Inteligentní tramvaje v Linzi

21. srpna 2014
Inteligentní tramvaje v Linzi

Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt "inteligentních" tramvají využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další provozní i uživatelské přínosy. Jak oznámila koncem ledna 2014 firma Kapsch CarrierCom, která je dodavatelem "inteligentních" technologií,šetří tramvaje díky tomuto řešení přes 10 % energie.

23 tramvají typu Bombardier Cityrunner, provozovaných LINZ AG LINIEN, je vybaveno senzory. Ty snímají nepřetržitě cca 50 provozně technických parametrů, shromažďují je v "černé skříňce"tramvaje a přenáší do dispečinku, kde jsou vyhodnocovány a využívány v provozu a údržbě tramvají. Nejpatrnějším přínosem je zmíněná 10,2% úspora energie, především díky optimalizaci topení v tramvaji a režimu jízdy při rozjezdech a brzdění včetně rekuperace do sítě. To odpovídá roční úspoře 85 tun oxidů uhlíku. Dalším přínosem jsou informace o okamžitém stavu každého vozidla, které umožňují optimalizovat režim údržby, a tím snižovat související náklady. Jinou příležitost nabízejí například senzory detekující okamžitou polohu a obsazenost tramvaje, jejichž informace mohou v budoucnu využít přes svá mobilní zařízení také cestující.

Použitá technologie Kapsch je dodávána jako modulárnířešení, vhodné pro zabudování do jakéhokoliv dopravního prostředku -tramvaje, autobusu nebo městské rychlodráhy.

Technologie M2M obecně nejsou v městské dopravěnovinkou, jejich doménou však až dosud byly především městské rychlodráhy, pracující v bezobslužném režimu. Komunikace M2M je základem zabezpečovacích technologií CBTC, které umožňují řízení vlakůbez zásahu strojvedoucího (ať už je ve vozidle fyzicky přítomen či nikoliv). Online přenos provozních informací se kromě toho používá i u bezobslužných vlaků pracujících s technologií kolejových obvodů a pevného bloku, například v kodaňském metru.

Příklad Lince nicméně ukazuje, že řešení M2M lze vhodným způsobem využít i u městské tramvajové dopravy. Dále ukazuje, že takováto řešení mohou být důležitým technickým základem pro praktickou realizaci konceptu smart cities.

ZDROJ. proelektrotechniky.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
Electrolux - domácí spotřebiče
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů