Ptákům už nebezpečí na R4 nehrozí
Průhledné úseky protihlukových stěn podél rušných komunikací nadále představují pro tisíce ptáků smrtelné nebezpečí. Polepy černými siluetami se ukázaly jako neúčinné, přesto se dál k zabezpečení stěn používají. Situace se však díky spolupráci ornitologů se správci komunikací postupně zlepšuje. Skutečně bezpečných stěn tak přibývá.
Doprava představuje pro všechny živočichy vážné nebezpečí, především díky přímým střetům s dopravními prostředky. Neméně rizikové však jsou také úseky protihlukových stěn opatřené transparentními výplněmi. ,,Zatímco v případě jiných typů staveb opatřených velkými plochami skel bezpečná řešení teprve hledáme nebo je ověřujeme, účinná ochrana protihlukových stěn je známá, jenže není dostatečně využívaná," říká Lukáš Viktora z České společnosti ornitologické (ČSO) a doplňuje: ,,Stále se nám nedaří rozbít zažitý stereotyp vylepování černých siluet, které jsou jako prevence naprosto nedostatečné."
Ornitologové si proto dali za cíl prosadit ověřená řešení všude tam, kde stále dochází k úhynům. Významného spojence našli v Ředitelství silnic a dálnic ČR, které je klíčovým správcem silniční sítě v zemi. ,,Spolupráce s ŘSD je pro nás důležitá. My disponujeme daty o rizikových stěnách, společně pak na základě údajů o úhynech identifikujeme nejnebezpečnější úseky, které ŘSD následně zabezpečí polepem vertikálními pruhy z trvanlivých plastových fólií o šířce alespoň 2 cm s rozestupy do 10 cm," říká Viktora.
Zatím posledním realizovaným úsekem je asi 1,5 km protihlukové stěny podél rychlostní silnice R4 v katastru obce Klínec, okres Praha-západ. Problémy hlukové zátěže zdejších obyvatel mají snížit stěny vybudované v roce 2014 podél obou stran silnice. Výplně těchto stěn byly však opatřeny, jako mnoho dalších stěn předtím, černými ptačími siluetami. A přímo pod nimi se velmi rychle začaly vršit mrtvolky skutečných ptáků - strnadů, sýkor, červenek, hýlů a dalších druhů. Na přibližně kilometrovém úseku bylo nalezeno celkem 12 zabitých jedinců!. Do měsíce po předání podkladů však byly rizikové úseky stěn doporučeným způsobem zabezpečeny.
V tuto chvíli jsou pracovány podklady pro zabezpečení další PHS, v tomto případě v katastru Liberec-Rochlice na silnici č. 14H poblíž křížení s rychlostní silnicí R35. Její zabezpečení proběhne v okamžiku, kdy to venkovní teploty dovolí - aby páska držela, musí být nad 15°C.
A další nebezpečné stěny? Ty v tuto chvíli ornitologové hledají. ,,Při hledání rizikových úseků protihlukových stěn může pomoci každý. Byla by velká škoda místa, kde ptáci hynou, nechat nezabezpečená a spolupráci se správci komunikací nevyužít," uzavírá Viktora.
Jak tedy postupovat? Nálezy uhynulých ptáků zdokumentovat a údaje o úhynech zapsat do databáze na stránkách avif.birds.cz s poznámkou ,,mrtvý pod skleněnou plochou" a popisem protihlukové stěny nebo její nebezpečné partie. Údaje o úhynech a jejich snímky můžete také posílat na e-mailovou adresu viktora@birdlife.cz.