Vím, jak je Prunéřov pro strojaře důležitý
Jan Dusík, exministr životního prostředí
Před necelými třemi týdny rezignoval Jan Dusík na funkci ministra životního prostředí. Důvodem bylo jeho váhání při schvalování studie EIA na modernizaci elektrárny Prunéřov. Dusík - stejně jako jeho nástupce v čele ministerstva Jakub Šebesta - dobře ví o zájmu českých strojařů na projektu v podobě, jak jej prosazuje ČEZ. Při stavbě elektrárny s vyšší účinností, jakou žádají ekologové, by přišly české firmy o důležité zakázky. Když ČEZ například stavěl elektrárnu s vyšší účinností v Ledvicích, nedodávaly totiž kotle české Vítkovice, ale italský Alstom.
HN: Víte o rozpracovaných miliardových dodávkách pro Prunéřov?
Vím, že české firmy mají o Prunéřov zájem, bavili jsme se o tom na tripartitě. Jak daleko je už výroba nasmlouvaná, to jsme ale neprobírali. Zájem dodavatelů technologií v tomto procesu určitě důležitý je. Samozřejmě strojaře chápu, že tu vidí možnost odbytu, což je pro ně za krize zvlášť důležité. Ale právě proto je tlak na schvalovací orgány širší.
HN: Čekáte, že ministerstvo životního prostředí při rozhodování o EIA přihlédne k zájmu strojařů?
Formálně vzato by to samozřejmě dělat nemělo. Strojaři argumentují tím, že o Prunéřovu mělo být dávno rozhodnuto. Ale to je opačný postup! Nejdřív se mělo rozhodnout o projektu, a teprve pak pracovat na technologiích.
HN: Jenomže ministerstvo o EIA na Prunéřov rozhodovalo dva roky. Verdikt mělo vydat už počátkem ledna, ale jasno pořád není.
Problém byl v tom, že ministerstvo požádalo ČEZ, aby ještě rozpracoval variantu zdroje s vyšší účinností. ČEZ ji neposkytl, přesto byl od našich expertů připraven návrh souhlasného stanoviska k EIA. Jenomže pak do toho přišla žádost z Mikronésie (apel na českou vládu, aby nedopustila stavbu elektrárny s vyšším objemem emisí - pozn. HN) a objevily se žádosti o revizi procesu.
Chtěl jsem rozhodování oprostit od ekonomických a politických tlaků, takže jsme nechali ještě zpracovat dodatečný posudek od firmy DNV. Jenomže z posudku DNV místo vyjasnění vyplynuly spíš další nevyjasněné otázky.
HN: DNV došla k závěru, že projekt ČEZ ve většině parametrů vyhovuje regulím a ve dvou je dokonce porušuje. Co jste si s tím hodlal počít?
Podle mého názoru to neznamenalo, že nelze projekt povolit. Evropské regule povolují přihlížet k lokálním podmínkám i k ekonomice projektu. Ale je třeba mít dobré zdůvodnění a podle DNV nebyl postup ČEZ průkazně zargumentován. Já bych na další šetření potřeboval ještě dva až tři týdny. Také jsme chtěli dojednat s ČEZ jako kompenzaci za méně dokonalou variantu, aby garantoval limity emisí pro Prunéřov. Jenomže ten čas jsem nedostal.
AUTOR: Zuzana Kubátová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz