitlová sdílí stejné obavy, že stavba kanálu by nevratně zasáhla nejvíce přírodu na střední Moravě. \"Je to špatně, měli bychom být informováni, když stát utrácí peníze na přípravu takové akce. Je to stejné jako s dálnicí D47 a Temelínem. O nás bez nás. Lidé se vše dozvědí až poté, co již není možné závazky bez mezinárodní ostudy zrušit,\" kritizuje senátorka. Plánovaná vodní cesta by měla splňovat technické a provozní parametry pro lodě ponoru minimálně dva a půl, šířky devět a půl a délky pětaosmdesát metrů. Výška mostů musí být nejméně pět a čtvrt metru.
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Sdílet článek na sociálních sítích