ŽDB začaly likvidovat vraky aut zdarma, konkurenci se to nelíbí
Bohumín Bohumínská hutní firma ŽDB začala v těchto dnech bezplatně likvidovat
nepojízdná ojetá vozidla. Nelíbí se to majiteli vrakoviště v Ženklavě na
Novojičínsku Milanu Petrovi. Podle něj rozhodnutí ŽDB uškodí ostatním
konkurentům, kteří teď nemohou vybojovat u dovozců a výrobců automobilů za
recyklaci určitou cenu. Podnikatel ze Ženklavy, který provozuje jedno ze sedmi
vrakovišť v Moravskoslezském kraji, si účtuje 500 korun. V zemích EU stojí
likvidace ojetiny sto až 150 eur ( až 4500 Kč).
" Kdybych mohl šrot z autovraků [https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak]
zužitkovat ve vlastní ocelárně jako ŽDB, tak to také dělám zadarmo. Ale náklady
na jedno vozidlo v kalkulaci jsou 2500 korun. Když vezmeme od majitele
pětistovku, musíme z vozidla vytěžit dvě tisícovky korun, abychom byli v nule.
Jestli to dnes někdo dělá zadarmo, musí si pomáhat jinak, třeba dovozem aut ze
zahraničí," řekl Petr.
ŽDB zahájily bezplatnou akci na likvidaci aut s cílem přitáhnout také majitele
starých nepojízdných vozidel rovněž ze Slovenska a Polska. ŽDB uvádějí, že dosud
likvidovaly dva tisíce ojetin ročně, mezi nimi na zakázku vozy Renault a Škoda.
Milan Petr přijal předloni devět starých aut, ale od loňského května po
zpřísnění zákona jich výrazně přibylo, celkem jich měl 150. Například v
nedalekých Klimkovicích likvidují vraky aut ještě levněji než v Ženklavě, v
Dobré u Frýdku- Místku pak stejně jako v ŽDB nechtějí nic. To je ale podle Petra
neudržitelné v případě, že výkupní cena šrotu klesne. Za kilogram dostává 3,80
koruny, když v roce 2002 to bylo 90 haléřů. Zprostředkovatel, který šrot od
zpracovatelů odebírá, ho ale údajně vozí do hutí za osm korun." Zákony nás nutí
investovat, my musíme letos udělat investice za 1,5 milionu korun, jinak
přijdeme o licenci," dodal Petr.
Živnostník si nedokáže představit, zda bezplatná akce ŽDB zlikviduje některé z
vrakovišť. " Ale určitě to budeme mít komplikované, protože vedoucí recyklačního
závodu z Bohumína má služební auto, může si objet republiku a uzavírat smlouvy s
dovozci a výrobci a zaměstnanci mu dále fungují. Já si nemůžu vzít auto a objet
všechny importéry. Děláme vše s manželkou sami, když nejsem ve firmě a
nepracuji, nemám žádné prostředky," dodal. Podle expertů je na území ČR zhruba
300 tisíc anonymních vraků, které nikdo k ničemu nepotřebuje a je nutné je
zlikvidovat. Jejich likvidace přijde stát na zhruba 1,5 miliardy korun. Od roku
2007 podle směrnice EU musí Česko autovraky
[https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak] ekologicky likvidovat, přičemž na
jejich likvidaci se budou finančně podílet automobilky, dovozci ojetin a možná i
obce a stát.
Bohumín Bohumínská hutní firma ŽDB začala v těchto dnech bezplatně likvidovat nepojízdná ojetá vozidla. Nelíbí se to majiteli vrakoviště v Ženklavě na Novojičínsku Milanu Petrovi. Podle něj rozhodnutí ŽDB uškodí ostatním konkurentům, kteří teď nemohou vybojovat u dovozců a výrobců automobilů za recyklaci určitou cenu. Podnikatel ze Ženklavy, který provozuje jedno ze sedmi vrakovišť v Moravskoslezském kraji, si účtuje 500 korun. V zemích EU stojí likvidace ojetiny sto až 150 eur ( až 4500 Kč).
" Kdybych mohl šrot z autovraků zužitkovat ve vlastní ocelárně jako ŽDB, tak to také dělám zadarmo. Ale náklady na jedno vozidlo v kalkulaci jsou 2500 korun. Když vezmeme od majitele pětistovku, musíme z vozidla vytěžit dvě tisícovky korun, abychom byli v nule. Jestli to dnes někdo dělá zadarmo, musí si pomáhat jinak, třeba dovozem aut ze zahraničí," řekl Petr.
ŽDB zahájily bezplatnou akci na likvidaci aut s cílem přitáhnout také majitele starých nepojízdných vozidel rovněž ze Slovenska a Polska. ŽDB uvádějí, že dosud likvidovaly dva tisíce ojetin ročně, mezi nimi na zakázku vozy Renault a Škoda. Milan Petr přijal předloni devět starých aut, ale od loňského května po zpřísnění zákona jich výrazně přibylo, celkem jich měl 150. Například v nedalekých Klimkovicích likvidují vraky aut ještě levněji než v Ženklavě, v Dobré u Frýdku- Místku pak stejně jako v ŽDB nechtějí nic. To je ale podle Petra neudržitelné v případě, že výkupní cena šrotu klesne. Za kilogram dostává 3,80 koruny, když v roce 2002 to bylo 90 haléřů. Zprostředkovatel, který šrot od zpracovatelů odebírá, ho ale údajně vozí do hutí za osm korun." Zákony nás nutí investovat, my musíme letos udělat investice za 1,5 milionu korun, jinak přijdeme o licenci," dodal Petr.
Živnostník si nedokáže představit, zda bezplatná akce ŽDB zlikviduje některé z vrakovišť. " Ale určitě to budeme mít komplikované, protože vedoucí recyklačního závodu z Bohumína má služební auto, může si objet republiku a uzavírat smlouvy s dovozci a výrobci a zaměstnanci mu dále fungují. Já si nemůžu vzít auto a objet všechny importéry. Děláme vše s manželkou sami, když nejsem ve firmě a nepracuji, nemám žádné prostředky," dodal. Podle expertů je na území ČR zhruba 300 tisíc anonymních vraků, které nikdo k ničemu nepotřebuje a je nutné je zlikvidovat. Jejich likvidace přijde stát na zhruba 1,5 miliardy korun. Od roku 2007 podle směrnice EU musí Česko autovraky ekologicky likvidovat, přičemž na jejich likvidaci se budou finančně podílet automobilky, dovozci ojetin a možná i obce a stát.
" Kdybych mohl šrot z autovraků zužitkovat ve vlastní ocelárně jako ŽDB, tak to také dělám zadarmo. Ale náklady na jedno vozidlo v kalkulaci jsou 2500 korun. Když vezmeme od majitele pětistovku, musíme z vozidla vytěžit dvě tisícovky korun, abychom byli v nule. Jestli to dnes někdo dělá zadarmo, musí si pomáhat jinak, třeba dovozem aut ze zahraničí," řekl Petr.
ŽDB zahájily bezplatnou akci na likvidaci aut s cílem přitáhnout také majitele starých nepojízdných vozidel rovněž ze Slovenska a Polska. ŽDB uvádějí, že dosud likvidovaly dva tisíce ojetin ročně, mezi nimi na zakázku vozy Renault a Škoda. Milan Petr přijal předloni devět starých aut, ale od loňského května po zpřísnění zákona jich výrazně přibylo, celkem jich měl 150. Například v nedalekých Klimkovicích likvidují vraky aut ještě levněji než v Ženklavě, v Dobré u Frýdku- Místku pak stejně jako v ŽDB nechtějí nic. To je ale podle Petra neudržitelné v případě, že výkupní cena šrotu klesne. Za kilogram dostává 3,80 koruny, když v roce 2002 to bylo 90 haléřů. Zprostředkovatel, který šrot od zpracovatelů odebírá, ho ale údajně vozí do hutí za osm korun." Zákony nás nutí investovat, my musíme letos udělat investice za 1,5 milionu korun, jinak přijdeme o licenci," dodal Petr.
Živnostník si nedokáže představit, zda bezplatná akce ŽDB zlikviduje některé z vrakovišť. " Ale určitě to budeme mít komplikované, protože vedoucí recyklačního závodu z Bohumína má služební auto, může si objet republiku a uzavírat smlouvy s dovozci a výrobci a zaměstnanci mu dále fungují. Já si nemůžu vzít auto a objet všechny importéry. Děláme vše s manželkou sami, když nejsem ve firmě a nepracuji, nemám žádné prostředky," dodal. Podle expertů je na území ČR zhruba 300 tisíc anonymních vraků, které nikdo k ničemu nepotřebuje a je nutné je zlikvidovat. Jejich likvidace přijde stát na zhruba 1,5 miliardy korun. Od roku 2007 podle směrnice EU musí Česko autovraky ekologicky likvidovat, přičemž na jejich likvidaci se budou finančně podílet automobilky, dovozci ojetin a možná i obce a stát.
Zdroj:Moravskoslezský deník
Sdílet článek na sociálních sítích