Základní povinnosti plynoucí z případného schválení nařízení o oběhovosti vozidel a nakládání s vozidly s ukončenou životností
V polovině června se na evropské úrovni dohodlo kompromisní znění pro oblast řešení rozšířené odpovědnosti výrobců v agendě vozidel s ukončenou životností. Tzv. ,,obecný přístup" k návrhu nařízení má být podkladem pro další fázi legislativního procesu. Níže přinášíme stručný souhrn navrhovaných povinností vyplývající z tohoto dokumentu, včetně jeho úplného znění v českém jazyce.
Tzv. ,,obecný přístup" k Návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o požadavcích na oběhovost projektů vozidel, o nakládání s vozidly s ukončenou životností, o změně nařízení (EU) 2018/858 a (EU) 2019/1020 a zrušení směrnic 2000/53/ES a 2005/64/ES, je společnou pozicí členských států (Rady EU) pro další vyjednávání o novém nařízení s Evropským parlamentem a v rámci Trialogů.
Deklarovaný cíl
Cílem tohoto nařízení je zlepšit environmentální dopad automobilového průmyslu a zajistit, že vozidla budou navrhována a používána tak, aby byla co nejvíce recyklovatelná a udržitelnější. Toto nařízení je součástí širší snahy Evropské unie o přechod na oběhové hospodářství a snižování dopadu průmyslu na životní prostředí. Nařízení se dotýká mnoha aspektů životního cyklu vozidel: od návrhu vozidel, jejich výrobu, provoz vozidel až po nakládání s vozidly s ukončenou životností.
Zároveň dochází ke změnám v předchozích nařízeních (EU) 2018/858 a (EU) 2019/1020 a ke zrušení směrnic 2000/53/ES a 2005/64/ES, což znamená, že tato nařízení nahrazují a rozšiřují předchozí pravidla v oblasti oběhovosti vozidel.
Základní povinnosti
Základní povinnosti plynoucí z případného schválení návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o oběhovosti vozidel a nakládání s vozidly s ukončenou životností jsou:
- Povinnosti výrobců vozidel
- Zavedení strategie oběhovosti pro každou kategorii vozidel, v níž vyrábějí nový typ (čl. 9).
- Zpracování digitálního pasu vozidla, který bude obsahovat mj. informace o:
- použitých nebezpečných látkách (olovo, rtuť, kadmium, Cr??),
- podílu recyklovaného obsahu,
- katalogu náhradních dílů a jejich umístění.
- Zajištění konstrukce vozidla tak, aby bylo:
- opětovně použitelné a recyklovatelné (min. 85 %),
- opětovně využitelné (min. 95 % hmotnosti vozidla),
- snadno rozebratelné (zejména baterie a elektromotory).
- Zavedení povinných podílů recyklovaného plastu:
- 15 % do 72 měsíců,
- 20 % do 96 měsíců,
- 25 % do 120 měsíců od účinnosti nařízení.
- Rozšířená odpovědnost výrobce (EPR)
- Výrobci ponesou náklady na:
- sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností (ELV),
- odstranění znečišťujících látek,
- likvidaci i v případech, kdy výrobce již neexistuje.
- Povinnost se může plnit prostřednictvím organizací kolektivního systému EPR.
- EPR se vztahuje i na těžká nákladní vozidla a motocykly.
- Sběr a zpracování ELV
- Vozidla s ukončenou životností musí být odevzdána autorizovanému zpracovatelskému zařízení nebo povolenému sběrnému místu, které má 1 měsíc na předání zařízení.
- Povinné odstranění specifikovaných dílů před drcením (např. baterie, oleje).
- Zákaz smíšeného drcení ELV s jiným odpadem, pokud nejsou splněny limity čistoty výstupu.
- Pokud se díl posoudí jako vhodný k repasování nebo opětovnému použití, nesmí být považován za odpad.
- Kontrola vývozu ojetých vozidel
- Povinnost prokázat, že vozidlo není ELV, např. platným technickým osvědčením (čl. 37).
- Zákaz vývozu neprovozuschopných vozidel, aby EU nepřispívala ke znečištění v třetích zemích.
- Využití elektronických systémů (např. EUCARIS) a automatizovaných celních kontrol k zajištění legality vývozu.
- Audit a dohled nad recyklovanými materiály
- Zavedení nezávislých auditů výrobních zařízení využívajících recyklovaný plast, a to i mimo EU.
- Podmínky pro uznávání recyklátů ze třetích zemí budou platit až 48 měsíců po vstupu nařízení v platnost.
- Změny v oblasti právní úpravy a definic
- Dochází ke zrušení dvou směrnic:
- směrnice 2000/53/ES (o vozidlech s ukončenou životností),
- směrnice 2005/64/ES (o opětovné použitelnosti a recyklovatelnosti).
- Nově se zavádí právně závazné kritérium rozlišení mezi ojetým vozidlem a ELV.
- Povinnosti nově doplňují vozidla zvláštního určení, dvoukolky, tříkolky, těžká vozidla.
Co bude s návrhem dále?
Další fází legislativního procesu je blížící se hlasování pléna Evropského parlamentu o zprávě výborů ENVI a IMCO k návrhu nařízení o požadavcích na oběhovost projektů vozidel a o nakládání s vozidly s ukončenou životností (ELVR). Hlasování pléna Evropského parlamentu má proběhnout dne 9. září 2025.
Ke stažení
Plné znění dokumentu ke stažení: st10092-cs25_elv
Zdroj: Ing. Petr Havelka, výkonný ředitel České asociace odpadového hospodářství