Premiéra tankeru na středním Labi
Středočeský, Ústecký kraj - V nejbližších dnech budou mít u Labe žijící obyvatelé Středočeského a Ústeckého kraje velkolepou podívanou. Z Chvaletických loděnic popluje jedna z největších říčních lodí, která kdy u nás byla postavena.
Jedná se o říční tanker, jehož střední část byla spuštěna na vodu v loděnici Lhotka u Lovosic, odkud ji tlačný remorkér dopravil do Chvaletické loděnice k dokončení. Odtud osmdesát metrů dlouhý tanker popluje do Magdeburku, aby plavbou po německých kanálech ulehčil německé silniční dopravě.
,,Z Chvaletic do Mělníka to bude pro takto velkou loď náročné, díky výšce mostů a velikosti plavebních komor. Jedná se vlastně o premiéru tankeru na Středním Labi," komentuje tuto událost Ing. Ivan Troutnar, ředitel lovosických loděnic.
Po vyplutí z Chvaletic čeká loď jednodenní cesta po labské vodní cestě na ústecká zdymadla a pak dále po regulovaném úseku Labe až do domovského přístavu.
Investicí Ředitelství vodních cest ČR byly v minulých letech zvednuty nejnižší mosty na Středním Labi na podjezdnou výšku pro lodě 5,25 metru, čímž byla umožněna plavba velkým nákladním lodím jako je právě tanker CHRISTOPH (ale i osobním lodím) po středolabské vodní cestě až do loděnice Chvaletice. V tomto ohledu je nejvíce zmiňován železniční most v Kolíně, který byl největší překážkou pro plavbu vyšších lodí.
Plavba tankeru CHRISTOPH je zároveň ukázkou, jaké možnosti by nabídla labská vodní cesta po dokončení splavnění Labe do Pardubic, kde se nachází rozsáhlý chemický průmysl.
Můžeme jen doufat, že podobných podívaných bude více a ne jen pro zahraniční rejdařství, ale hlavně pro ty české, jelikož i naše silniční doprava by potřebovala ulehčit a ne jen polykat peníze na rekonstrukce poničených přetěžovaných mostů a komunikací, neboť jedna loď nahradí 100 kamionů.
Text: Miroslav Neumaier