Úterý, 26. srpna 2025

Základní povinnosti plynoucí z případného schválení nařízení o oběhovosti vozidel a nakládání s vozidly s ukončenou životností

Základní povinnosti plynoucí z případného schválení nařízení o oběhovosti vozidel a nakládání s vozidly s ukončenou životností

V polovině června se na evropské úrovni dohodlo kompromisní znění pro oblast řešení rozšířené odpovědnosti výrobců v agendě vozidel s ukončenou životností. Tzv. ,,obecný přístup" k návrhu nařízení má být podkladem pro další fázi legislativního procesu. Níže přinášíme stručný souhrn navrhovaných povinností vyplývající z tohoto dokumentu, včetně jeho úplného znění v českém jazyce.

Tzv. ,,obecný přístup" k Návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o požadavcích na oběhovost projektů vozidel, o nakládání s vozidly s ukončenou životností, o změně nařízení (EU) 2018/858 a (EU) 2019/1020 a zrušení směrnic 2000/53/ES a 2005/64/ES, je společnou pozicí členských států (Rady EU) pro další vyjednávání o novém nařízení s Evropským parlamentem a v rámci Trialogů.

Deklarovaný cíl

Cílem tohoto nařízení je zlepšit environmentální dopad automobilového průmyslu a zajistit, že vozidla budou navrhována a používána tak, aby byla co nejvíce recyklovatelná a udržitelnější. Toto nařízení je součástí širší snahy Evropské unie o přechod na oběhové hospodářství a snižování dopadu průmyslu na životní prostředí. Nařízení se dotýká mnoha aspektů životního cyklu vozidel: od návrhu vozidel, jejich výrobu, provoz vozidel až po nakládání s vozidly s ukončenou životností.

Zároveň dochází ke změnám v předchozích nařízeních (EU) 2018/858 a (EU) 2019/1020 a ke zrušení směrnic 2000/53/ES a 2005/64/ES, což znamená, že tato nařízení nahrazují a rozšiřují předchozí pravidla v oblasti oběhovosti vozidel.

Základní povinnosti

Základní povinnosti plynoucí z případného schválení návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o oběhovosti vozidel a nakládání s vozidly s ukončenou životností jsou:

  1. Povinnosti výrobců vozidel
  • Zavedení strategie oběhovosti pro každou kategorii vozidel, v níž vyrábějí nový typ (čl. 9).
  • Zpracování digitálního pasu vozidla, který bude obsahovat mj. informace o:
    • použitých nebezpečných látkách (olovo, rtuť, kadmium, Cr??),
    • podílu recyklovaného obsahu,
    • katalogu náhradních dílů a jejich umístění.
  • Zajištění konstrukce vozidla tak, aby bylo:
    • opětovně použitelné a recyklovatelné (min. 85 %),
    • opětovně využitelné (min. 95 % hmotnosti vozidla),
    • snadno rozebratelné (zejména baterie a elektromotory).
  • Zavedení povinných podílů recyklovaného plastu:
    • 15 % do 72 měsíců,
    • 20 % do 96 měsíců,
    • 25 % do 120 měsíců od účinnosti nařízení.
  1. Rozšířená odpovědnost výrobce (EPR)
  • Výrobci ponesou náklady na:
    • sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností (ELV),
    • odstranění znečišťujících látek,
    • likvidaci i v případech, kdy výrobce již neexistuje.
  • Povinnost se může plnit prostřednictvím organizací kolektivního systému EPR.
  • EPR se vztahuje i na těžká nákladní vozidla a motocykly.
  1. Sběr a zpracování ELV
  • Vozidla s ukončenou životností musí být odevzdána autorizovanému zpracovatelskému zařízení nebo povolenému sběrnému místu, které má 1 měsíc na předání zařízení.
  • Povinné odstranění specifikovaných dílů před drcením (např. baterie, oleje).
  • Zákaz smíšeného drcení ELV s jiným odpadem, pokud nejsou splněny limity čistoty výstupu.
  • Pokud se díl posoudí jako vhodný k repasování nebo opětovnému použití, nesmí být považován za odpad.
  1. Kontrola vývozu ojetých vozidel
  • Povinnost prokázat, že vozidlo není ELV, např. platným technickým osvědčením (čl. 37).
  • Zákaz vývozu neprovozuschopných vozidel, aby EU nepřispívala ke znečištění v třetích zemích.
  • Využití elektronických systémů (např. EUCARIS) a automatizovaných celních kontrol k zajištění legality vývozu.
  1. Audit a dohled nad recyklovanými materiály
  • Zavedení nezávislých auditů výrobních zařízení využívajících recyklovaný plast, a to i mimo EU.
  • Podmínky pro uznávání recyklátů ze třetích zemí budou platit až 48 měsíců po vstupu nařízení v platnost.
  1. Změny v oblasti právní úpravy a definic
  • Dochází ke zrušení dvou směrnic:
    • směrnice 2000/53/ES (o vozidlech s ukončenou životností),
    • směrnice 2005/64/ES (o opětovné použitelnosti a recyklovatelnosti).
  • Nově se zavádí právně závazné kritérium rozlišení mezi ojetým vozidlem a ELV.
  • Povinnosti nově doplňují vozidla zvláštního určení, dvoukolky, tříkolky, těžká vozidla.

Co bude s návrhem dále?

Další fází legislativního procesu je blížící se hlasování pléna Evropského parlamentu o zprávě výborů ENVI a IMCO k návrhu nařízení o požadavcích na oběhovost projektů vozidel a o nakládání s vozidly s ukončenou životností (ELVR). Hlasování pléna Evropského parlamentu má proběhnout dne 9. září 2025.

Ke stažení

Plné znění dokumentu ke stažení: st10092-cs25_elv

Zdroj: Ing. Petr Havelka, výkonný ředitel České asociace odpadového hospodářství

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů