Další naší pojistkou, aby se Bečva neopakovala, je novela zákona o ekoújmě
Ministr životního prostředí předloží vládě do konce letošního roku novelu zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě (č. 167/2008 Sb.). Ta bude vycházet především z dosavadní praxe správních orgánů tak, aby mohly snadněji vést řízení o ukládání preventivních a nápravných opatření, evidovat případy ekologické újmy, rozhodovat o náhradě nákladů nebo ukládat pokuty.
Zákon o ekoújmě staví na principu znečišťovatel platí. Vede k finanční zodpovědnosti, a přeneseně i k tomu, že provozovatele nutí přijímat opatření a rozvíjet postupy ke snižování rizik vzniku ekologické újmy. Díky tomu sníží riziko své finanční odpovědnosti na minimum.
Do roku 2021 nebyl zákon aplikován. U žádného případu se totiž nepodařilo prokázat naplnění zákonné definice ekologické újmy. Slabinou byl i fakt, že žádosti o prošetření často ani nepodaly osoby k tomu oprávněné.
Ministr vysvětluje: ,,Novela zákona umožní zejména zlepšit aplikační praxi v tom, že bude zřejmé, kdy se uplatní postupy pro ukládání opatření podle zákona o ekologické újmě a kdy postupy podle jiných zákonů. Některé zákonem stanovené pojmy chceme redefinovat, aby šlo snadněji prokázat vznik ekologické újmy a stanovení její výše. Pro prevenci vzniku havárií chci také posílit povinnost finančního zajištění u provozovatelů registrovaných v systému EMAS nebo majících certifikaci ISO," a pokračuje: ,,Tito provozovatelé nemají podle platného znění zákona povinnost finančního zajištění, i když i oni mohou ekologickou újmu způsobit. Novely chceme tuto výjimku ze zákona odstranit".
Dosavadní praxe zákona o předcházení ekologické újmě
V roce 2021 obdržela Česká inspekce životního prostředí několik žádostí od osob oprávněných k podání takových žádostí, které poukazovaly na možnou ekologickou újmu na stanovištích chráněných volně žijících živočichů a na vodách.
,,Při současném znění definice ekologické újmy musí úřady nejdříve posuzovat, zda jsou naplněny její znaky. Jedná se o skutečně zdlouhavý postup trvající v řádu i několika let. Dále musí být u některých typů ekologické újmy vypracována odborná vyjádření a znalecké posudky. Takto složité řízení rovněž zabraňuje úřadům co nejdříve uložit v souvislosti s tímto zákonem preventivní opatření, která by měla být logicky uložena a aplikována co nejdříve," popisuje ředitel České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Petr Bejček.
Ministerstvo životního prostředí pod vedením ministra Hladíka udělalo a dotáhlo několik kroků ke zlepšení stavu českých řek. Průlomovým z nich je novela vodního zákona, která zajistí nejen řekám lepší ochranu a zároveň stanoví pravidla pro řešení podobných havárií.
Další úpravou směřující ke zvýšení prevence a předcházení případným ekologickým haváriím je vládou schválené nařízení, které zpřísňuje prahové hodnoty pro ohlašování do Integrovaného registru znečišťování (IRZ) u kyanidů v odpadech o jeden řád - z nynějších 500 kg na 50 kg za rok.