Neděle, 14. července 2024

Ve firmách se prosazuje full-service leasing a také CNG

Součástí full-service leasingu je obvykle poradenství zaměřené na efektivní správu flotil. Stále více firem začíná slyšet na alternativní pohony, zejména pak na CNG.

Ve firmách se prosazuje full-service leasing a také CNG

Operativní leasing má u nás stále velký potenciál, a to i přes dynamický nárůst, který zaznamenal v minulých letech. Paradoxně mu pomohla recese, kdy firmy hledaly co nejhospodárnější řešení správy svých autoparků. Pochopily, že není podstatné, kdo jejich automobily vlastní. Mnohem důležitější je, jak efektivně a komfortně je mohou užívat.

Zájem o operativní leasing také podporují probíhající masivní reklamní kampaně zaměřené hlavně na privátní klientelu, případně drobné podnikatele. V této souvislosti je třeba upozornit na to, že operativní leasing může mít mnoho podob.

Soukromí zákazníci využívají hlavně jednodušší formu operativního leasingu: ve splátce hradí amortizaci vozu a základní služby, tedy pojištění, běžný servis a v některých případech sezónní pneumatiky. Hlavně však velké firmy vyhledávají sofistikovanější modely správy flotil - jde o tzv. full-service leasing.

Větší flotily potřebují komplexní přístup

V rámci full-service leasingu přebere leasingová společnost prakticky veškerou starost o vozy, pomáhá klientovi formulovat interní pravidla pro užívání služebních aut, doporučuje mu optimální automobily bez ohledu na jejich značku, zajišťuje nadstandardní služby v oblasti servisu, pojištění, silniční asistence, nákupu pohonných hmot, ale třeba i povinného přeškolování firemních řidičů.

Leasingová firma a klient se tak stávají dlouhodobými partnery, kteří se soustředí na to, aby provoz flotily byl co nejefektivnější a jednotliví řidiči měli k dispozici maximální komfort.

Typické pro full-service leasing je nasazování moderních technologií, zejména tzv. telematiky. "Vyspělá elektronická kniha jízd dokáže generovat úspory v řádech desítek procent v nákladech na pohonné hmoty. Kromě toho umí exportovat data přímo do účetnictví klienta, což výrazně šetří čas jeho pracovníků.

Využití telematiky je mnohem širší, může pomoci při diagnostice poruch na vozidle, ale třeba i ve snaze o vyšší bezpečnost řidičů, protože poskytuje detailní analýzu jejich jízdního stylu," říká Jaromír Hájek, generální ředitel společnosti LeasePlan, která se na full-service leasing specializuje.

Zájem o alternativní pohony

Součástí full-service leasingu je obvykle poradenství zaměřené na efektivní správu flotil. Stále více firem začíná slyšet na alternativní pohony, zejména pak na CNG. Na konci loňského roku už na našich silnicích jezdilo přes osm tisíc CNG vozidel, za dva roky se tak jejich počet takřka zdvojnásobil.

Není divu - ekonomičnost provozu a kultivovanost chodu motoru na CNG, který je dokonce méně hlučný než motor benzinový, začínají být stále většími a většími lákadly pro širší okruh motoristické veřejnosti.

Také tankovací místa CNG rostou jak houby po dešti. Dnes už jich je u nás přes osmdesát a rychle přibývají další. Na sklonku letošního roku jich má být přibližně 130. Navíc dynamika tohoto růstu neustále sílí. Jenom mezi loňským říjnem a letošním dubnem se postavilo přes dvacet tankovacích míst.

Čtyři důvody pro CNG

Argumenty pro CNG můžeme roztřídit do čtyř základních skupin: na ekonomické, legislativní, technické a ekologické.

Ekonomické důvody jsou nejdůležitějším faktorem, obzvláště u nás. "Český trh je totiž orientován na cenu více než západní Evropa. Mnohým flotilovým manažerům už došlo, jak obrovských úspor lze díky CNG dosáhnout: vždyť s běžným dieselem jezdíte přibližně za 1,60 Kč/km, v případě vozidla na CNG je to pouze 0,90 Kč/km," vysvětluje zástupce technického ředitele LeasePlanu Daniel Prostějovský.

Ruku v ruce s ekonomickými důvody kráčí faktory legislativní a technické. Emisní limity, které výrobcům předepisuje Evropská unie, jsou tak přísné, že s klasickými technologiemi jsou jen obtížně splnitelné.

Předpisy mají dvě roviny: samotnou metodiku měření, jejíž změna se chystá na rok 2018, a emisní limit CO<sub>2</sub> produkovaný v průměru na jedno vozidlo každé značky, který vstoupí v platnost v roce 2020. Po tomto datu budou výrobci nuceni platit poplatek ve výši zhruba 100 eur za každý gram CO<sub>2</sub>, a vozidlo přesahující stanovenou normu. A tak se automobilky poohlédly po alternativních pohonech, byť každá trochu jiným způsobem.

Někteří výrobci vsadili na pohon hybridní, jiní na čistě elektrický. Nejrychleji použitelné pro masové rozšíření je CNG. Právě tady můžeme hledat nejdůležitější faktor, který výrobu CNG vozidel stimuloval nejvíce. V případě, že by například Škoda Auto nesplnila uvedený limit o jeden jediný gram, platila by při současné produkci vozidel pokutu ve výši 100 milionů eur ročně!

Pohon CNG sám o sobě produkuje o 20 % méně oxidu uhličitého principem spalování, a tak z technického pohledu je pro výrobce mnohem snazší řešit přizpůsobení klasické benzinové technologie specifickým podmínkám provozování na CNG než investovat doslova nehorázné peníze na vylepšování především klasických naftových, ale i benzinových technologií.

Za zmínku určitě stojí i čistota provozu CNG vozidel, která produkují minimálně o 20 % méně CO<sub>2</sub> v porovnání s motory benzinovými. Emise NOx redukují dokonce o více než 50 %, emise pevných částic jsou u CNG pohonu vlastně nulové. Přitom právě emise pevných částic dieselových motorů, jejichž škodlivost na lidské zdraví se dnes silně diskutuje, naftovou technologii velice prodražuje. Naopak CNG je v současné době nejčistší palivo, které můžeme v běžných sériových modelech spalovat.

Důležitá je svědomitost řidičů

Na CNG vozidla se dnes soustředí především firmy, které nabízejí rozvážku zboží, anebo ty, které poskytují servisní služby, kdy jejich technici najedou mnoho kilometrů. Odlišnost těchto dvou skupin je zásadní. Zatímco společnosti provozující rozvážkovou službu se zpravidla jen ujistí, zdali v okolí depa existuje rozumně dostupná plnička CNG, firmy orientované na servis musí nasazení vozidel v různých regionech promýšlet mnohem důkladněji.

Ve firmách existují i různé přístupy k tzv. car policy. V některých se např. osvědčil motivační program řidičů, zvyšující ochotu spolupracovat na společné úspoře. Důležitým aspektem je svědomitost řidičů CNG vozidel, a to přes obtížnější dostupnost tankovací sítě. Je totiž důležité, aby skutečně využívali především CNG a ne záložní benzinové palivo.

"U vozidel Škoda Octavia se při běžných nájezdech láme ekonomika provozu ve chvíli, kdy jezdíme zhruba ze 60 % na primární CNG palivo. Octavia je přitom vybavena plnohodnotnou záložní benzinovou nádrží. Jinak je tomu například u vozidla Fiat Ducato, kde je záložní nádrž jen nouzová a výrobce striktně vyžaduje použití benzinového paliva pouze na dojetí k nejbližší tankovací stanici CNG," říká Daniel Prostějovský.

Po CNG nastoupí elektromobily

Je jisté, že význam pohonu vozidel na CNG bude silně vzrůstat, neboť sami výrobci jsou k tomu tlačeni neúprosnou legislativou. Koncern Volkswagen už před více než rokem informoval veřejnost o úmyslu vybavit do pěti let veškeré koncernové modely uvedeným druhem motorizace.

Kvůli relativně menším dosažitelným nájezdům elektrovozidel a především jejich pořizovací ceně v nich motoristická veřejnost zatím nevidí konkurenci konvenčním modelům. A to přesto, že se dají najít vhodné způsoby jejich použití, kdy přes počáteční vysokou investici je elektrovozidlo nakonec výhodnější než auto s běžným pohonem.

Příštích deset let bude přesto patřit rozkvětu CNG technologií, elektrická vozidla jsou však logickým dalším krokem. Vědecký pokrok, ale i posun v názoru veřejnosti na elektrický pohon mohou vývoj v tomto segmentu akcelerovat.

AUTOR: Karel Kuna

ZDROJ: Automobily

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů