Sucho zastavilo dopravu na Labi
V německých i českých přístavech stojí lodě naložené zbožím, které nemohou
doplout do cílových přístavů na Labi. Plavba na regulovaném úseku od Střekova po
státní hranici v Hřensku stojí. \"Pro Československou plavbu labskou (ČSPL) to
znamená každodenní výpadek tržeb kolem půl miliónu korun,\" řekl ředitel ČSPL
Lubomír Fojtů. I když od včerejška na většině území prší, zaměstnanci plavby
rychlé zlepšení nečekají. \"Takto by muselo pršet alespoň čtrnáct dnů, abychom
se dostali na vodní stavy, jež by umožnily nakládat lodě na ponor umožňující
pokrytí nákladů a přiměřený zisk,\" potvrdil Miroslav Šefara z ČSPL. Jde také o
to, že po zastavení plavby musejí zákazníci přesměrovat zboží na železnici nebo
silnici a nějakou dobu trvá, než se \"vrátí na vodu\". Už i menší zvýšení
hladiny ale plavbě umožní dostat do českých přístavů lodě, které čekají v Sasku.
V období od ledna do května přepravovala plavba měsíčně zhruba sedmdesát tisíc
tun zboží, což odpovídá kapacitě lodního parku i zájmu zákazníků. \"Lodní
doprava je jedinou možností, jak efektivně přepravovat hromadné náklady, jako
suroviny pro chemický průmysl, zemědělské produkty a těžké kusy. Množství zboží,
vhodné pro lodní dopravu, je asi milión tun ročně,\" řekl Jiří Kratochvíl, šéf
firmy Argo Internationale Spedition, spol. s. r. o. Zlepšení plavebních podmínek
na Labi pod Střekovem by posloužila výstavba dvou jezů. Proti jsou ale
ekologové. Jindřich Zídek z Povodí Labe k tomu říká: \"Stupně by neposloužily
jen plavbě, ale i přírodě. Přirozené kolísání hladiny řeky zůstane zachováno,
zlepšilo by se okysličování vody, zejména v době nízkých průtoků v řece. Ve
zdržích by vznikla jistá zásoba vody. Sice ne velká, ale na severu Čech se
počítá každá kapka.\" ZDROJ: Podniky a trhy
V německých i českých přístavech stojí lodě naložené zbožím, které nemohou doplout do cílových přístavů na Labi. Plavba na regulovaném úseku od Střekova po státní hranici v Hřensku stojí. \"Pro Československou plavbu labskou (ČSPL) to znamená každodenní výpadek tržeb kolem půl miliónu korun,\" řekl ředitel ČSPL Lubomír Fojtů.
I když od včerejška na většině území prší, zaměstnanci plavby rychlé zlepšení nečekají. \"Takto by muselo pršet alespoň čtrnáct dnů, abychom se dostali na vodní stavy, jež by umožnily nakládat lodě na ponor umožňující pokrytí nákladů a přiměřený zisk,\" potvrdil Miroslav Šefara z ČSPL. Jde také o to, že po zastavení plavby musejí zákazníci přesměrovat zboží na železnici nebo silnici a nějakou dobu trvá, než se \"vrátí na vodu\". Už i menší zvýšení hladiny ale plavbě umožní dostat do českých přístavů lodě, které čekají v Sasku.
V období od ledna do května přepravovala plavba měsíčně zhruba sedmdesát tisíc tun zboží, což odpovídá kapacitě lodního parku i zájmu zákazníků. \"Lodní doprava je jedinou možností, jak efektivně přepravovat hromadné náklady, jako suroviny pro chemický průmysl, zemědělské produkty a těžké kusy. Množství zboží, vhodné pro lodní dopravu, je asi milión tun ročně,\" řekl Jiří Kratochvíl, šéf firmy Argo Internationale Spedition, spol. s. r. o.
Zlepšení plavebních podmínek na Labi pod Střekovem by posloužila výstavba dvou jezů. Proti jsou ale ekologové. Jindřich Zídek z Povodí Labe k tomu říká: \"Stupně by neposloužily jen plavbě, ale i přírodě. Přirozené kolísání hladiny řeky zůstane zachováno, zlepšilo by se okysličování vody, zejména v době nízkých průtoků v řece. Ve zdržích by vznikla jistá zásoba vody. Sice ne velká, ale na severu Čech se počítá každá kapka.\"
ZDROJ: Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích