Bývalý šéf Audi je připraven se přiznat v kauze dieselových emisí
Bývalý šéf německé automobilky Audi Rupert Stadler je v kauze falšování dieselových emisí připraven přiznat se k podvodu výměnou za podmíněný trest a finanční postih. U soudu v Mnichově to dnes podle médií uvedl tým jeho obhájců. Audi a jeho mateřská skupina Volkswagen v roce 2015 přiznaly, že používaly nelegální software k podvádění při emisních testech.
Stadler byl v roce 2020 obviněn z účasti na skandálu. Hospodářský trestní soud mu slíbil podmíněný trest, pokud se obšírně dozná a zaplatí 1,1 milionu eur (25,9 milionu Kč).
S návrhem soudu souhlasí i státní zastupitelství. Podle předsedy senátu Stefana Weickerta tak byla uzavřena dohoda, podle níž soud vyměří bývalému šéfovi Audi trest jeden a půl až dva roky. Stadler podle svých obhájců vystoupí před soudem s přiznáním za dva týdny, uvedl dnes podle agentury DPA jeho obhájce Thilo Pfordte.
Šéf Audi původně vinu odmítal. Podle trestního soudu ale musel nejpozději od července 2016 vědět, že mohlo docházet k manipulaci s hodnotami výfukových plynů. Přesto nařídil, aby se v prodeji upravených vozů pokračovalo až do začátku roku 2018.
Proces je jedním z nejvýznamnějších soudních řízení po skandálu s dieselovými motory ve Volkswagenu a v jeho dceřiné společnosti Audi. Odhalení, že miliony emisních testů byly zmanipulovány, se objevila v září 2015. Inženýři podle žalobců manipulovali s motory tak, aby vyhovovaly zákonným hodnotám emisí výfukových plynů při testech, ale už ne později na silnici.
Stadler se stal v roce 2007 šéfem Audi a vystřídal Martina Winterkorna, který se přesunul do čela koncernu Volkswagen. Od června 2018 byl Stadler čtyři měsíce držen ve vazbě v Augsburgu kvůli riziku tajné dohody, dokud neodešel z funkce šéfa Audi a člena představenstva Volkswagenu. S mateřským koncernem již uzavřel občanskoprávní vyrovnání a bývalému zaměstnavateli zaplatil 4,1 milionu eur za porušení povinností.
Skupina Volkswagen pak zaplatila celosvětově 30 miliard eur za náhrady, škodu a právní výlohy v této kauze, označované dieselgate. Nejvyšší částku uhradila ve Spojených státech.
Mnoho právních aspektů dieselového skandálu ještě není dokončeno. U soudu v Brunswicku nedaleko historického sídla firmy pokračuje další velký trestní proces zahájený v září 2021, který se týká čtyř bývalých úředníků Volkswagenu obviněných z podvodu. V procesu nefiguruje v současné době hlavní obžalovaný Martin Winterkorn, bývalý generální ředitel firmy v čase, kdy skandál propukl. Výslechů se neúčastní ze zdravotních důvodů, datum jeho možného vystoupení u soudu zůstává neznámé, uvedla agentura AFP. U soudu v Brunswicku se projednává také další občanskoprávní žaloba ze strany investorů, kteří požadují odškodnění, protože akcie Volkswagenu se ve dnech po skandálu propadly asi o 40 procent.
Ve Francii potvrdil v březnu pařížský odvolací soud obžalobu Volkswagenu v kauze podvodů s emisemi. Německého výrobce už odsoudil k zaplacení pokuty jedné miliardy eur. Německá firma není z podvodu s emisemi podezřelá sama, v polovině roku 2021 byly obžalovány také automobilky Renault, Peugeot, Citroën a Fiat-Chrysler.