Sobota, 27. července 2024

Kancléř Scholz nadále v Německu počítá s 15 miliony elektroaut do roku 2030

Kancléř Scholz nadále v Německu počítá s 15 miliony elektroaut do roku 2030

Spolkový kancléř Olaf Scholz nadále počítá s tím, že na německých silnicích bude do roku 2030 jezdit nejméně 15 milionů plně elektrických aut. Na dnešním jednání se Scholz s představiteli automobilek, energetického sektoru a odborů shodl na rychlém postupu v plnění tohoto cíle. Podle expertního blogu Motointegrator je ale takový plán v ohrožení. V prognóze založené na dosavadním vývoji považuje Motointegrator za uskutečnitelný cíl deseti milionů elektroaut.

"Těžištěm jednání byla otázka, jak v Německu dosáhnout cíle 15 milionů elektrických osobních aut do roku 2030 a jak lze dlouhodobě posílit rozšíření elektrovozů. Účastníci rozhovoru byli jednotní v tom, že tento cíl je třeba realizovat rychle," sdělil novinářům vládní mluvčí Steffen Hebestreit. Poznamenal, že účastníci debaty jako cestu k plánu pro rok 2030 vidí nižší ceny elektroaut, které je možné dosáhnout snížením nákladů, a to díky technologickému vývoji v sektoru baterií a rozvoji recyklačních postupů.

Tématy schůzky v kancléřství byly i bezpečnost dodavatelských řetězců a státní podpora budování továren na baterie a na čipy v Německu. Jednání se zaměřilo i na zlepšení dobíjecí infrastruktury.

Expertní blog Motointegrator poukázal na to, že v Německu se elektromobilita prosazuje pomalu. Ve své prognóze zdůraznil, že německému trhu s elektroauty dominují německý koncern Volkswagen a americká automobilka Tesla, ale asijské značky zaznamenávají prudké tempo růstu. Blog si rovněž povšimnul nerovnoměrného podílu elektroaut mezi firemním a soukromým využitím, kdy elektrické vozy pro podnikové flotily tvoří až 40 procent nově registrovaných firemních aut.

Pomalý postup elektrifikace automobilové dopravy kritizuje také přední německý autoklub ADAC, podle kterého chybí cenově dostupné modely. Oficiálně jsou v Německu k dostání jen tři modely do 30.000 eur (730.000 Kč). K cenám Hebestreit uvedl, že elektromobily jsou se započítáním celé délky životnosti výhodnější než srovnatelné modely se spalovacími motory.

V Německu podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) k 1. lednu letošního roku jezdil jeden milion plně elektrických aut, což tehdy odpovídalo zhruba dvěma procentům provozovaných vozů. Od ledna do konce října pak KBA zaregistroval asi 425.000 nově přihlášených elektroaut. Mezi nově registrovanými auty mají bateriové vozy letos podíl 18 procent.

Proti pomalému tempu elektrifikace německého vozového parku dnes protestovalo ekologické hnutí Greenpeace, které na silnici před vjezdem do kancléřství vylilo z obřího sudu látku připomínající ropu. Hnutí později na dotazy novinářů sdělilo, že to byla neškodná melasa z cukrové třtiny. V prohlášení hnutí také sdělilo, že Scholz není žádným klimatickým kancléřem, za kterého se před volbami označil, ale ropným kancléřem. Greenpeace mimo jiné navrhuje, aby od roku 2025 bylo možné v Německu registrovat jen elektrická auta.

Aleš Zápotocký

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů