Letiště v Ruzyni chce snížit produkci množství oxidu uhličitého
Pražské letiště Václava Havla chce v následujících letech snížit až o devět procent množství oxidu uhličitého, které letiště vyprodukuje. Pomoci mají elektrobusy, lepší MHD nebo potahování letadel elektromotory. Plán na zlepšení navrhlo sdružení Prague Airport Region (PAR), jehož je letiště členem. Denně provoz letiště vyprodukuje desítky tun oxidu uhličitého.
Ředitel letiště Jiří Kraus uvedl, že se jejich zástupci již v minulosti vydali do zahraničí a sledovali, jak problém řeší západní metropole. "Letiště si na základě těchto studijních cest dalo závazek do roku 2017 snížit uhlíkovou stopu ve výši devět procent," řekl Kraus.
Podle plánu, který navrhla PAR, by množství CO2 mělo pomoci snížit napojení letiště na železnici a zkvalitnit veřejnou dopravu. Denně totiž jede mezi letištěm a Prahou 33.352 aut, která vyprodukují 80 tun oxidu dusíku. Pomoci by měly rovněž elektrobusy a ekologické taxíky, které by na letiště jezdily.
Další změnou by mělo být posunování letadel po letištní ploše pomocí elektromotorů WheelTug. V současné době totiž jenom posunování letadel vyprodukuje 100 tun CO2 denně. "Společně s emisemi z budov je množství emisí vznikající na letišti srovnatelné s emisemi teplárny na uhlí pro 10.000 obyvatel," řekl expert PAR Jan Kašík.
Letiště Václava Havla Praha odbaví ročně zhruba 11 milionů cestujících a přilétá a odlétá odtud více než padesátka leteckých společností. Vybudováno bylo v letech 1933 až 1937 na pláni zvané Dlouhá míle.