Boj proti velké vodě se sám potýkal s povodní
Český Krumlov - Jedna etapa protipovodňových opatření na Vltavě v Českém Krumlově skončila.
V pondělí začaly pomalu ale jistě mizet z českokrumlovské Kájovské ulice panely, po kterých najížděla během minulých měsíců těžká technika na říční náplavku a do řeky Vltavy. Úsek protipovodňových prací mezi mostem Edvarda Beneše je tedy z valné části hotov.
Chvilka pro čísla
Z celkového množství odhadovaných čtyřiceti pěti tisíc kubíků vybagrovaného kamení a bahna se zatím vytěžila necelá polovina. "Odhadem asi tak 18 tisíc. Na jedno auto se vejde kubíků pět," uvedl výrobní ředitel stavební firmy Zvánovec Miloslav Šafář.
Jednoduchým vydělením vychází, že celkem dosud z řeky vyjelo 3600 plně naložených nákladních aut. Část vytěženého materiálu se vozí do bývalého lomu ve Vyšném, část použije město na rekultivaci vlastní skládky komunálního odpadu.
Veselo i neveselo
Půl roku práce na protipovodňových opatřeních přineslo i některá překvapení. Před třemi týdny spadl například pracovníkům do vody jeden z nákladních vozů. Ten se při popojíždění na vybagrované cestě pod Lazebnickým mostem převrátil do řeky, kde zůstal i s řidičem za volantem nehybně viset s kabinou těsně nad hladinou.
"Naštěstí se auto nepřevrátilo úplně celé, takže jej bagry poměrně rychle vytáhly zpět nahoru a řidič s ním dokázal opět odjet po svých," okomentoval s úlevou Miloslav Šafář.
O to raději vzpomíná na jinou příhodu: "Dva kluci, školáci, se pošťuchovali na Jelení lávce a to tak intenzivně, že jeden druhému shodil do vody školní tašku. Zrovna jsme s jedním bagrem pracovali u ostrova, takže bagrista lovil školákovi z Vltavy penál a učení."
Práce během léta zastavily také přívalové deště a vysoká hladina Vltavy. "Stáli jsme asi šest týdnů. Krumlovem tekla voda pořád i když už nepršelo, protože Lipno si vytvářelo rezervu," shrnul Šafář s tím, že nyní zbývá vybagrovat úsek řeky od Lazebnického mostu k pivovaru.
A co protipovodňová opatření na Polečnici? To už je úplně jiná stavba, shodují se jak Šafář, tak i Martin Poláček, technický dozor z Povodí Vltava. "A kdo ví, jak to s Polečnicí dopadne," doplnil Poláček.
Celý projekt je sice teoreticky připraven a prakticky stojí stále na stejném místě, na malém historickém mostku poblíž sportovní haly. Ten je tři roky zapsán na seznam kulturních památek a Českokrumlovská obec památkářská soudně bojuje proti jeho zbourání či přemístění do jiné lokality.
Věc a hlavně další tah je nyní opět na ministerstvu kultury. Kdy nastane, to se neví.
Protipovodňová opatření na řece Vltavě v rámci prvních dvou etap, tedy prohrábky a zpevnění svahů, byla zahájena 4. května 2009. Příprava stavby začala o dva týdny dříve. Investice těchto dvou etap si vyžádají 86 milionů korun. Investorem je státní podnik Povodí Vltavy.
Obdobná částka by měla později také uhradit podobná opatření na Polečnici.