Stát má platit za nečinnost
Ve sporu státu s labskými rejdaři si loďařské firmy připsaly první bod. Obvodní
soud pro Prahu 1 vydal platební rozkaz, podle kterého má stát zaplatit
společnosti ČSPL 1,8 mld. Kč. Firma peníze žádá jako odškodné za dlouhodobě
nevyhovující plavební podmínky na Labi. Ministerstvo dopravy proti rozkazu podá
odpor.
Ve sporu státu s labskými rejdaři si loďařské firmy připsaly první bod. Obvodní soud pro Prahu 1 vydal platební rozkaz, podle kterého má stát zaplatit společnosti ČSPL 1,8 mld. Kč. Firma peníze žádá jako odškodné za dlouhodobě nevyhovující plavební podmínky na Labi. Ministerstvo dopravy proti rozkazu podá odpor.
Podáním odporu se platební rozkaz zruší a bude následovat obvyklé soudní řízení. Spory o náhradu škod se táhnou již od prosince loňského roku, kdy pět firem zaslalo na ministerstvo dopravy žádost o 2,6 mld. Kč. Nejvíce peněz žádá právě ČSPL. Jde o škody za léta 2004 až 2006. Úřad žádosti v zákonné šestiměsíční lhůtě nevyhověl, takže nyní čelí žalobě. K žádosti 5 firem se později přidalo dalších 8 vodních dopravců. Celkovou ztrátu za nesplavnost Labe od roku 2004 firmy vyčíslily na 4 mld. Kč.
Rejdařské firmy tvrdí, že stát porušuje vlastní zákony, když neudržuje Labe ekonomicky splavné. Firmám vznikají škody ve dnech, kdy lodě kvůli nízké hladině nemohou na řeku nebo mohou plout pouze s malým nákladem. Kvůli nestálým podmínkám na Labi již velká část dopravců ukončila činnost nebo přesunula své lodě na zahraniční řeky.
Kritickým bodem je úsek Labe na hranicích s Německem. Podle ministerstva i lodních dopravců by splavnost vylepšil jez u Děčína, který ale odmítají ekologové i ministerstvo životního prostředí. Ačkoliv MD zařadilo výstavbu jezu do oficiálního harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury, začátek výstavby je kvůli sporům v nedohlednu.
Podáním odporu se platební rozkaz zruší a bude následovat obvyklé soudní řízení. Spory o náhradu škod se táhnou již od prosince loňského roku, kdy pět firem zaslalo na ministerstvo dopravy žádost o 2,6 mld. Kč. Nejvíce peněz žádá právě ČSPL. Jde o škody za léta 2004 až 2006. Úřad žádosti v zákonné šestiměsíční lhůtě nevyhověl, takže nyní čelí žalobě. K žádosti 5 firem se později přidalo dalších 8 vodních dopravců. Celkovou ztrátu za nesplavnost Labe od roku 2004 firmy vyčíslily na 4 mld. Kč.
Rejdařské firmy tvrdí, že stát porušuje vlastní zákony, když neudržuje Labe ekonomicky splavné. Firmám vznikají škody ve dnech, kdy lodě kvůli nízké hladině nemohou na řeku nebo mohou plout pouze s malým nákladem. Kvůli nestálým podmínkám na Labi již velká část dopravců ukončila činnost nebo přesunula své lodě na zahraniční řeky.
Kritickým bodem je úsek Labe na hranicích s Německem. Podle ministerstva i lodních dopravců by splavnost vylepšil jez u Děčína, který ale odmítají ekologové i ministerstvo životního prostředí. Ačkoliv MD zařadilo výstavbu jezu do oficiálního harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury, začátek výstavby je kvůli sporům v nedohlednu.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích