Bush a Kongres se přou o motory
Poměrně překvapivě, uprostřed řady jiných starostí, kterým dominuje situace na
iráckém bojišti, vytáhl prezident George Bush v pondělí ekologickou kartu.
Oznámil, že ještě do konce jeho funkčního období připraví administrativa zákony
ke zvýšení efektivity amerických automobilů - a tím i ke snížení emisí
skleníkových plynů.
Poměrně překvapivě, uprostřed řady jiných starostí, kterým dominuje situace na iráckém bojišti, vytáhl prezident George Bush v pondělí ekologickou kartu. Oznámil, že ještě do konce jeho funkčního období připraví administrativa zákony ke zvýšení efektivity amerických automobilů - a tím i ke snížení emisí skleníkových plynů.
"Začínáme konat. Děláme první kroky k pravidlům, díky nimž bude naše ekonomika silnější, životní prostředí čistší a naše země bezpečnější," uvedl prezident k programu, který vychází z návrhů, jež představil počátkem roku ve Zprávě o stavu Unie.
Nejlepší obrana - útok
Plán "Dvacet v deseti" má během dekády snížit spotřebu pohonných hmot o 20 procent. Je založen na dvou předpokladech - větším využití alternativních paliv a zvýšení účinnosti klasických spalovacích motorů.
Právě snaha o zavedení nových norem pro americký automobilový park je jedním z problémů, v nichž se Bílý dům dostal v poslední době do těžké defenzívy. Za prvé v Kongresu - a nabídkou vlastního řešení se prezident snaží vyhnout frontálnímu střetu se zákonodárci.
Na Bílý dům tlačí i měsíc starý výnos Nejvyššího soudu, který konstatoval, že mezi úkoly vládní Agentury pro ochranu životního prostředí by měla nově patřit i regulace emisí skleníkových plynů z automobilů. Kdyby administrativa na tento verdikt nijak nereagovala, automaticky by se vystavila žalobám, že porušuje zákon.
V demokraty kontrolovaném Kongresu byla předložena zhruba desítka návrhů, které míří k omezení skleníkových emisí. Demokraté nemusejí mít dost hlasů, aby své podněty prohlasovali i proti případnému Bushovu vetu. Ekologická legislativa se ale pro ně stala otázkou, na níž se programově vymezují vůči dosavadnímu zdrženlivému postoji republikánů.
Limity s omezením
Navíc jde o téma, které je dost viditelné v začínající prezidentské kampani. Ke zkrocení emisí pobízejí například republikán John McCain a demokrat Barack Obama. "Naši výrobci celá léta ztráceli čas investováním do větších a rychlejších vozů. Zahraniční konkurence sázela na úspornější technologie," řekl Obama v "jámě lvové" amerického autoprůmyslu, Detroitu, když oznamoval své představy o nových limitech.
Kongres zavedl jistá omezení po ropné krizi v roce 1973. Osobní vozy musí ujet 27,5 míle na jeden galon pohonných hmot, což v přepočtu odpovídá spotřebě asi 8,6 litru na 100 kilometrů. Podle návrhu, který minulý týden prošel senátním výborem pro vědu a dopravu, by se do roku 2020 měla účinnost zlepšit na 35 mil na galon.
Výrobci automobilů tvrdí, že by to vedlo ke skokovému zdražení aut, poklesu prodeje a ztrátě desetitisíců pracovních míst.
Zastánci měkčího přístupu, kdy by limity nestouply tak strmě a plošně, dodávají, že ani větší účinnost motorů se do snížení skleníkových emisí výrazně nepromítne. Senátní zpřísnění limitů by podle jejich výpočtů omezilo celkovou produkci amerických zplodin jen o dvě procenta.
"Je to složitá záležitost, z legislativního a technického hlediska, a bude nějaký čas trvat, než bude plně vyřešena," naznačil prezident Bush, že nechce postupovat proti zájmům automobilek.
Jeho opatření, která zatím nekonkretizoval, budou podle všeho mírnější než návrhy demokratů.
"Začínáme konat. Děláme první kroky k pravidlům, díky nimž bude naše ekonomika silnější, životní prostředí čistší a naše země bezpečnější," uvedl prezident k programu, který vychází z návrhů, jež představil počátkem roku ve Zprávě o stavu Unie.
Nejlepší obrana - útok
Plán "Dvacet v deseti" má během dekády snížit spotřebu pohonných hmot o 20 procent. Je založen na dvou předpokladech - větším využití alternativních paliv a zvýšení účinnosti klasických spalovacích motorů.
Právě snaha o zavedení nových norem pro americký automobilový park je jedním z problémů, v nichž se Bílý dům dostal v poslední době do těžké defenzívy. Za prvé v Kongresu - a nabídkou vlastního řešení se prezident snaží vyhnout frontálnímu střetu se zákonodárci.
Na Bílý dům tlačí i měsíc starý výnos Nejvyššího soudu, který konstatoval, že mezi úkoly vládní Agentury pro ochranu životního prostředí by měla nově patřit i regulace emisí skleníkových plynů z automobilů. Kdyby administrativa na tento verdikt nijak nereagovala, automaticky by se vystavila žalobám, že porušuje zákon.
V demokraty kontrolovaném Kongresu byla předložena zhruba desítka návrhů, které míří k omezení skleníkových emisí. Demokraté nemusejí mít dost hlasů, aby své podněty prohlasovali i proti případnému Bushovu vetu. Ekologická legislativa se ale pro ně stala otázkou, na níž se programově vymezují vůči dosavadnímu zdrženlivému postoji republikánů.
Limity s omezením
Navíc jde o téma, které je dost viditelné v začínající prezidentské kampani. Ke zkrocení emisí pobízejí například republikán John McCain a demokrat Barack Obama. "Naši výrobci celá léta ztráceli čas investováním do větších a rychlejších vozů. Zahraniční konkurence sázela na úspornější technologie," řekl Obama v "jámě lvové" amerického autoprůmyslu, Detroitu, když oznamoval své představy o nových limitech.
Kongres zavedl jistá omezení po ropné krizi v roce 1973. Osobní vozy musí ujet 27,5 míle na jeden galon pohonných hmot, což v přepočtu odpovídá spotřebě asi 8,6 litru na 100 kilometrů. Podle návrhu, který minulý týden prošel senátním výborem pro vědu a dopravu, by se do roku 2020 měla účinnost zlepšit na 35 mil na galon.
Výrobci automobilů tvrdí, že by to vedlo ke skokovému zdražení aut, poklesu prodeje a ztrátě desetitisíců pracovních míst.
Zastánci měkčího přístupu, kdy by limity nestouply tak strmě a plošně, dodávají, že ani větší účinnost motorů se do snížení skleníkových emisí výrazně nepromítne. Senátní zpřísnění limitů by podle jejich výpočtů omezilo celkovou produkci amerických zplodin jen o dvě procenta.
"Je to složitá záležitost, z legislativního a technického hlediska, a bude nějaký čas trvat, než bude plně vyřešena," naznačil prezident Bush, že nechce postupovat proti zájmům automobilek.
Jeho opatření, která zatím nekonkretizoval, budou podle všeho mírnější než návrhy demokratů.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích