zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Podporou místních výrobců podpoříte i sebe

08.11.2014
Zemědělství
Biopotraviny
Podporou místních výrobců podpoříte i sebe

1. listopadu startuje facebooková osvětová kampaň na podporu místních producentů a místní ekonomiky. Představí místní výrobce, prodejny regionálních výrobků, zajímavé prodejní systémy (např. bedýnkování či komunitou podporované zemědělství), regionální značky i přínosy místní ekonomiky. Řekne nejen proč, ale i jak a kde bychom mohli podporovat výrobce v regionu. Kampaň probíhá na facebooku Tradice Bílých Karpat až do konce roku 2014. Organizuje ji stejnojmenné občanské sdružení.

,,Lidem čím dál více záleží na tom, co nakupují, chtějí vědět, odkud výrobky pocházejí, jak byly vyrobeny a kam putují peníze z jejich peněženek. Vnímají, jak musí drobní podnikatelé postupně ustupovat supermarketům či zahraničním firmám, jak roste nezaměstnanost. A chtějí místní výrobce podpořit - jen si občas neví rady jak. A to se dozví v naší kampani", říká organizátorka kampaně, Hana Machů.

Nákupem výrobků a služeb od místních producentů podpoříme nejen je, ale umožníme jim zaměřit se na kvalitu jejich produktů a možnost vytvoření pracovních míst, čímž vlastně investujeme i do sebe a našeho okolí. Dopřejeme si kvalitu, budeme jíst zdravěji a šetřit přírodu. Ale nejen to.

bio
,,V dnešní době jsme zaplaveni potravinami a výrobky z celého světa, u nichž objem jejich prodeje zcela dominuje nad kvalitou. Naopak místní produkty, ať chtě či nechtě, musí vykazovat dobrou úroveň kvality, neboť spotřebitelé i kontrolní inspekce mají mnohem větší možnosti kontroly jejich výroby a původu. Za další, potraviny z regionu se dostávají na trh prakticky v den sklizně, na rozdíl od tisíce kilometrů cestujících potravin ze světa. Regionální potraviny jsou čerstvější, díky čemuž mají lepší chuť a zachovávají si více vitamínů a cenných výživových látek. Místní ovoce a zelenina dozrává na slunci, kdežto ty z velkoprodukce dozrávají díky etylénu. Fungující místní trh navíc podporuje, kromě ekonomické stránky, i sociální a přírodní zázemí. Zpravidla jsou totiž místní činnosti obživy spjaty s přírodními podmínkami oblasti, s její historií a tradicemi, přičemž tyto sféry jedna bez druhé nemohou dobře prospívat", objasňuje Machů a dodává: ,,je potřebné, aby si toto lidi uvědomili. Staneme se tak více soběstační a nezávislí na rozmarech světových trhů. Proto organizujeme tuto kampaň, za jejíž podporu děkujeme Ministerstvu životního prostředí."

Dobře fungující místní ekonomika k produkci výrobků a potravin využívá místních zdrojů, zaměstnává místní obyvatele, produkci nakupují rovněž místní, přičemž jejich peníze zůstávají v regionu a napomáhají tak upevňování odolnosti a nezávislosti obce či regionu vůči okolním výkyvům.

A kde můžete regionální výrobce najít?

Podívejte se na www.veronica.cz/ekomapa, kde je ucelený přehled výrobců, který je průběžně doplňován. K dalším zajímavým odkazům patří třeba www.hostetin.veronica.cz (jako příklad dobré praxe ekologické a energeticky téměř soběstačné obce), www.kpz-info.cz (komunitou podporované zemědělství), www.bedynky.cz (bedýnkový systém prodeje zeleniny a ovoce), www.nalok.cz (přehled farmářských trhů), www.lokalni-ekonomika.cz (server o místní ekonomice), www.tradicebk.cz, www.regionalni-znacky.cz, www.pravevalasske.cz, www.tradicni-vyrobek.cz (výrobky s regionální značkou).

Můžete navštěvovat farmářské trhy, nakupovat ze dvora a z biofarem, v prodejnách regionálních výrobků, prodejnách zdravé výživy... Nebo si zkuste založit bioklub, vybírat místní značky nebo si pěstovat zeleninu a ovoce sami na zahrádce či na balkónu. Možností je spousta, stačí chtít.

,,Pokud si budete chtít poznávání tajů regionálního trhu zpestřit, můžete si vyplnit soutěžní doplňovačku na webu www.tradicebk.cz/soutez a rozšířit své obzory v oblasti místních výrobků", dodává na závěr Hana Machů.

logo

Organizování soutěže je podpořeno z Ministerstva životního prostředí a nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
20
11. 2018
20.11.2018 - Seminář, školení
Liberec, INISOFT s.r.o.
INISOFT s.r.o.
21
11. 2018
21.11.2018 - Seminář, školení
Praha, hotel Globus
21
11. 2018
21.11.2018 - Veletrh, výstava
Praha, Studio ALTA
INISOFT s.r.o.
22
11. 2018
22.11.2018 - Seminář, školení
Olomouc, Comfort Hotel Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí