zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nákupy na farmářských trzích šetří peněženku i životní prostředí

18.08.2012
Zemědělství
Biopotraviny
Nákupy na farmářských trzích šetří peněženku i životní prostředí

Nejvyhledávanější potraviny na farmářských tržištích jsou cenově srovnatelné nebo dokonce levnější než ty, které nabízejí supermarkety [1]. Ukazují to výsledky analýzy, ve které Hnutí DUHA porovnalo ceny v supermarketech a na tržnicích v Praze a Brně [2].

Místní jídlo je tak nejen čerstvé a chutné, ale i finančně přijatelné. Zákazníci ho mohou nakoupit na stále populárnějších trzích nebo přímo u lokálních zemědělců.

Hnutí DUHA nabízí ve svém internetovém adresáři na www.hnutiduha.cz přes pět set kontaktů na místní pěstitele, kteří prodávají přímo ze dvora, dodávají zboží na tržnice nebo do bioklubů. V adresáři je možné vyhledat podrobný sortiment a informace, co a kam zemědělci dodávají. Zákazníci si mohou najít farmáře podle krajů i druhu zboží.

Brněnské a pražské supermarkety jednotlivých řetězců mají velmi podobné ceny stejného zboží, u komodit z tržnic v Praze a Brně najdeme cenové rozdíly v řádu několika korun ve prospěch Brna. I přesto lze na obou tržištích nakoupit některé potraviny výhodněji než v supermarketu. Nejmarkantnější rozdíl představují ceny brambor: na brněnském Zelném trhu stojí v průměru 9,50 Kč za kilogram, na Tylově náměstí v Praze pak 13,50 Kč. Jejich průměrná cena v supermarketu je však 16 Kč. Významně se liší také ceny mrkve, kterou nakoupíme u farmářů průměrně za 21 Kč za kilogram, kdežto v supermarketu za průměrných 26,50 Kč.

Nákupem místních potravin na tržnicích získávají zákazníci jistotu, že jídlo nestrávilo desítky hodin na cestě v kamionech spotřebovávajících kvanta ropy a neobsahuje zbytečné postřiky nutné pro dlouhý transport a skladování v umělých podmínkách. Tím, že kupují zboží přímo od pěstitele, zůstává zisk přímo u něj, a ne u obchodníka.

Petra Švambergová řekla:
"Místní potraviny prodávané na tržnicích, ze dvora nebo v bioklubech s sebou přináší mnoho výhod: podporu drobným pěstitelům a rodinným farmám, menší množství obalů, oživení veřejných prostranství a zdravé, čerstvé jídlo pro zákazníky. V internetovém adresáři si může každý jednoduše najít nejbližšího zemědělce ve svém okolí a vybrat si podle zboží, o které má zájem. I díky tak běžné věci, jakou je nakupování potravin, můžou mít profit nejen sami zákazníci, ale i česká ekonomika a životní prostředí."


Kontakt:
Petra Švambergová, petra.svambergova@hnutiduha.cz, telefon 737 318 535.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí