zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Globalizace versus ekologie

08.12.2012
Politika
Globalizace versus ekologie
Co si lze představit pod pojmem globalizace? Celosvětová unifikace obyvatelstva, národů a kultury, stejně jako ekonomiky.

1. Úvod
Proces jenž se podílí na zanikání jednotlivých rozdílů mezi národy, produkuje nadnárodní ekonomické giganty, které si, jakožto monopoly mohou diktovat ceny a vykořisťovat; ale stejně tak lze uvažovat o globalizaci politiky - neustálému vnucování naší západní "demokracie" národům odlišných kultur, pro které jsou mnohem typičtější jiné formy vlády, po staletí vybrušovaná k dokonalosti, ne ovšem z našich pohledu. Globalizace jde ruku v ruce s environmentálními a ekologickými hnutími, které se snaží aspoň trochu oddálit moment, kdy dojde k populační explozi a následné ekologické katastrofě, protože příroda už nezvládne vyrovnat takovýto nátlak ze strany člověka.
2. Globalizace

2.1. Centrum globalizace

S rozvojem civilizace a nárůstem populace, lidstvo nabývá nových myšlenek a poznatků i objevů. Informace se v dnešním světě šíří neuvěřitelnou rychlostí díky moderním technologiím a jako taková je schopna ovlivnit milióny lidí během krátké chvíle. Z minulosti vidíme jak dlouho trvala období jako renesance, gotika, baroko, to bylo v dobách, kdy se informace nemohly šířit tak rychle jako dnes. Ve dvacátém století se vystřídalo během poměrně krátké doby hned několik kulturních stylů, aby se na sklonku 20. století zvrhla civilizace v něco jako kulturní směs, kde se prolínají všechny kulturní vlivy celého světa. Přesto jeden kulturní vliv převažuje a ostatní kultury se snaží změnit tímto směrem; a tím kulturním vlivem je právě americký "sen".
Tradiční europocentrismus byl nahrazen krásným americkým snem, centrum dění se přeneslo z Evropy někam na americký kontinent. Je zajímavé se nad tímto pozastavit a snažit se najít důvod tohoto přesunu. Odpověď je v celku jednoduchá. Lidskou přirozeností je touha mít se dobře a touha po bohatství, což může být zdrojem bezstarostnosti. Amerika se dostala do popředí během 20. století především díky dvou světovým válkám, které zcela vyčerpaly evropskou ekonomiku, a pak už vše zařídila americké propaganda. Zlatý věk a bohatství, každý má nejméně jedno auto, dům, zaměstnání. No není to idylka, které málokdo odolá?! Každý člověk žijící v zemi zmítané ekonomickou krizí, kde je veliká nezaměstnanost a chudoba se přirozeně bude snažit mít se dobře. Dolar se stal během 20. století symbolem záruky ceny téměř ve všech zemích světa.
Amerika zaplavila celý rozvojový vět sítí Macdonald´s, Coca-Colou a hollywoodskými seriály a filmy, kde jsou všichni krásní, spokojení, bohatí a šťastní. Americká propaganda dokázala převrátit lidské hodnoty, zdrojem štěstí se staly peníze, čím více peněz, tím více štěstí. Běžnou praxí je i výroba spotřebních produktů v rozvojové zemi, kde jsou zaměstnaní místní obyvatelé a dostávají směšnou mzdu za vykonanou práci, načež je pak výrobek distribuován na Západě, kde jeho cena výrazně převyšuje náklady na výrobu. Nadnárodní korporace navíc mnohdy neberou ohledy na ekologii a přírodu, svým počínáním připomínají stěhovavé sarančata, která podobně na jedné lokalitě vyčerpají všechny zdroje a pak se pouze přestěhují na jiné místo, aby zde mohli udělat to samé.
2.2. Alternativní skupiny
Ze sociologického hlediska je zajímavé, že i přímo v centru samého dění, přímo v Americe vznikaly různé alternativní skupiny, které se snaží žít jiným způsobem života, protestují různými prostředky proti konzumní společnosti a snaží se žít v souladu s přírodou. Ať už to byly beatnici v 50. letech nebo hnutí hippies v 70. letech minulého století, obě byla proti americkému snu, snažila se žít alternativně. Milionová hnutí po celém světě se však ztratila ve víru událostí, skoro se zdá, že moderní společnost pohltila - asimilovala i poslední zbytky alternativních hnutí. Občas někde protestují aktivisté z řad hnutí Greenpeace či Děti Země, ale masové protesty jsou nenávratně pryč, tak jako éra hippies.
Pokud někde žijí nějací lidé alternativním způsobem života, nechávají si to pro sebe a veřejnosti to příliš nesdělují, či svoji revoltu vůči společnosti dávají najevo jako protest mladistvých vůči dospělým, ale časem jim stejně nezbude, než se zapojit do neustálého koloběhu vydělávání a utrácení peněz. "Rebelové už vyměkli, Amerika je za rohem... co nemám,to si objednám, štěstí do třech týdnů, ze zásilkové služby", zpívá rocková skupina Mňága a Žďorp a snaží se tím vyjádřit svůj postoj vůči konzumní společnosti, do které jsme vtahováni, jakmile založíme rodinu, pořídíme si první dům na splátky, auto na splátky a lednici na splátky a celý život nám nezbude nic jiného než splácet a neustále setrvávat v tomto koloběhu.
Hnutí Greenpeace a Duha, nebo Děti Země se snaží o lepší svět, bojovat proti nadnárodním monopolům, znečišťování životního prostředí a moří, a díky snahám environmentalistů je v poslední době stále větší význam přikládán ochraně životního prostředí, společnosti se snaží produkovat výrobky ekologičtěji, a běžně jsou k dostání výrobky s označením EKO, jakožto ekologické produkty, ať už se jedná o plodiny vypěstované bez umělých hnojiv, živočišné produkty, ze zvířat chovaných na tzv. eko-farmách, či o produkty netestované na zvířatech. Zde náleží otázka, nakolik je zabývání se ekologií vážným tématem a nakolik módním a často diskutovaným trendem poslední doby.
Více čtěte na:http://policy.euweb.cz/view.php?id=28
ZDROJ:http://policy.euweb.cz
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí