Úterý, 29. listopadu 2022

Vrakoviště se bojí šrotovného, mohou zkrachovat

28. dubna 2009
Vrakoviště se bojí šrotovného, mohou zkrachovat
Návrhy na zavedení šrotovného dělají vrásky majitelům autovrakovišť. A to zatím není jisté, zda bude od podzimu skutečně zavedeno, jak zněla původní dohoda.

Podle odstupujícího premiéra Mirka Topolánka (ODS) ho nyní tuzemské automobilky nepotřebují. Šéf opoziční ČSSD Jiří Paroubek ale trvá na tom, aby lidé příspěvek na koupi nového vozu dostávali.

»Šrotovné je věc, která nebude letos v České republice zaváděna. Je to připraveno, souhlasíme s tím, ale naše automobilky nejsou nyní schopny naplnit poptávky vyvolanou šrotovným v Německu, Francii, na Slovensku,
« uvedl pro sobotní MF Dnes Topolánek.
Zavedení šrotovného přitom prosadila sociální demokracie v rámci takzvaného protikrizového balíčku. Podle návrhu by kupující měl při pořízení automobilu za méně než půl milionu nárok na příspěvek 30 tisíc korun. V autosalonu by musel předložit likvidační protokol licencovaného autovrakoviště.

Příliš drahý šrot
Majitelé vrakovišť se ale obávají při zavedení šrotovného návalu, který nemusejí zvládnout. A na kterém navíc prodělají, protože musejí ze zákona auta zdarma přijímat. Jediným omezením je provozní řád a velikost vrakoviště.

Cena šrotu je totiž podle šéfa Sdružení zpracovatelů autovraků Jana Volejníka na třiceti až čtyřiceti procentech loňské úrovně. Náklady na rozebrání auta převyšují výnosy z prodeje železa a náhradních dílů.

Kvůli nevyřešenému systému financování likvidace vyřazovaných vozidel tak prý zpracovatelům hrozí krachy. Roční ztráta odvětví by letos mohla činit 60 až 80 milionů korun. Ročně k ekologické likvidaci putuje kolem 70
tisíc vozů. Licenci na zpracování autovraků má v současnosti 490 firem.

»Nával se dá čekat. Je to problém, když vám někdo cpe materiál, který nemůžete udat,« sdělil předseda. Podle zpracovatelů vraků by receptem mohl být státní příspěvek nebo podíl na marži z ceny nového vozu.

»Mohly by se uzavřít dohody mezi námi a prodejci nových automobilů, že pokud zlikvidujeme určitý počet aut, dostaneme na ně příspěvek,« uvedla Helena Flaišmanová z vrakoviště Osona.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
Electrolux - domácí spotřebiče
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů