Zatímco emise skleníkových plynů v ostatních odvětvích hospodářství v posledních letech klesají, doprava jich produkuje stále více. V České republice se dokonce více než zdvojnásobily, píše dnes agentura DPA.
Letecký provoz ve 32 sledovaných zemích Evropy zesílil v období 1990 až 2003 o 96 procent. Celkově se provoz ve vzduchu, na zemi i na vodě v těchto letech zvýšil o 20 procent. Z dopravy pochází v zemích původní evropské patnáctky 21 procent skleníkových plynů, které se v rozhodující míře podílejí na změnách klimatu.
Emise skleníkových plynů se v ostatních sektorech hospodářství jako je energetika, průmysl, zemědělství a zpracování odpadů v letech 1990 a 2004 snížily, v dopravě tomu bylo naopak. Podle EUA za tím stojí nárůst poptávky v oblasti dopravy.
V České republice se emise skleníkových plynů v dopravě zvýšily o 107 procent. Nejvyšší nárůst zaznamenala EUA v Lucembursku, kde se do ovzduší dostalo o 156 procent více škodlivých plynů a v Irsku o 140 procent více.
Podle agentury pouze technické inovace jako motory s nízkou spotřebou paliva současný neuspokojivý stav nezlepší. Agentura ze znečišťování viní i jednotlivé členské státy EU a jejich subvence. Odvětví dopravy ročně na subvencích dostane 270 až 290 miliard eur. Z toho polovinu spolkne silniční doprava, která je k životnímu prostředí nejméně šetrná.
Agentura také poukazuje na škodlivý vliv dopravy na zdraví lidí. Čtvrtina Evropanů bydlí ve vzdálenosti menší než 500 metrů od rušné silnice, po které denně projede více než 8.220 aut. Za to častěji nemocní a dříve nemocní Evropané zaplatí ročně daň ve výši 4 milionů let života.
|